צה"ל משדרג את מסוקי האפאצ'י

בעקבות השדרוגים יוכלו אנשי צוות המסוק להשמיד מטרה ממרחק רב יחסית, כשהם לא בטווח האש של האויב, זאת בזכות החימוש המדויק בשילוב עם מערכת התצפית המתקדמת של המסוקים

iaf.org.il

מערך מסוקי הקרב (מסק"ר) של חיל-האוויר צפוי לעבור שדרוג משמעותי: בקרוב יבוצעו במסוקים שיפורים רבים במטרה להפוך אותם לאפקטיביים יותר, כאשר במרכזם קליטת חימוש חדש. אמצעי הלחימה צפויים להיקלט תחילה בטייסת "הצרעה" המפעילה מסוקי "שרף" (אפאצ'י-לונגבאו) וחלקם יקלטו גם בטייסת "מגע הקסם" המפעילה מסוקי "פתן" (אפאצ'י). "מערך המסק"ר מצטייד בחימושים חדשים כדי לשמור על הרלוונטיות שלו בזירת הלחימה המשתנה", הסביר רס"ן דרור מלהק הציוד. "הוא יקלוט נשקים מדויקים וארוכי טווח שיעניקו לו ורסטיליות לתקיפת מטרות שונות". 

בין החימושים שיקלוט המערך נמנות רקטות מדויקות. "הרקטות מתבססות על מנועים רקטיים זולים שמשולבים יחד עם יחידת הנחייה מבוססת לייזר שהופכות אותם לטיל מונחה. החימוש מותקן על המסוקים בכמות גדולה, כאשר כל מסוק יוכל לשאת כ-40 רקטות", סיפר רס"ן מיכאל, מפקד גף חימוש בבסיס רמון. 

רחוק יותר, מדויק יותר
בעקבות השדרוגים יוכלו אנשי צוות המסוק להשמיד מטרה ממרחק רב יחסית, כשהם לא בטווח האש של האויב, זאת בזכות החימוש המדויק בשילוב עם מערכת התצפית המתקדמת של המסוקים. בנוסף לכך, המגוון הרחב של החימוש יאפשר גמישות לאנשי צוות-האוויר בהליך תכנון התקיפה. כאשר הם יקבלו פקודה מבצעית מסוימת תהיה להם אפשרות להתאים את החימוש למשימה תוך התאמת היחס בין החימוש לדלק. "אם ישנה משימה נקודתית במקום מרוחק ניתן לשים יותר מכלי דלק ופחות חימוש וההפך, הסביר רס"ן דרור. 

כחלק מהשיפורים יוחלפו גם מכלי הדלק הקיימים כיום במסוקים למכלים של מטוסי ה"עיט" (סקייהוק). מכלי המטוס הגדולים בנפחם, יאפשרו למסוקים להגיע לטווחים רחוקים יותר מאלה שהגיעו אליהם בעבר. 

תוצרת כחול-לבן
הצורך המבצעי בחימוש אלקטרו-אופטי ישראלי למערך האפאצ'י קיים כבר משנות ה-90, אולם צבר תאוצה במהלך מבצע "צוק איתן", כאשר חיל-האוויר היה זקוק לחימוש רב בזמן קצר. כדי לאפשר את התקנת החימוש במסוקים, נדרשו אנשי החיל לפתח בשיתוף עם חברת "רפאל" מערכת נשק ישראלית חדשה שפועלת במקביל למערכות המסוק המקוריות. "את האתגר הזה הצלחנו לפרוץ רק לפני כארבע שנים", אמר רנ"ג אילן שפילברג, קפ"ט מערכת נשק אלקטרו-אופטי ב"שרף".

הכתבה פורסמה לראשונה באתר חיל האוויר / על ידי נדב שחם

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית