ארה"ב: "החמקן F-35 מבצעי ומוכן לקרב"

המטוס בדגם המארינס הוכרז על ידי מנהל תוכנית הפיתוח כ"מבצעי" ועל פי הרשויות "המערכת נתונה כעת בידי הלוחמים". מנגד, מטוס המיג-31 הרוסי שבר, על פי הקרמלין, שיא וטס טיסה רצופה במשך שש שעות, למרחק של יותר מ-4,000 ק"מ

שני מטוסי הקרב המתקדמים בעולם – החמקן F-35 האמריקני ומטוס הקרב המהיר בעולם, מיג-31 הרוסי, היו במרכז תשומת הלב בעולם התעופה הצבאית בימים האחרונים: החמקן האמריקני בגרסת חיל הנחתים הוכרז 'מבצעי', ואילו הרוסי השיג שיא בטיסה רצופה של שש שעות למרחק של יותר מ-4,000 ק"מ עם שלושה תדלוקים אוויריים. 

באיחור של שבע שנים וחריגה של כמה מיליארדי דולרים מעבר לתקציב המקורי, הוכרז בסוף השבוע האחרון דגם המארינס של מטוס החמקן F-35 כ"מבצעי ומוכן לקרב". עלות תכנית החמקן עד כה היא כ-400 מיליארד דולר, התכנית היקרה ביותר בתולדות  הפנטגון. מנהל התכנית, גנרל חיל האוויר כריסטופר בוגדן הודיע כי "מערכת הנשק נתונה עתה בידי הלוחמים".

כדי לקבל הרשאה מבצעית, חייבת מערכת הנשק להוכיח כמה יכולות מבצעיות. ואמנם הנחתים העמידו את החמקן בשורת מבחנים מפרכת שנמשכה חמישה ימים רצופים, ובסיומה נמסר פסק הדין: המטוס מסוגל לבצע משימות צבאיות בסיסיות באופן יעיל ובקרב. מסוגל לתת סיוע קרוב לתקיפות קרקע, יש לו יכולות תוקפניות והגנתיות, מסוגל לבצע סיורי תצפית כשהוא חמוש – כל זה בהיותו חלק מכוח משימה אוויר-יבשה של חיל הנחתים. מפקד המארינס, גנרל ג'וזף דאנפורד, הוסיף כי בדגמים הבאים משל המטוס יוכנסו שיפורים נוספים.

ואילו מטוס הקרב הרוסי המתקדם ביותר, מיג-31, עשה, לדברי הרוסים, היסטוריה והשיג שיא – טיסה לטווח של יותר מ-4,000 ק"מ במשך שש שעות עם שלושה תדלוקים באוויר. דובר צבא רוסיה, קולונל יארוסלב רושצ'ופקין, מסר שהמטוסים שטסו היו מדגם  מיג-31 BM, והם ביצעו את הגיחה ביום פתיחת תרגיל צבאי גדול. הם המריאו מזבאיקלסקי שבסיביר ונחתו בעיר PERM באוראל. הדובר ציין שהטייסים יזכו לעיטורים מיוחדים.

מיג-31 הוא אחד ממטוסי הקרב המהירים בעולם, והדגם שטס 4,000 ק"מ מיועד לטיסות ארוכות-טווח. הרוסים מגדירים את משימתו העיקרית – 'זיהוי והשמדת מטרות מוטסות בגבהים שונים, מגובה נמוך מאוד ועד גובה בינוני'.

רוסיה מארחת בימים אלו "משחקי מלחמה בינלאומיים" בין 1 ל-15 באוגוסט, בהשתתפות 2,000 נציגי זרועות הצבא של רוסיה ועוד 16 מדינות. התמרונים נערכים ב-11 אתרים ברחבי רוסיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית