עיניים פקוחות לרווחה

בתחום ה-HLS איסוף המודיעין הוא אחד האלמנטים החשובים בהיערכות לכל איום. סקירה מיוחדת של האמצעים המסייעים להגן על המדינה

לטכנולוגיה קוראים פוטוגרמטריה, טכניקה למיפוי ומדידות בעזרת צילומי אוויר, צילום בסטיל ברזולוציה גבוהה מאוד. המצלם – מצלמה הנמצאת בתוך מטע"ד ייעודי נישא על ידי מיני-מזל"ט מתוצרת חברת BLUE BIRD. אובייקט הצילום: שדה חקלאות מעובד במדינה באמריקה הדרומית. המיני-מזל"ט שוגר כדי לאתר גידולים המשמשים לתעשיית סמים. המצלמה גילתה, ועוד הוסיפה למשגריה מידע מודיעיני על מתחם של ראש קרטל הסמים שנמצא באותו שטח. 

אירוע אמת זה כולל את תמציתה של משימת איסוף מודיעין ל-HLS, הגנת המולדת. מנהל השיווק של  בלו בירד, איתי תורן: המיני מזל"ט שלנו ביצע באותה מדינה באמריקה הלטינית משימת איסוף מודיעין למבצע  - מודיעין התרעתי, מידי, בזמן אמת על המתרחש באותו מתחם של ראש קרטל הסמים וגם סריקה נמשכת של השדה החשוד.

ניר ברק, מנכ"ל חברת מגן 100, מתייחס להבדלים בין איסוף מודיעין ל-HLS לבין מודיעין צבאי: "גופי HLS  הם מטבעם יותר הגנתיים ופחות התקפיים. ולכן איסוף מודיעין ל-HLS הוא יותר פסיבי וחייב להתחשב בשמירה על החוק ובהיבטים מוסריים. כי אסור להפר את החוק ואסור לחדור בצורה פולשנית למכשירו של הזולת. החדרת סוס טרויאני היא פעולה בלתי חוקית. משטרה חייבת בשמירת החוק גם כשהיא מחפשת מבריחי סמים. לאיסוף מודיעין צבאי יש הרבה פחות מגבלות מסוג זה". 

לקוחותיה של מגן 100 הם גורמי אכיפת חוק, משטרה וגורמים ממשלתיים המאושרים על ידי משרד הביטחון. החברה מציעה  פתרונות המבוססים על יירוט דלף (ד' ו-ל' סגולות) של מידע האצור במכשירי סמארטפון ברובד האפליקציה - APPS AND CLOUD UNTERCEPTION SYSTEM.

נעבור לתחום הגנתי-אבטחתי אחר, דמיוני: כור גרעיני לייצור חשמל של מדינה X. הכור שוכן סמוך מאוד לחוף הים, בין היתר כדי לנצל את מי הים לקירור. המדינה מבקשת להגן עליו ולאבטח אותו מפני כל איום, ניסיון חבלה, חדירה או תקיפה. בשל מיקומו וחשיבותו האסטרטגית של המתקן ההגנה היא משולשת – ימית, יבשתית  ואווירית: 

בים, מול החוף, יסיירו ספינות משמר, חלקן מאוישות וחלקן בלתי מאוישות, מצוידות באמצעי תצפית. מהצד היבשתי, מחוץ לתחום הכור, יעשו את אותה מלאכה כלי-רכב מאוישים או בלתי מאוישים ויחידות מאבטחים. מעל למתחם הכור יסיירו באוויר מיני ומיקרו-מזל"טים מצוידים במטע"דים, שבהם מצלמות תרמיות יום/לילה מיוצבות וחיישנים למיניהם. מתחם הכור כולו מוקף בגדר חכמה ועליה חיישני מגע, חיישני תזוזה, חיישני רעד ומערכת שו"ב לקליטת המידע ולתגובה. מעל לכור ירחף בלון תצפית (AEROSTAT) שיצלם, ישדר וידווח. באזורים קריטיים בחומות המקיפות את הכור כור  יותקנו חיישנים, שיזהו כל ניסיון לחפור מנהרה מתחת לגדרות ולקירות. סמוך לחוף הים יותקנו, על מתקנים נייחים או ניידים, חיישנים מיוחדים שמסוגלים לזהות סירה קטנה או אפילו שחיין בודד המתקרב לחוף עם חומר נפץ. על כל מאגר הטכנולוגיות הגדול הזה ישלוט מרכז שליטה מרכזי, אי-שם בבנייני הכור, שבו ייקלט המידע הנאסף, יעובד וייתן ל'קברניטים המקומיים' תמונת מודיעין ותמונת מצב על שיגרה ועל חירום.  

כל הכלים, מאוישים ורובוטיים, כלי טיס וכלי שיט, חיישנים, מצלמות, בלונים, מכשירים אופטיים ואלקטרו-אופטיים, לכולם משימה אחת – איסוף מודיעין, ניטור, עיקוב וצילום כל מה שמתרחש באזור המוגן והמאובטח, שידורו למרכז השליטה לעיבוד ולהסקת מסקנות. המודיעין כפול: עיקוב אחרי השגרה של הכור ומתן התראה מידית בזמן אמת בכל מקרה של חריגה, העלולה להיות קטלנית.

האיומים בעולמנו רבים – פשיעה פלילית, מתקפות על תשתיות קריטיות ומתקנים אסטרטגיים, מתקפות סייבר. כדי להיאבק, לסכל ולמנוע דרוש מודיעין. כאשר  היקף המידע גדול, מציעות חברות טכנולוגיות של BIG DATA, שעיקרן כיצד לאסוף, להעריך ולספק מידע בזמן אמיתי. פתרונות מודיעין פעיל ACTIONABLE INTELLIGENCE – כיצד למנוע ולנטרל איומים כדי להגן על הרכוש. בשנים האחרונות התפתחו טכנולוגיות מתקדמות של ניתח קול ו-וידיאו לאיסוף מודיעין. 

בדיוק לשם כך מציעה חברה כמו VERINT פתרונות למודיעין תקשורת – איסוף, ניטור ואנליזות של מידע שמגיע מרשתות תקשורת. פתרון לביטחון סייבר ע"י ניתוח תעבורה ברשתות אינטרנט לזיהוי נוזקות, פתרונות מבוססות וידיאו ופתרונות לפרויקטים של עיר בטוחה SAFE CITY, ביקורת גבולות, ביטחון תחבורה. הפתרונות של חברה זו עושות שימוש בנתונים ובמקורות מידע, מייצרות ניתוח המודיעין והסקת מסקנות, מתן התראות והצעת דרכי פעולה למניעה או לתגובה ראשונית.  

בהגנת HLS מבחינים בשלושה סוגי משימות:

הגנת ובקרת גבולות: שילוב של סיורים שגרתיים עם מערכות הכוללות חיישנים (מגע, תזוזה, רעד) בשליטה ופיקוח של מערכת שו"ב. 

הגנה על מתקנים אסטרטגיים ותשתיות: ניטור והגנה על צינורות  גז נפט ומתח גבוה. המגן זקוק למידע מודיעיני על נזילות בצנרת, ניסיונות לפגיעת טרור, גניבות וגם קורוזיה בצנרת. בהגנה על נמלים ותחנות כוח גרעיניות יש צורך בהגנה היקפית וכלי טיס בלתי מאוישים מגדילים את הטווח והיקף של האזור המאובטח. סנסורים ומצלמות יוצרים גדר וירטואלית להגנת המתקן. מקרה אמת המעיד על הצורך בהגנה רב-משימתית: בארץ מסוימת הותקנה גדר חכמה, שהתריעה על ניסיון חדירה. ברגע שיחידת התגובה הראשונה הגיעה למקום החדירה נפתחה עליה אש. מזל"ט בשמים יכול למנוע התפתחות כזו. בקרת חופים כוללת גם הגנה מפני דיג בלתי חוקי. מזל"ט יכול לזהות כלי שיט זר ולשגר לעברו ספינת משמר.

פעילות משטרתית: עיקוב אחר פעילות עבריינית, פשיעה ופלילים ומעקב אחר כנופיות ועסקות סמים.    

המגוון העצום של טכנולוגיות לאיסוף מודיעין בתחום האזרחי – מצלמות, מכ"ם, חיישנים, כלי טיס מאוישים ובלתי מאוישים, מגדלי תצפית, בלונים לאיסוף מודיעין, כלי רכב וכלי שיט לאיסוף מודיעין, מערכות מחשב ומכשירי סלולר וגם המוח והעין האנושיים – כל אלו אמורים לספק את המודיעין המוקדם ללקוח באמצעות מקורות המודיעין הקלאסיים, שהם כמעט זהים למודיעין צבאי, למשימות HLS ולמשימות אזרחיות:  

מודיעין אנושי  HUMINT סוכנים אנושיים למיניהם, מודיעין הדמייה  IMINT - IMAGERY INTELLIGENCE – טכנולוגיות של הדמייה, החל ממצלמה פשוטה שאדם מחזיק בידו וכלה בציוד מתוחכם לצילום מרחוק בלילה אפל.

מודיעין אותות  SIGINT, המתחלק לשלוש קבוצות משנה: 1. מודיעין האזנה לרשתות תקשורת  COMINT, 2. מודיעין אלקטרוני ELINT, 3.  FISINT - FOREIGN INSTRUMENTATION SIGNALS INTELLIGENCE מודיעין המופק מיירוט תשדורות אלקטרומגנטיות זרים, כולל טלמטריה הקשורה לניסויים בכלים.

מידע מודיעיני המופק מחיישנים טכניים MASINT - MEASUREMENT AND SIGNATURE INTELLIGENCE המאפשר זיהוי תהליכי מדידות חשובים בתהליכי פיתוח טכנולוגיות ומערכות. 

חברות ישראליות רבות, החל מהתעשיות הביטחוניות הגדולות והוותיקות וכלה בחברות הזנק מבריקות אך בתחילת דרכן, מקדישות משאבים ומאמצים בפיתוח מערכות לאיסוף מודיעין למשימות HLS נוכח הביקוש הגדול בחו"ל ובבית. הפיתוח האזרחי הוא פרי הניסיון העצום שנצבר בעולם הפיתוח הישראלי לצורכי צבא וביטחון. בסופו של דבר, חיישן אלקטרו-אופטי הוא חיישן אלקטרו-אופטי, מזל"ט צבאי מתנהג כמו מזל"ט משטרתי וגדר המקיפה מתקן צבאי כמעט ואיננה שונה מגדר המקיפה נמל תעופה. 

מבחר מפורטפוליו המוצרים והטכנולוגיות כחול-לבן למשימות HLS

מגל, מובילה עולמית בהגנת שטח פיסית ו-וירטואלית, זכתה בצל"ש חשוב בספרד על התקנת מערכת הגנה בנמל טאראגונה, שהוגדרה כ"מערכת האבטחה הטובה ביותר בספרד ב-2014". המערכת, FORTIS 46 , מעניקה אבטחה פיסית וביטחון סייבר ומאפשרת איסוף מידע על איומים ושליטה ובקרה במרכז שליטה בעת אירוע. במגל מפתחים גדרות חכמות, הניזונות מאיסוף מידע על ידי חיישנים מתקדמים המתריעים מפני ניסיונות חדירה. מדובר בחיישנים המבוססים על תנודות VIBRATIONS, חיישנים מבוססי סיב אופטי FIBER OPTICS, וחיישנים סיסמיים המותקנים ליד קירות של מבנה מוגן ומאובטח במטרה לאתר ולהרתיע מפני ניסיונות לחפור מנהרה מתחת למבנה. מתאים להגנה על קופות בנקים, בתי סוהר ומוזיאונים.

קונטרופ מפתחת ומייצרת מגוון רחב של מטע"דים ומצלמות האוספים מודיעין, מנטרים ומתריעים על פעילויות חריגות בנמלי תעופה, נמלי ים ואוויר, מפרצים וחופים, גבולות ומתקנים קריטיים. מדובר במצלמות תרמיות אינפרה-אדום יום/לילה, שחלקן מסוגלות לזהות סירה קטנה או שחיין בודד המנסה להתקרב לחוף או לנמל מאובטח. מערכות אלו יוצרות כעין גדר וירטואלית (VITRTUAL FENCE) מעל קו חוף או קו מים לאיתור סירות או שחיינים לפני הגיעם לחוף.  מערכות של קונטרופ כמו   CEDAR  ו-SPIDER כוללות מצלמה תרמית, מד-טווח לייזר, סמן מטרות לייזר. לקוחות מתקינים את המערכות לאורך גדרות או במגדל פיקוח, והן משמשות להגנה מפני גניבות, הברחות וגם נגד טרור. 

התפיסה המבצעית של רפאל (רשות פיתוח אמצעי לחימה) גורסת פיתוח מערכות לזיהוי איומים להגנת חופים, נמלי ים, תשתיות קריטיות רק אחרי ביצוע עבור הלקוח סקרים גיאוגרפיים מפורטים, בחינות ובדיקות מעמיקות של השטח, הכוללות הערכת האיומים הנשקפים ודיון עם הלקוח על תרחישי איומים. רפאל מציעה מזל"טים ומל"טים, בלוני תצפית ואיסוף מודיעין, מערכות לאיתור וזיהוי קולות ואיסוף נתונים, מגדלי תצפית לאיסוף מודיעין, מכ"ם לגילוי תנועות.

אנשי HLS בתעשייה האווירית גורסים שילוב אינטגרטיבי של טכנולוגיות לכדי מערך ביטחון ואבטחה אחוד, המורכב ממערכות חישה מתקדמות, תקשורת, עיבוד נתונים ומערכות פיקוד ושו"ב. הדגש בארכיטקטורה של המערכות היא בנייה רב-שכבתית (MULTI LAYER) הכוללת חיישנים, מערכות תקשורת והעברת נתונים (COMMUNICATION DATA LINK). בתעשייה האווירית מעדיפים שהמערכת המוצעת ללקוח תהיה מודולארית ותתבסס על סטנדרטיזציה, על קישוריות עם מערכות קיימות, תפירת פתרון לפי דרישת הלקוח, וכן על שימור פוטנציאל של גידול, שיפור ושדרוג המערכת לפי הצורך. 

חברת BLUE BIRD  אוספת מודיעין ושומרת על מתקנים אסטרטגיים, בתי זיקוק, נמלי ים,תחנות גרעיניות, קווי מתח גבוה בעיקר בחו"ל – הכול באמצעות מיני ומיקרו מזל"טים  (SMALL TACTICAL UAV)  המיועדים למשימות HLS אזרחיות, וגם למשימות צבאיות.  המיקרו מזל"ט  MICRO-B מיועד למשימות כמו הגנה על מתקנים, אבטחת גבולות, חילוץ והצלה (SEARCH & RESCUE) וגם לאיסוף מודיעין שיסייע ללקוח לנהל משברים ולכוון מגיבים ראשונים  (FIRST RESPONDERS) כאשר הציוד מתריע מפני אסון טבע או אסון מעשה ידי אדם. המיני-מזל"ט SPY LITE נותן טווח פעולה יותר ארוך מקודמו (כ-50 ק"מ), שהייה ארוכה יותר באוויר (כ-4 שעות) וניתן להטעין עליו מגוון מטע"דים למשימות שונות. כלים אלו מסייעים גם ללוחמי אש בפעולות כיבוי, למיפוי, לתצפיות וידיאו, למודיעין למניעת הברחות סמים, ואפילו לשמירה על יערות ושמורות טבע מפני ציד בלתי חוקי (POACHING).

חברת RT מפתחת משפחה של בלוני SKYSTAR המיועדים לתצפית, איסוף מודיעין, עיקוב ותקשורת. בלון מסוג SKYSTAR 180 הוצב בשמים ע"י עירית תל אביב ומשטרת ישראל ונמכר ללקוחות באפגניסטן, מקסיקו, תאילנד, קנדה, רוסיה ומדינות באפריקה.  SKYSTAR 300 הוא בלון למשימות HLS:  הוא פועל בגובה ממוצע של 500 מטרים, ומשדר לקרקע נתונים ותמונות וידיאו. בלון כזה מיועד לשמירה על ביטחון גבולות וחופים, ומשמש כתחנת ממסר  (RELAY) לתקשורת. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית