הלוחמה הפסיכולוגית ברמה הלאומית

מלחמה או פעולת טרור של האויב שנמנעה כתוצאה מלוחמה פסיכולוגית היא המלחמה המוצלחת ביותר. תא"ל (מיל') ניצן נוריאל על המכשיר לחימה החיוני שצריך להיות בכל כלי כלים של מדינה מודרנית

"Prague-Marionette" מאת User Chmouel on en.wikipedia - נוצר על ידי מעלה היצירה. מתפרסם לפי רישיון CC BY-SA 3.0 דרך ויקישיתוף - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prague-Marionette.jpg#/media/File:Prague-Marionette.jpg

מטרת טור זה לפתוח צוהר לעולם מקצועי רחב היקף שעיקר תרומתו היא ביכולתו למנוע. מלחמה או פעולת טרור של האויב שנמנעה כתוצאה מלוחמה פסיכולוגית היא המלחמה המוצלחת ביותר.

למען הסר ספק אינני מתכוון לטעון שמלחמה פסיכולוגית כשלעצמה יכולה לנצח מערכה, אני מתכוון לטעון שזהו מכשיר חיוני ברמה הלאומית שנכון  לוודא שנמצא בארגז הכלים שלנו כמו כן לבחון את השימוש הנעשה בו והשפעתו.

אחת הדוגמאות המובהקות לאמצעי זה מחזירה אותנו לתחילת שנות ה-80 של המאה שעברה, בעת ממשל רייגן, עת הופצו ידיעות וסרטונים על התוכנית האמריקאית "מלחמת הכוכבים" שנטעה בקרב ברה"מ את התחושה שיש כאן יכולת שאין סיכוי להתמודד איתה ולכן אולי צריך לחפש דרכים אחרות להתמודד מול אמריקאים. (יש שיטענו שתוכנית "מלחמת הכוכבים" זרזה את נפילת ברית המועצות). לאחרונה אף התפרסמה יכולת סינית להשמיד חללית בחלל מה שיתכן ויפתח מאמץ נגדי לסכל יכולות שכאלה.

בחזרה לעניינו- לוחמה פסיכולוגית היא מכלול הפעולות המתואם, בכול הרמות, שיגרמו ליריב לחשוב וכתוצאה מכך לפעול באופן שישרת אותך.

ברמה הפשוטה ביותר, פעולת הטעיה שתגרום ליריב להשתהות בהפעלת העתודה באופן שכאשר יפעיל את העתודה זה יהיה או מאוחר מידי או למקום הלא נכון, ובכך תרמה פעולה ההטעיה באופן משמעותי למתרחש בשדה הקרב.

לצד ההטעיה (בדרך כלל ברמה הטקטית) קיימות פעולות הונאה (שהן ברמה האופרטיבית ואף האסטרטגית) וקיימת אותה שכבה של פעולות לוחמה פסיכולוגית הפועלות ברמה הלאומית ומשפיעות באופן ישיר על מקבלי ההחלטות, המגזר האזרחי ויכולות לתרום תרומה לרוח הלחימה.

עד כאן התיאוריה. אז מה עושים איתה?

במגבלות מובנות של בטחון מידע אנסה לתת דוגמאות שיסייעו לקורא להבין את מגמת הפעילות שלמיטב שיפוטי חסרה היום.

כאמור ברמה הטקטית והאופרטיבית קיימים הגופים הפועלים במישורים שהזכרתי לעיל ואכן תורמים לפעולה הטקטית והאופרטיבית, גורמים להסחת תשומת לב שמאפשרת לכוחותינו לפעול ביתר חופשיותגורמים ליריב לפצל את כוחותיו וכדומה.

אני סבור שהמרכיב החסר הוא ברמה הלאומית. אמירה חוזרת ונשנית של מנהיגנו "שאנו ממליצים ליריבנו לא לנסות אותנו" היא איננה תוכנית, אלו איומים בעלי משמעות שיתכן ומתחזקים ברמה מסוימת הרתעה אולם אמירות אלו חייבות להיות מגובות במעשים משום שהרתעה יעילה רק שהיא משלבת מעש ומלל המחזקים זה את זה.

מבצע "צוק איתן" ביסס את דפוס הפעולה שכנראה ילווה אותנו בזירות השונות כאשר מולנו יריב לא מדינתי, עמוס לעייפה ברקטות לטווחים שונים שיכול להמשיך לקיים ירי לכאורה ללא מגבלת זמן, מה שעבורנו הוא מצב מאוד לא רצוי (בלשון המעטה). וכאן למקום הזה צריכה להיכנס הלוחמה הפסיכולוגית ברמה הלאומית שתגבש תפיסה מלווה בפעילות, שתכליתה להעביר ליריב הצפוני חיזבאללה כמו גם תושבי הדרום את המסרים שאנו רוצים שיבינו לעתיד לבוא.

ברמה היותר ספציפית, אם כתפיסה לאומית מנותחת ומוכוונת, נייצר את היכולת הנרחבת להרתיע, להפחיד ולבלבל (הסדר לא משנה –מצרף התוצאה משנה) את כלל מרכיבי המערכת היריבה שגורל כול בית בדרום לבנון או בכול מקום אחר בו מוסתר אמל"ח או גר פעיל (בכול רמה) דינו יהיה כדינם של הבתים המקבילים בעזה, ונבסס תהליך מלווה מול גורמים רלבנטיים בקהילה הבינלאומית לא כמערכה מאוחרת (בה צריך להסביר ולהצדיק את שנעשה) אלא כמערכה מקדימה שמבהירה בדיוק נמרץ מה יהיה.

זו דוגמא, על קצה המזלג, ללוחמה פסיכולוגית ברמה הלאומית שמחייבת דרקטיבה - מינוי מוביל שיכול לרתום אליו יכולות לאומיות ותוכנית סדורה (לא זבנג וגמרנו) שיתכן ותרומתה לכלל המערכה לא קטנה מיכולות קינטיות.

כולי תקווה שאני תמים מספיק להעריך שזה אפשרי ובו בעת לדעת שהכרעת היריב בסופו של יום תחייב גם לחימה אמיתית ולא רק לוחמה פסיכולוגית

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית