שודרגו והוארכו חייהם של ה'יסעורים', ה'ברקים' וה'קרנפים' בחיה"א

שלושה פרויקטים של השבחה עומדים בפני סיום: "יסעור 2025", השבחת מטוסי הקרב מדגם F-16 והשבחת מטוסי ה"קרנף"

בחיל האוויר הסתיימו, ומסתיימים בקרוב, שלושה פרויקטי השבחה, שמשמעותם הארכת חייהם של מסוקים, מטוסי קרב ותובלה.

הסתיים פרויקט שדרוג והארכת חייו של מערך מסוקי היסעור עד 2025, הסתיים קו ההשבחות של מערך מטוסי הקרב 'ברק' (F-16 C/D ), ובקרוב יסתיים פרויקט ההשבחה של מטוסי התובלה הוותיקים 'קרנף' (הרקולס).

פרויקט 'יסעור 2025' נמשך כעשר שנים ביחידת האחזקה האווירית יא"א, ובשבוע שעבר יצא אחרון היסעורים המשודרגים, כשהם מצוידים במערכות מתקדמות ובמבנה מחודש, שנועדו להאריך את חיי המסוקים והפעלתם במעטפת המבצעית שלהם. בתחילת הפרויקט נמשך שדרוגו של כל מסוק יסעור כמה שנים, אך במשך הזמן התייעל וקוצר התהליך ביחידת האחזקה עד כדי פחות משנה לכל מסוק.

אל"מ שמעון, מפקד יחידת האחזקה האווירית, מסר לאתר חיל האוויר כי היתרון העיקרי בשיפוץ הכלים 'בתוך הבית' הוא התייעלות וחיסכון כלכלי. "מסוק חדש עולה 150 מיליון דולר, ואילו עלות הארכת חייו של כל מסוק הייתה כשני מיליון דולר". ראש תחום מטוסים ביא"א, סא"ל מאיר, הוסיף: "נתנו לחיל האוויר אורך נשימה תקציבי, שבמהלכו ייבחנו המסוקים הבאים שיוכלו להחליף את היסעור – אך זה לא צפוי לקרות בחמש השנים הקרובות". 

ביסעורים המחודשים שודרגו המנועים, המערכות הדינמיות ומערכות הקשר, הניווט, ההגנה העצמית ובקרת הטיסה. הוכנס חיווט חדש, הכולל עשרות אלפי מטרים, תוקנו סדקים במבנה החיצוני.

ראש להק ציוד במטה חיל האוויר, תא"ל רן בשביץ, אמר כי הפלטפורמות והטכנולוגיות מפתחות ומחירן מאמיר: "חיל האוויר נדרש לשמור בשירות כלי טיס מעבר לתכנון המקורי של היצרן. בעוד שחילות אוויר אחרים שולחים כלי טיס להדממה, בחיל האוויר ממשיכים להטיסם שנים וביעילות מבצעית מיטבית". תא"ל בשביץ מסביר, כי למעשה צריך לקנות כ-100 מטוסים חדשים בכל עשור, "אולם אנחנו איננו קונים יותר בכמות כזו. איך בכל זאת ממשיכים לתת מענה לצרכים המבצעיים? מאריכים את חיי המטוסים הקיימים הרבה מעבר למתוכנן".

באחרונה הסתיים קו ההשבחות של מערך מטוסי  הקרב 'ברק' (F-16 C/D). הוענקו למטוסים יכולות תוכנה מתקדמות הדומות לאלו של האח הצעיר, מטוס ה'סופה' (F-16 I).

ובקרוב יסתיים תהליך ההשבחה של מטוסי התובלה הוותיקים 'קרנף' (הרקולס), שיעניקו למטוס התובלה הטקטית עשר שנות שירות מבצעי נוספות לפחות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית