צרפת וגרמניה מקימות 'כוח התערבות אירופי מאוחד' שיקיף 12 מדינות

הכוח, יהיה חמוש בטנק מערכה, בתותחים מתנייעים ובמטוסי קרב. על פי מסמך כוונות שנחתם לאחרונה, המדינות המובילות בפרויקט הם צרפת, גרמניה, בריטניה והולנד

נשיא צרפת מקרון וקנצלרית גרמניה מרקל (צילום: AP)

גרמניה מצטרפת לצרפת לקראת הקמת כוח התערבות אירופי מאוחד, שיהיה חמוש בטנק מערכה, בתותחים מתנייעים ובמטוסי קרב. גרמניה הסכימה להצטרף לצרפת לקידום פרוייקט כוח ההתערבות (IEI), שיאחד תריסר מדינות אירופיות המעוניינות ומסוגלות להתמודד עם אתגרי הגנה וביטחון.

המדינות המובילות בפרויקט הם צרפת, גרמניה, בריטניה והולנד ונציגיהן חתמו בסוף השבוע על מסמך כוונות. עיקרי הפרוייקט הוצגו בתערוכת יורוסאטורי 2018 בפריס. DEFENSE UPDATE מדווח כי ליבת השת"פ הצרפתי-גרמני הן שתי החברות NEXTER הצרפתית ו-KMW הגרמנית. החברה הגרמנית מייצרת טנקים ('ליאופרד') והצרפתית מייצרת את צריח הטנק ואת מערכת טעינת החימוש. במסמך הכוונות נאמר שהמדינות החברות מתחייבות לייצר את הטנק האירופי שיהיה החדיש והמתקדם ביותר ובעל הטכנולוגיות החדישות ביותר.

המדינות מתחייבות לפעול בתורת לחימה (דוקטרינה) משותפת, תוך ניצולת היכולות הייחודיות של כל אחת מהמדינות, וכך זה תוך שיתוף עם נאט"ו ועם האיחוד האירופי. התכנון הוא שכוח ההתערבות האירופי יקום בין השנים 2019 ו-2024 והמדינות אמורות "לפתח תרבות אסטרטגית משותפת", כהגדרת נשיא צרפת מקרון.

עוד החליטו המדינות להקים "מערכת לוחמה אווירית" (SCAF), שאותה תוביל צרפת, והיא אמורה להגדיר את מטוס הקרב האירופי העתידי שיחליף את מטוסי 'רפאל' ו'יורופייטר' בסביבות שנת 2040. יצרניות שני מטוסי הקרב, דאסו ואיירבוס, הן שותפות בתכנית כוח ההתערבות ועוד השנה יחלו בשלב הראשון של הגדרת מטוס הקרב האירופי העתידי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית