כלי הנשק של זירת הזיהוי הביולוגי

ורידים, טביעות אצבעות, צורת הפנים, קשתית ואישון העין – סקירה מיוחדת של תחום הגדל משנה לשנה

ארגון דאעש 'מייצא' את רעיונותיו ומגייס טרוריסטים באמצאות שליחים – בוגרי הארגון ילידי המערב, אירופה, אמריקה, אוסטרליה, הודו, השבים מעיראק וסוריה למולדתם כדי לתכנן פיגועים ולגייס חדשים. אם אין  מודיעין נקודתי על האיש – כיצד יזוהה בנמל התעופה, בנמל הים או בגבול? אם אין תמונה שלו, טביעת אצבע, טביעת קשתית עין או כף יד – כיצד יאותר מבין מיליוני נוסעים תמימים. הביומטריה הקלסית, שהתבססה על זיהוי חד-ערכי בלבד, אין די בה עוד.

בדוגמה בת ימינו זו בוחר שבתאי שמואל, מייסד שותף של חברת SDS וחוקר במכון נגד טרור במרכז הבינתחומי, כדי לתאר את מערכת COGITO שפיתחה SDS, ועיקרה זיהוי טרוריסטים ופושעים במעברי גבול באמצעות זיהוי כוונות עוינות. COGITO (בלטינית 'אני חושב') שייכת למשפחת אמצעי הזיהוי הביומטרי, המבוססים כולם על זיהוי אדם על פי תכונות פיסיות או התנהגותיות שלו. טביעות אצבעות, זיהוי תווי פנים, קשתית העין, כף היד, ריח – כל אלו תכונות פיזיולוגיות. זיהוי קצב ההקלדה, אופן הליכה, זיהוי קולו של אדם, צורת החזקתו של הנייד שלו הן תכונות ביולוגיות-התנהגותיות. כל אלו הם כלי הנשק של הזיהוי הביומטרי, שתופס תאוצה בעולם ובישראל במעברי גבול, בנקודות כניסה למדינה, בקרת כניסה למפעל חיוני, למתקן תשתית או למתקן ביטחוני-צבאי חשוב וסודי. המקלים יבדקו תכונה אחת או שתים של המועמד לכניסה, המחמירים יבדקו כמה תכונות כדי להגיע לזיהוי חיובי-מרבי. 

שובל מסביר שהמוצר פותח על בסיס לקחי 11 בספטמבר: "האתגר היה לאפשר לגורמי ביטחון לזהות טרוריסטים ו/או פושעים במעברי גבול באמצעות זיהוי כוונות עוינות". הנחקר עובר תהליך של תשאול אוטומטי (ללא בודק) שנמשך לא יותר מחמש עד שבע דקות. תוך כדי הצגת השאלות ומתן התשובות נאספים מהנחקר פרמטרים פסיכו-פיסיולוגיים בלתי נשלטים, על פיהם תקבע המערכת אם להחשיד או להעביר את הנחקר. מהם פרמטרים פסיכו-פיסיולוגיים? שבתאי שובל: "ביטויים פיסיים לתהליכים נפשיים, כמו למשל כמות זעה ואחוז מלחים בזעה כתוצאה מפחד, עליה בלחץ דם ודופק או הרחבת אישונים כתוצאה מהתרגשות. הפרשת אדרנלין בהוראת המוח היא הגורמת לתופעות הללו".  מערכת קוגיטו משרתת לקוחות ממשלתיים ופרטיים, משטרות גבולות, ארגוני ביון וחברות תעופה בישראל, ארה"ב, סינגפור, אמריקה הלטינית, רוסיה, הודו ואפריקה.

ביומטריה, ביוונית 'מדידת חיים', פירושה מדידת תכונות לאימות זיהוי, כמו גובה, משקל, צבע שיער. את אלו ניתן לבדוק ולאמת בקלות יחסית, אלא שהם משתנים עם הגיל. אמצעי הזיהוי הביטחוניים מחפשים תכונות בלתי משתנות וכאלו שהאדם אינו יכול לשנותם, כמו צורת תווי פנים, צורת העין, טביעות אצבעות, כף היד והקול. את מערכת הוורידים וצורות האוזן והאף לא רק שלא ניתן לשנות, אלא שהם שונים מאדם לאדם, ולכן הם כלי-עזר טובים לזיהוי ביומטרי. נראה כיצד מנצלים תכונות פיסיולוגיות-ביומטריות אלו למערכות זיהוי מתוחכמות ביותר. מערכות הזיהוי בנויות מאמצעי טכנולוגי וממאגר מידע. האמצעי משווה בין הנבדק לבין הנתונים במאגר. ההשוואה עלתה יפה – תיכנס למתקן, לא נמצאה זהות בין הנבדק לבין המאגר – לא תיכנס.

ידועות היום כמה משפחות של תכונות ביולוגיות המאפשרות לזהות אדם:

זיהוי כף יד: קרן אינפרה-אדום חודרת לכף ידו של הנבדק כאשר הוא מניח את כף ידו על מכשיר הבדיקה. 

קשתית העין: (IRIS) המכשיר בודק את הטבעות סביב אישון העין, בודק כ-200 נקודות עד שהוא קובע זיהוי הנבדק.  

פנים: קובעים צורת הפנים, הגודל והיחסים בין תווי פנים השונים – אף, פה, לחיים ואוזניים.

 קול: המכשיר הבודק עורך אנליזה של הטון, עוצמת הקול, רמת הקול והתדר של הקול על מנת לזהות.

מגוון אמצעי זיהוי ביומטריים אלו הם מהווים, לדוגמה, בסיס למוצרים שמציעה חברת 'מאגרי תוכנה'. המנכ"ל חיים רון מסביר שהחברה הישראלית מפיצה מוצרים של בית התוכנה NEURO TECHNOLOGY מלטביה. מדובר במוצרי זיהוי ביומטרי המוצעות כערכות פיתוח המיועדות למפתחי תוכנה. SDKSYSTEM DEVELOPEMENT KIT. יש בשוק כמה ערכות: VERISPEAK SDK  לזיהוי דיבור, VERIFINGER SDK לזיהוי טביעות אצבעות,VERILOOK SDK לזיהוי פנים, VERIEYE SDK לזיהוי על פי אישון העין.

החברה הישראלית BIOGUARD מתמקדת בבקרת כניסה ביומטרית למתקנים, משרדים, מוסדות, כלי רכב ועוד. ייחודה של החברה הוא בפיתוח BIO GATE – אמצעי זיהוי ביולוגי לצורך כניסה, המבוסס על בדיקת הוורידים בכף ידו של מבקש הכניסה. פחות מעשר חברות עוסקות בכך בעולם, ו-BIOGAURD היא מובילה. יוני לוזון, סגן נשיא BIOGAURD וממונה על מו"פ, מסביר: "הלקוחות שלנו רוצים אבטחה ברמה גבוהה ביותר VERY HIGH SECURITY, ולכן פיתחנו את זיהוי הוורידים. ורידיו של אדם ייחודיים, אין שתי מערכות ורידים זהות, ופריסת הוורידים בתוך היד אינה משתנה מגיל 7-8. המוצר שלנו מבוסס על חיישן ומצלמה. הנבדק מניח את ידו כ-5 ס"מ מעל למכשיר הבדיקה, ללא מגע, המצלמה מצלמת, החיישן האופטי שולח גלי אור החודרות את שכבת העור ומזהות את ה-LAYOUT  של ורידי כף היד. השוואה לנתוני המאגר מתירה לאדם להיכנס או שהוא נשאר בחוץ. לא ניתן לזייף את צורת הוורידים. הבדיקה נמשכת פחות משתי שניות. זו טכנולוגיה חדשה והתוצאות מדויקות ביותר. המוצר נמצא בבתי משפט, בסיסי מאגרי מידע, מכרות באמריקה הדרומית, קאנטרי קלאב ואפילו בתי ספר בארה"ב". לוזון מספר, כי יצרן גדול של דלתות חסינות כדורים בהולנד מתקין את בדיקת הוורידים הביולוגית בתוך הדלת, כחלק ממנה, כדי לשדרג את בטיחותה.  

פרמטרים פיסיולוגיים מבוצעים על ידי כל אחד מאתנו עשרות או מאות פעמים ביום, ללא מחשבה. ניתן לנצלם למניעת גניבה. אנו מחזיקים, תופסים, אוחזים ומפעילים את הסמארטפון שלנו בצורה ביולוגית מסוימת. אם נגנב הטלפון, על כל המידע ורשמית אנשי הקשר שבו, האפליקציה המיוחדת של חברת OS NEW HORIZON תסייע לך לאתר את המכשיר הגנוב: אפליקציית BIO-ID THEFT PROTECTION  מתריעה כאשר מישהו זר מחזיק בטלפון. בתוך המכשיר מובנה חיישן תנועה. ברגע שמישהו מרים את הטלפון, החיישן יקבע אם המחזיק מוכר (בעל המכשיר), או שאינו מוכר (הגנב). כאשר האפליקציה אינה מכירה את התכונות הביולוגיות של מחזיק הטלפון, היא תפעיל אזעקה ויזואלית וקולית - תשמיע התראת קול מיוחדת ותציג על הצג אור מהבהב. האפליקציה תשגר צילום של המחזיק, תנעל את המכשיר ותהפכו לנטול ערך, והיא מסוגלת גם לשלוח הודעת SMS לרשימת כתובות קבועה מראש, היכולה לכלול בני משפחה של בעל המכשיר או המשטרה.

על אמצעי למניעת גניבת טלפונים חכמים חשבה גם חברת FUJITSU כאשר הציגה בתערוכה רעיון שלה לזיהוי ביומטרי באמצעות קשתית העין: מערכת הזיהוי כוללת  נורת LED  המאירה באור אינפרה-אדום ומצלמה. המצלמה לוכדת את תמונת קשתית העין של המחזיק בטלפון. תמונת קשתית העין ייחודית לכל אחד, ואינה משתנה מגיל שנתיים. תוכנה מיוחדת משווה את התמונה לבסיס נתונים, ומזהה אם המחזיק בטלפון הוא בעליו או מי שגנב אותו.

גם דוגמיות DNA מגויסות לזיהוי: לוחמי יחידות מיוחדות של צבא ארה"ב עורכות ניסויים בציוד חדיש: סוקר-קורא DNA שייתן זיהוי מהיר ומדויק של הנבדק. המכשיר אמנם כבד, בשלב זה משקלו כ-30 ק"ג, אך הוא נותן תוצאות מהירות – זיהוי פוזיטיבי של נבדק תוך 90 דקות, בהשוואה לעבר, אז נשלחו דוגמיות DNA  למעבדות לבדיקות שנמשכו שבועות. המכשיר החדש ישרת את היחידות המיוחדות בשדה ממש, בעיקר לזיהוי חשודים בטרור.   

תושבי מדינת ישראל פוגשים זיהוי ביומטרי בצאתם ובבואם בנמל התעופה בן גוריון. היום פועלות בנתב"ג 17 עמדות שירות ביומטרי מהיר לבעלי דרכונים ביומטריים. חוסך זמן ביציאה ובכניסה ואין צורך לפגוש נציגים של משרד הפנים או משטרת הגבולות. מתחילת השנה עברו במכונות הזיהוי הביומטרי יותר מ-300 אלף איש, ובעונת הנסיעות בקיץ ללא ספק יגדל המספר. מדינת ישראל מעודדת אותנו, תושביה, לעבור לעידן הביומטרי: בשנת 2009 חוקקה הכנסת את 'חוק אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע התש"ע – 2009'. במקביל הוקמה רשות למינהל המאגר הביומטרי שייעודה להקים ולנהל מאגר ביומטרי, שיכיל את הנתונים הביומטריים של כל מי שיחזיקו בתיעוד החדש (תעודות זיהוי ודרכונים). הרעיון  הוא למנוע גניבת המסמכים ולמנוע התחזות תוך שימוש בתעודות ובדרכונים שהושגו במרמה. המאגר מאבטח את מי שמבקש תעודת זיהוי או דרכון ביומטרי חדש, ומבטיח לוודא שהוא אמנם אותו אדם המבקש את המסמך ולא מתחזה. הוגדרה תקופת מבחן (פיילוט), עד סוף יוני 2015, שבמהלכה הצטרפות למאגר היא על בסיס התנדבותי בלבד.

משרד הפנים מבטיח שהמאגר הביומטרי יכיל רק את תמונת הפנים ותמונות שתי טביעות אצבעות של בעל התיעוד ואין שום נתונים אחרים. אין שמות, אין מספרי זיהוי, אין כתובת, אין גיל ואין דגימת DNA. התיעוד החדש כולל שבב מחשב, המכיל מידע ביוגראפי זהה לזה הנדפס בתעודות הנייר, וכן, כאמור, תמונת פנים ושתי טביעות אצבעות.

מה עתידו של הזיהוי הביולוגי? המומחים סבורים כי אולי ניתן יהיה לפתח מנגנון זיהוי באמצעות צורת הליכתו של אדם. חברות תעופה גדולות מתעניינות בנושא – לזהות אדם המגיע לנמל תעופה על פי צורת הליכתו, תוך כדי ההליכה, וזה על מנת לבצע את הזיהוי במהירות, תוך כדי תנועה, וכך לחסוך זמן ותורים. זה רעיון, אבל עוד אין מוצר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית