מדינת ישראל נערכת לראשונה לשיקום ארוך-טווח לאחר אירוע אסון כתוצאה מרעידת אדמה

״רעידת אדמה חזקה בישראל אינה שאלה של אם תתרחש, אלא מתי. היום אנחנו רותמים את כל משרדי הממשלה על-מנת להבטיח מוכנות טובה יותר לחירום״, אמרה מנכ״לית משרד ראש הממשלה

הצגת מערכת ״תרועה״ להתראה קצרת-מועד לפני רעידת אדמה בישראל, פברואר 2022, המכון הגאולוגי, ירושלים. צילום: REUTERS/Amir Cohen

אמש (שלישי) התקיימה ישיבה ראשונה של הצוות הבין-משרדי הייעודי להכנת תכניות לשיקום ארוך טווח אחרי רעידת אדמה, בראשות מנכ"לית משרד ראש הממשלה נעמה שולץ ובהשתתפות עשרות מנכ"לים של משרדי הממשלה השונים וגופים ממשלתיים, העוסקים בתחומי החירום.

במסגרת החלטת הממשלה בנושא תכנית לשיקום ארוך טווח אחר רעידת אדמה (החלטה מס' 1523) הוטל על מנכ"לית משרד ראש הממשלה, בשיתוף עם רח"ל וועדת ההיגוי הבין משרדית לרעידות אדמה במשרד הביטחון, לגבש תכנית לאומית ולהיערכות ממשלתית להובלתה וליישומה בתחומים שונים, לרבות בינוי עירוני, שיקום אדם וקהילה, כלכלה פיננסית וריאלית, סביבה ותשתיות לאומית. בנוסף, כחלק מההחלטה יש לגבש תכנית בנושא תשתית ארגונית וחקיקתית. 

במהלך ישיבת הצוות, הוצגה מסגרת ההיערכות לקראת רעידות אדמה (תרחיש הייחוס) ומקרי בוחן מהעולם. כמו כן, נדונו תהליכי העבודה לקראת גיבוש התכנית. 

כחלק מלקחי הקורונה, מדינת ישראל שמה לה ליעד לעמוד בשורה אחת עם מדינות העולם המתקדמות, ולגבש מבעוד מועד אסטרטגיה שיקומית, שתסייע בניהול ההתמודדות עם אסונות עתידיים. נוסף על כך, הכנת תכניות אלו תסייע לנצל משברים עתידיים גם לטובת שיפור וטיוב המערכות הקיימות, בתפיסה של Build back better, כך שינוצלו הזדמנויות הייחודיות לרגעי משבר.

משרדי הממשלה והגורמים השונים שהשתתפו בדיון ציינו שכינוס הדיון הזה הוא צעד חסר תקדים וחריג לטובה. 

מנכ"לית משרד ראש הממשלה, נעמה שולץ, אמרה בפתח הדיון כי "רעידת אדמה חזקה בישראל אינה שאלה של אם תתרחש, אלא מתי. ממשלת ישראל שמה לה למטרה להגביר את ההיערכות לקראת רעידת אדמה חזקה ומקרי חירום נוספים, הן בשלבי מניעה וצמצום הנזקים והן בשלבי השיקום. היום אנחנו רותמים את כל משרדי הממשלה על-מנת להבטיח מוכנות טובה יותר של מדינת ישראל לחירום״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית