מתקפת "הרמדאן" של ארגון המדינה האסלאמית במצרים

המתקפה המשולבת בחצי האי סיני מעמידה בפני מצרים אתגר לא פשוט - בזירה הביטחונית, בזירה הכלכלית והזירה הפנימית. ד"ר אל"מ (מיל') שאול שי על ההתמודדות הלא קלה של מצרים והמדינות המתונות נגד הטרור האיסלמיסטי

צילום: AP

מתקפת הטרור במצרים שראשיתה ברצח התובע הכללי באמצעות מכונית תופת והמשכה במתקפה רחבת היקף נגד כוחות הביטחון המצריים בצפון סיני בוצעה בעיתוי הנוכחי על רקע שני תאריכים בעלי משמעות סמלית :

 ב – 29 ביוני, מלאה שנה להקמת הח'ליפות האסלאמית בראשות אבו בכר אל בגדאדי (בגדאדי הכריז על הקמת הח'ליפות ב- 29  ביוני ,יומו הראשון של חג הרמדאן בשנת 2014). לפני מספר שבועות קרא הארגון לפעיליו ברחבי העולם לציין את האירוע בביצוע פגועים נגד אויבי הח'ליפות ובהם : מדינות המערב, השיעים ומשטרים ערביים המשתפים פעולה עם הכופרים (בהם גם מצרים). ה -1 ביולי 2013 הוא תאריך הפלת משטר האחים המוסלמים בראשות מוחמד מורסי במצרים ,במהפכה של הצבא ותנועת "תמרוד".

מעבר לתאריכים שצוינו לעיל, חודש הרמדאן נחשב לתקופה רגישה ומועדפת על ידי ארגוני טרור אסלאמיים לביצוע פיגועים.

מתקפת הטרור במצרים, לפיכך, מהווה חלק ממהלך כולל של ארגון המדינה האסלאמית לציין את הקמתו ואת יכולתו לעמוד במערכה מול קואליציה של למעלה מ – 60 מדינות. מסע הטרור של הארגון החל ב 26 ביוני 2015  ב- 3 פיגועים בשלוש יבשות: פיגוע במפעל כימי בצרפת, פיגוע נגד תיירים בתוניסיה ופיגוע נגד מתפללים במסגד שיעי בכווית.

נראה שבמצרים העדיפה שלוחת המדינה האסלאמית לפעול כאמור בתאריך בעל משמעות לזירה המצרית. בעוד ששלושת הפגועים, שצוינו לעיל, בוצעו על ידי מפגע בודד כנגד מטרות אזרחיות לא מוגנות, מתקפת הטרור במצרים מעידה על יכולות מבצעיות ותעוזה גבוהים לאין ערוך.

ההתנקשות בתובע הכללי של מצרים

התובע הכללי של מצרים, הישאם ברכאת, נהרג ב- 29 ביוני 2015,  בפיצוץ מכונית ממולכדת בעת שהיה בדרכו להיכל המשפט במרכז קהיר. בפגוע נהרג גם נהגו ונפצעו שומר ראשו ועוד חמישה בני אדם. ברכאת עמד בראש מערכת התביעה והוביל את ההליכים המשפטיים נגד מאות מאנשי תנועת "האחים המוסלמים" במצרים מאז הוצאתה אל מחוץ לחוקההתנקשות התרחשה יממה לפני יום השנה השני להפיכה הצבאית שבה הודח נשיא מצרים האיסלאמיסטי, מוחמד מורסי.  זו ההתנקשות הראשונה בחייו של פקיד בכיר בשלטון המצרי בשנתיים האחרונות.

מתקפת הטרור בסיני

ב- 1 ביולי 2015 ביצעה שלוחת המדינה האסלאמית בסיני ("מחוז סיני" \ "וליאת סיני"  – לשעבר ארגון אנצאר בית אל מקדיס) מתקפת טרור מתואמת כנגד 15 יעדים של כוחות הביטחון המצריים במרחב בין רפיח לשיח זוויד  בצפון סיני. במוקד המתקפה עמדה העיירה שייח זווייד שהמחבלים  הצליחו להחזיק בחלקים ממנה במשך קרוב ליממה. המתקפה החלה עם שחר והמחבלים הפעילו במהלך המתקפה מכוניות תופת וטילי נ"ט ונ"מ. לטענתם הצליחו להשמיד שני טנקים ולהפיל מסוק של צבא מצרים. מידע זה לא אומת ע"י מקורות מצריים. ארגון המדינה האסלאמית (מחוז סיני) נטל אחריות למתקפה וטען כי 70 מאנשיו נטלו בה חלק.

במהלך הקרבות הפעיל צבא מצרים כוחות גדולים של חי"ר, שריון, מסוקי תקיפה מסוג אפאצ'י ולראשונה גם מטוסי קרב מסוג F-16. דובר צבא מצרים מסר כי החל מבוקר ה-2 ביולי 2015, צבא מצרים הדף את המחבלים והחזיר לידיו את השליטה באזור. כמו כן דווח כי בקרבות נהרגו 17 לוחמים של כוחות הביטחון המצריים בהם 4 קצינים ונפצעו 13 ואילו היקף הנפגעים של המדינה האסלאמית עומד על כ – 100 הרוגים.

יצוין כי מהימנות הדיווחים על הנעשה בסיני מוגבלת, שכן באזור אין כמעט פעילות עיתונאית עצמאית ומרבית המידע מבוסס על גורמים צבאיים מצריים וארגון המדינה האסלאמית.

מדיניות המלחמה בטרור של מצרים

מאז עלה עבד אל פתח אל סיסי לשלטון במצרים הוא הציב את המלחמה בטרור והחזרת השקט והביטחון למצרים בראש סדר העדיפויות של משטרו.

לאור זאת גיבשה מצרים גישה כוללת  ואינטגרטיבית למערכה בטרור האסלאמי ונקטה בשורה של צעדים במישורים שונים :

במישור המשפטי  - ארגון האחים המוסלמים, החמאס וארגוני טרור נוספים בהם אנצאר בית אל מקדיס הוצאו מחוץ לחוק וראשיהם ופעיליהם הועמדו לדין. החודש אישר בית המשפט במצרים את גזר דין המוות שנפסק למורסי ובכירים נוספים באחים המוסלמים, ובראשם המדריך הכללי מוחמד בדיע. ההחלטה אם להוציא את הבכירים להורג מונחת לפתחם של א־סיסי ושל המופתי הגדול של מצרים.

קודמו חוקים המאפשרים מעצרים ממושכים של חשודים בפעילות בטרור. בעקבות רצח התובע הכללי הודיע נשיא מצרים כי יקדם וירחיב את החקיקה בתחום המלחמה בטרור.

במישור בטחון הפנים  – הוחלף שר הפנים ובוצע סבב מינויים נרחב של בכירי מערכת ביטחון הפנים במצרים.

במישור החברתי \פוליטי – התקיימו פגישות בין נציגי השלטון לבין ראשי השבטים בסיני על מנת לגייסם לצד המשטר במאבק נגד ארגוני הטרור האסלאמיים ,תוך מתן הבטחות לרפורמות כלכליות ושיפור תנאי חייהם של תושבי סיני. כמו כן הורחבו סמכויות המושלים של המחוזות בסיני.

במישור הצבאי – בוצעו מהלכים רבים שנועדו לשפר את יכולת כוחות הביטחון להתמודד עם הטרור האסלאמי בסיני:

·         הוקמה מפקדה חדשה  - בפיקוד מפקד ארמיה 3 לשעבר גנרל אוסמה עסכר (קודם לדרגת פילדמרשל) שתפקידה לתאם את כלל הגורמים הביטחוניים הפועלים במסגרת המלחמה בטרור בסיני.

·         הוקם "כוח התערבות מהירה " המבוסס על כוחות קומנדו וכוחות מיוחדים שניתן  להעבירם לגזרת פעילות בהטסה ובלוח זמנים קצר.

·         בוצע סבב מינויים של בעלי התפקידים המרכזיים בלחימה בטרור בסיני ובהם  מפקדי ארמיות 2 ו 3 וראש המודיעין הצבאי .

·         מוקמת רצועת ביטחון בגבול בין מצרים לרצועת עזה לאיתור והשמדת מנהרות וסיכול העברות אמל"ח ופעילי טרור  משני עברי הגבול. לצורך כך פונו אלפי תושבים שהתגוררו בסמוך לגבול ונהרסו מאות מבנים.

·         באזור הגבול עם רצועת עזה הוטל עוצר לילה לתקופות ממושכות.

ישראל

בשל מתקפת הטרור והקרבות שהתנהלו בסיני נקטה ישראל במספר צעדי ביטחון ובהם: סגירה לזמן מוגבל של המעברים בכרם שלום ובניצנה והנחיה לחקלאים שלא לעבד את האדמות בסמוך לגבול מחשש לירי מהצד המצרי. כמו כן, העלה צה"ל את רמת הכוננות לאורך הגבול עם מצרים.

ישראל רואה במצרים שותפה חשובה במלחמה באיומי הטרור הן מצד הארגונים הג'יהאדיסטיים בסיני והן מצד ארגוני הטרור הפלסטינים ברצועת עזה ובראשם החמאס.

הסכם השלום עם מצרים מטיל מגבלות על היקף וסוג הכוחות המצריים הפועלים בסיני, אולם נראה כי ישראל משתפת פעולה עם מצרים ונענית לבקשות המצריות לחרוג מהכתוב בהסכם על מנת לאפשר התמודדות אפקטיבית עם אתגרי הטרור בסיני.

לפי שעה נראה כי ארגון המדינה האסלאמית בסיני מפנה את עיקר מאמציו למערכה נגד כוחות הביטחון המצריים אולם יש לקחת בחשבון כי הארגון יפעל גם נגד ישראל ולאחרונה גם השמיע איומים מפורשים לבצע פגוע באילת. היכולות שמפגין הארגון בלחימה בסיני נגד הכוחות המצריים ופגועים שכבר ביצע בעבר נגד ישראל מעידים כי בפני כוחות הביטחון של ישראל עומדים אתגרים מורכבים ומוטב שאיומים אלה יסוכלו מבעוד מועד עוד בצד המצרי.

מצרים נתונה כיום במלחמה עם ארגוני הטרור האסלאמיים לגווניהם. למרבה התסכול של המשטר , נראה כי הצעדים  שננקטו עד כה לא הצליחו להוריד לפי שעה את רף איום הטרור במצרים ולמשטר המצרי צפויה מערכה ארוכה וקשה עד להשגת יעדיו במערכה נגד הטרור.

מצרים נדרשת להתמודד בשטחה ובגבולותיה עם טרור בשלוש זירות :

זירת הפנים – בקהיר ובאזורים האורבניים בליבה של מצרים. בראיית המשטר עיקר המאבק הוא נגד תנועת האחים המוסלמים ותומכיהם.

בסיני – נגד "מחוז סיני " של המדינה האסלאמית.

בגבול לוב – מול גורמים המזוהים בלוב עם המדינה האסלאמית, הברחות אמל"ח בהיקפים גדולים ופגיעות באזרחים מצריים בלוב ( יש קרוב למיליון אזרחים מצריים במדינה זו).

מעבר לאתגרים אלה, מצרים גם שותפה בקואליציה האמריקאית נגד המדינה האסלאמית ובקואליציה שמובילה סעודיה נגד המורדים ההות'ים בתימן. מלבד אתגרי הטרור, מצרים מתמודדת עם מצב כלכלי קשה והיעדר ביטחון במדינה, המבריח ממנה את התיירים והמשקיעים שחיוניים לכלכלת המדינה.

נראה כי כדי להצליח במלחמתה בטרור נזקקת מצרים לסיוע כלכלי, מדיני וצבאי של המערב ובעיקר של ארה"ב. הלחץ המופעל כיום על המשטר לשפר את מצב זכויות האדם, להפחית את הלחץ על תנועת האחים המוסלמים ולעריכת בחירות  פוגעת ביכולתו של המשטר להתמודד עם האיומים של האסלאם הראדיקלי בארצו. מוטב שהמערב ילמד מכשלי העבר וההווה ,יגבה את המשטר במלחמתו בטרור ויותיר את העיסוק בדמוקרטיה למועד ולנסיבות אחרות בעתיד.

ישראל, מצרים ויתר מדינות האזור צריכות לשמור במהלך חודש הרמדאן ומועדי האזכור שצוינו לעיל על ערנות גבוהה שכן לא מן הנמנע שארגון המדינה האסלאמית וגורמי טרור אסלאמיים אחרים ינסו לקדם פגועים בעת הזו

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית