ארגון המדינה האסלאמית – שחקן חדש בזירה התימנית

הפיגועים האחרונים בתימן והקרבות על שליטה במדינה, הממוקמת בצומת אסטרטגית בין הים הערבי, הים האדום ומפרץ עדן, שופכים אור על המאבק העצום המתנהל בה. ד"ר שאול שי על הכוחות שמנסים ליצור מציאות חדשה במדינה

לפחות 142 בני אדם נהרגו ו-351 נוספים נפצעו במהלך סוף השבוע האחרון, בסדרת פגועי התאבדות בשני מסגדים בצנעא, בירת תימן. ניסיון פגוע נוסף במסגד סוכל, במעוז כוחם של החות'ים השיעים, בסעאדה בצפון המדינה.

אחד הפיגועים אירע במסגד בדר שבדרום צנעא. לפי הדיווח, מחבל מתאבד אחד התפוצץ בתוך המסגד ולאחר מכן התפוצץ מחבל נוסף בסמוך לכניסה, בעת שהמתפללים ברחו מהמקום. שני מחבלים נוספים פוצצו את עצמם במסגד אל-חשוש שבצפון הבירה. פגועים אלה הם מהקשים שיידעה מדינה שסועה זו. הפיגועים אירעו על רקע התדרדרות המדינה למצב של אנרכיה וראשיתה של מלחמת אזרחים.

שלוחת ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בתימן נטלה אחריות לפיגועים והודיעה כי הארגון נחוש להילחם בשיעים וכי הפגוע הוא רק קצה הקרחון למה שצפוי לאויבי האסלאם.

תימן נחשבת למעוז כוחו העיקרי של ארגון אל קעאדה באמצעות שלוחתו המכונה "אל קעאדה של חצי האי ערב". מאז הכרזתו של אבו בכר אל בגדאדי על פרישתו מהארגון והקמת הח'ליפות האסלאמית, נעשו ניסיונות של ארגון המדינה האסלאמית לגייס תומכים בתימן אולם זו הפעם הראשונה בה נוטל הארגון אחריות על פגועים במדינה זו.

חדירה של ארגון המדינה האסלאמית כגורם כוח פעיל  במדינה עלול לסבך עוד יותר את המציאות המורכבת והכאוטית בתימן. ישנם מספר גורמי כוח הנאבקים כיום על השליטה בתימן:

החות'ים השיעים ונאמני הנשיא הקודם עלי עבדאללה צאלח

החות'ים השיעים, שמוקדי הכוח המסורתיים שלהם מצויים בצפון המדינה, השתלטו על הבירה צנעא בספטמבר 2014 ומאז הרחיבו את שליטתם לאזורים נוספים וכיום הם שולטים בתשעה מחוזות מתוך 21 מחוזותיה של תימן, בהם כאלה בעלי רב סוני. המורדים החות'ים פיזרו את הפרלמנט והכריזו על עצמם כשליטים בפועל של המדינה. הם זוכים כאמור לתמיכת הנשיא לשעבר צאלח וכוחות שעדיין נאמנים לו, וכן לתמיכתה של איראן השיעית. איראן התומכת במאבקם של החות'ים מאז תחילת ההתקוממות שלהם ב – 2004 ,ברכה על הצלחותיהם והבטיחה את המשך סיועה. איראן שיגרה כלי שייט של הצי האיראני למפרץ עדן ולאחרונה חודשו הטיסות בין צנעא לטהרן. גורמים איראנים שנעצרו בשנים האחרונות ע"י שלטונות תימן באשמת הברחות אמצעי לחימה, שוחררו זמן קצר לאחר השתלטות החות'ים על צנעא.

ארגון אל קעידה

ארגון אל קיאדה של חצי האי ערב ,מאז הקמתו ב – 2009 , מנהל מאבק נגד המשטר בתימן, תחילה של הנשיא סלאח ולאחר מכן של יורשו הנשיא האדי , על מנת להקים בתימן מדינה אסלאמית. השלטונות בתימן שיתפו פעולה עם ארה"ב במאבק נגד אל קעידה ורבים מבכירי הארגון חוסלו בתקיפות מו האוויר ע"י ארה"ב. לאחר השתלטות החות'ים על צנעא ומחוזות נוספים במדינה, הכריז ארגון אל קעידה מלחמה על החות'ים והפך עד מהרה לבעל בריתם ומגינם של השבטים הסונים במאבקם נגד החות'ים השיעים הנתמכים ע"י איראן.

הנשיא עבד רבו מנסור האדי ותומכיו

החל מחודש ספטמבר 2014 ,לאחר שכשלו ניסיונות להגיע להסכם פיוס לאומי בין כלל גורמי הכוח בתימן ,השתלטו המורדים החות'ים על הבירה צנעא ונטרלו בפועל את השלטון המרכזי של הנשיא עבד רבו מנסור האדי . במהלך החודשים הבאים  ,התפורר הצבא התימני כאשר חלקים ממנו נותרו נאמנים לנשיא האדי ואילו חלקים אחרים עברו לתמוך במורדים החות'ים.  בפברואר 2015, נשיא תימן האדי שהוחזק במעצר בית ע"י החות'ים ושר ההגנה נמלטו מצנעא לעיר הנמל עדן בדרום המדינה, שהפכה לבירה הזמנית  ומשם הם עושים מאמצים להשיב לידיהם את השליטה במדינה. האדי יליד דרום תימן ,זוכה לתמיכה באזור זה , שהיה בעבר עצמאי ואוחד עם הצפון לאחר לחימה ע"י הנשיא סלאח  ב -  1994 .

בשבוע האחרון התחוללו קרבות בעדן בין הכוחות הנאמנים להאדי לבין הכוחות החות'ים ובעלי בריתם בהם גם כוחות התומכים בנשיא המודח צאלח. כוחות אלה ניסו להשתלט על שדה התעופה הבינ"ל של עדן וב -20 במרס 2015, תקפו מטוסי קרב שלהם את המתחם בו שהה הנשיא האדי, אשר חולץ ללא פגע מהמקום .

האדי זוכה לתמיכה מצד ערב הסעודית ומרבית מדינות המפרץ שהיו מעורבות בניסיונות להשיג פיוס לאומי בתימן. כיום העימות בתימן הולך וצובר צביון של עימות בין גורמי הכוח באזור: ערב הסעודית ,מדינות המפרץ , מצרים וירדן מול איראן המרחיבה את השפעתה אל דרום חצי האי ערב.

נראה כי תימן מתדרדרת למלחמת אזרחים בין גורמי הכוח השונים אשר מסתייעים בבעלי הברית החיצוניים שלהם. הצטרפות המדינה האסלאמית למערכה בזירה התימנית רק תוסיף עוד שמן למדורה ותסבך עוד יותר את האפשרות להשגת הסדרה בין הגורמים היריבים ,שגם כך נראית רחוקה מתמיד.

לא ברור אם ארגון המדינה האסלאמית ישתף פעולה עם אל קעאדה בתימן אל מול אויביהם המשותפים או שתתפתח יריבות בין שני הארגונים כפי שקרה בסוריה. ארה"ב ומדינות אירופה סגרו את שגרירויותיהן וארה"ב הוציאה את אנשי הצבא שלה מתימן לנוכח מצב הביטחון המחמיר.

נראה כי כיום קיים קושי גדול בגיוס גורמים במערכת הבינ"ל שיירתמו למהלכים להשגת פתרון מדיני למשבר החריף הפוקד את תימן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית