הסלון הפיננסי של הביטחון

אלביט מערכות ותעשייה אווירית – התוצאות העסקיות והפיננסיות ברבעון ה-1 של 2015 בהשוואה לתוצאותיהן של שלוש חברות ביטחוניות בינלאומיות מובילות. ניתוח מיוחד של רו"ח דוד לודבינובסקי

צילום: ישראל דיפנס

תעשיית הביטחון הישראלית נודעת במובילותה העולמית, חדשנותה הטכנולוגית והקיפי היצוא הניכרים שלה המשפיעים במישרין על כלכלת המשק המקומי. ארבעת החברות הבטחוניות המובילות בישראל: אלביט מערכות, תעשיה אווירית, רפאל ותע"ש ממוקמות אחר כבוד ולאורך שנים בין 100 החברות הבטחוניות הגדולות בעולם.

לאחרונה, פרסם מגזין ה-Defense News את דירוג  100 חברות  התעופה, החלל והביטחון המובילות בעולם לשנת 2014. החברות הישראליות: אלביט מערכות, תע"א, רפאל ותע"ש דורגו ברשימה מכובדת זו במקומות ה-30, 35, 48 ו-94 בהתאמה.

לציון אירוע מכובד זה, ראוי לבחון את התוצאות העסקיות והפיננסיות של אלביט מערכות ותע"א (שתי החברות הציבוריות היחידות מתוך הארבעה) לרבעון ה-1 של 2015 לעומת שלוש חברות בינלאומיות מאירופה ומארה"ב שהן ברות השוואה ומופיעות מעליהן ברשימה. 

שלושת חברות ההשוואה אשר נבחרו הן: L-3 Communications, Rheinmetall ו- SAAB.

L-3 Communications  - חברה אמריקאית המדורגת במקום ה-11 לשנת 2014.  L-3 היא ספק עולמי מוביל בתחומי מערכות תעופה וחלל וכן תקשורת ואלקטרוניקה בשוק הביטחוני והאזרחי.

Rheinmetall – קבוצה גרמנית העוסקת בייצור כלי רכב צבאיים מסוגים שונים ומערכות ביטחון והגנה. החברה דורגה במקום ה-28 בשנת 2014.

SAAB - קבוצה שוודית מובילה המספקת מוצרים, שירותים, מערכות תמיכה ושירותים בתחומי הצבא והבטחון לחילות הים, האויר והיבשה. SAAB דורגה במקום ה-29 בשנת 2014, מקום אחד לפני אלביט מערכות.

אלביט מערכות

אלביט מערכות, החברה הישראלית בעלת הדירוג הגבוה ביותר ברשימה, דורגה, כאמור, במקום ה-30 בעולם בשנת 2014. להלן תמצית נתוני הרווח והפסד של אלביט בתקופות הנדונות:

 

מכירות אלביט ברבעון ה-1 2015 הסתכמו בכ-707 מיליון דולר, גידול של כ-3.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. השיפור במכירות הוא תולדה של הגדלת המכירות באסיה בכ-49% (כ-58 מיליון דולר) באמריקה הלטינית כ-26% (כ-18 מיליון דולר) ובצפון אמריקה כ-4% (כ-8 מיליון דולר), וזאת על אף קיטון בשיעור של כ-17% (כ-27 מיליון דולר) במכירות בישראל. אלביט שומרת על שיעור רווח גולמי זהה של 28% לאורך תקופות ארוכות כולל בתקופות ההשוואה הנדונות. שיעור הרווח התפעולי והרווח הנקי עמד על 8% ו-6% הללו נמוכים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

תעשייה אוירית

תע"א היא החברה הישראלית השנייה ברשימה ודירוגה בשנת 2014 הוא 35 בעולם. תמצית נתוני הרווח והפסד של תע"א בתקופות הנסקרות מוצגים להלן: 

מכירות תע"א הסתכמו ב-910 מיליון דולר, קיטון של כ-7% (69 מיליון דולר) בהשוואה לרבעון ה-1 בשנת 2014. הירידה במכירות היא תוצאה של קיטון בשיעור 26% (כ- 85 מיליון דולר) במכירות חטיבת מט"ח וקיטון בשיעור 27% (כ- 46 מיליון דולר) במכירות חטיבת כלי הטיס האזרחיים. בהיבט השינוי בתמהיל אזורי המכירות, מכירות תע"א בצפון אמריקה ירדו בכ-22% (כ-50 מיליון דולר) ובישראל בכ- 14% (כ-30 מיליון דולר) בהשוואה לרבעון המקביל ב-2014. לעומת זאת, מכירות תע"א באפריקה עלו בכ-118% (13 מיליון דולר) ובדרום אמריקה בכ-47% (כ-14 מיליון דולר). שיעור הרווח התפעולי 2% זהה לרבעון המקביל בשנת 2014. תע"א סיימה את הרבעון הראשון של 2015 ברווח נקי של כ-2 מיליון דולר, ירידה של 78% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הנקי 0.2% זאת לעומת 1% אשתקד.   

אלביט תע"א ושלושת חברות ההשוואה הבינלאומיות

הנתונים התוצאתיים העיקריים של כל 5 החברות הנדונות לרבעון ה-1 בשנת 2015 מוצגים בטבלה להלן. יצוין, כל הנתונים הכספיים הם במיליוני דולר של ארה"ב. הנתונים הכספיים של Rheinmetall ו-SAAB אשר ערוכים ומוצגים במקורם במטבע האירו והקרונה השבדית בהתאמה, תורגמו לשער דולר לפי שערי החליפין הרלבנטיים בתום מרץ 2015.

היבט הייצוא - אלביט הינה היצואנית הגדולה ביותר מבין כל חברות ההשוואה במדגם (כ-81% ממכירותיה יועדו לייצוא). כאשר 3-L היא חברה אמריקאית המוכרת 70% מתוצרתה בשוק האמריקאי שהוא הגדול בעולם.

שיעור רווח גולמי - שיעור הרווח הגולמי של אלביט, 28%, הוא הגבוה ביותר מכל חברות המדגם. יצוין, 3-L ו- Rheinmetallחושפות נתוני רווח תפעולי בלבד.

הוצאות מו"פ – סך הוצאות המו"פ ושיעור הוצ' המו"פ (מהמכירות) באלביט הוא הגבוה ביותר בהשוואה לחברות המדגם, כאשר, L-3 ו-Rheinmetall אינן חושפות בדוחותיהן נתונים אלו.

שיעור רווח תפעולי - שיעור הרווח התפעולי באלביט, כ-8%, הוא הגבוה ביותר מבין כל חברות המדגם.

שיעור רווח לפני מס – שיעור הרווח לפני מס באלביט, כ-7%, הוא הגבוה מבין כל חברות המדגם.

שיעור רווח נקי – שיעור הרווח הנקי באלביט, כ-6%, הוא הגבוה ביותר מבין כל חברות המדגם. שיעור הרווח הנקי בתע"א, כ-0.2% הוא נמוך ביותר.

 להלן תמצית נתונים מאזניים של החברות ליום 31.3.15

ניתוח הנתונים מצביע על העובדות הבאות:

נזילות – תע"א היא החברה הנזילה ביותר ובצורה משמעותית מבין כל החברות.

הון עצמי – סך ההון העצמי (ל-31.3.15) ושיעורו (ביחס לסך הנכסים) בחברת 3-L הם הגבוהים ביותר. אלביט עם הון עצמי של כ-1.3 מיליארד דולר נמצאת במקום ה-3 לאחר SAAB. סך ההון העצמי ושיעורו בתע"א הם הנמוכים ביותר מכל חברות ההשוואה.

לסיום טבלה המשווה פרמטרים פיננסים הקשורים בשוקי ההון ויחסי תשואה להון בין החברות. 

מהטבלה עולה, כי שווי השוק של אלביט בתקופה הנוכחית גבוה בכ-65% משווי השוק של Rheinmetall ובכ-25% משווי השוק של SSAB. נראה כי השוק מתמחר את אלביט בפרימיום וזאת לאור שיעור הרווח התפעולי הגבוה לאורך זמן, היציבות בתשואה להון של 4% לאורך זמן (3-L היא החברה היחידה עם תשואה להון גבוהה יותר - 4.7%), וכן החדשנות הטכנולוגית האינהרנטית של החברה אשר מאפשרת לה לפתח מוצרים חדשניים באופן שוטף וע"י כך לשמור על עליונותה וכן לקדם שווקים חדשים גם בתקופה כלכלית מאתגרת.

יש לציין, כי תוצאות הניתוח מושפעים במידה רבה משערי החליפין: דולר, אירו, קרונה שבדית שקל ואחרים אשר משפיעים על תרגום הנתונים הפיננסים של החברות לדולר וכמובן על ביצועי החברות עצמן. בנוסף, הבדלים מסוימים עשויים להקשות בהשוואה לאור השוני הקיים בין העקרונות החשבונאיים הבינלאומיים (IFRS), ובין העקרונות החשבונאיים האמריקאיים GAAP US.

יהיה מעניין להמשיך ולעקוב אחר תוצאות אלביט ותע"א ביחס לחברות הנדונות וכן חברות מובילות אחרות בתחום, ומהם ללמוד על מיצובה של תעשיה ישראלית זו בעולם לאורך הזמן.

***

דוד לודבינובסקי, רואה חשבון, בעל תואר שני במימון בינלאומי. בעלים של חברת הייעוץ הפיננסי אינביז ייעוץ פיננסי בע"מ  inbiz Ltd

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית