ה"עלייה לרגל" של מדינות ערביות מתונות לערב הסעודית

נשיא מצרים הגיע לפגישה עם מלך סעודיה החדש סלמאן במטרה לדון בנושאים העומדים על הפרק: איראן והגרעין, דאעש, חמאס, לוב ובייחוד - הסיוע הכספי למצרים. אל"מ (מיל') ד"ר שאול שי על המפגש המיוחד והמשמעויות מבחינת מעמדה של ריאד במזרח התיכון

ב - 8 במרס 2015 הגיע נשיא מצרים עבד אל פתח א – סיסי לביקור בזק בערב הסעודית. לנשיא מצרים נלוו לביקור, שר החוץ סמיח שוקרי וראש המודיעין הכללי חאלד פאוזי. הייתה זו הפגישה הראשונה בין הנשיא סיסי למלך סלמאן בן עבד אל-עזיז שקיבל את כס המלוכה לאחר מות המלך עבדאללה.

באופן רשמי, הנשיא א –סיסי יצא לריאד כדי לברך את המלך הסעודי לרגל הכתרתו, אולם הפגישה התקיימה על רקע חששות מצריים מפני שנויים במדיניות הסעודית בסוגיות הנתפסות כחיוניות בעיני מצרים ופגיעה בברית האסטרטגית בין שתי המדינות.

נראה כי ארבעה אינטרסים חיוניים של מצרים עמדו ככל הנראה במוקד השיחות עם המלך הסעודי:

1. הסיוע הכספי הסעודי למצרים – סעודיה סייעה למצרים באמצעות מענקים כספיים ואספקת נפט בהיקף של כ - 5 מיליארד דולר. המלך עבדאללה היה הוגה הרעיון לכנס ועידה של מדינות שיתרמו לכלכלה המצרית - וועידה הצפויה להתכנס בשרם א –שיח במהלך חודש מרס 2015 . בוועידה זו תהיה לערב הסעודית חשיבות מרכזית וישתתפו בה קרוב ל- 1000 אנשי עסקים וחברות מסעודיה. לנשיא מצרים אינטרס חיוני בהבטחת המשך הסיוע הסעודי לכלכלה המצרית הנתונה במשבר עמוק מאז המהפכה ב - 2011.

2. המלחמה בארגון המדינה האסלאמית - שיתוף פעולה של מצרים עם ערב הסעודית ומדינות ערביות (מתונות) נוספות ובהן איחוד האמירויות וירדן במלחמה נגד ארגון המדינה האסלאמית וארגוני טרור אסלאמיים נוספים.

    המלחמה נגד ארגון המדינה האסלאמית בעיראק וסוריה – ערב הסעודית ממלאת תפקיד חשוב בקואליציה בהובלת ארה"ב הפועלת נגד ארגון המדינה האסלאמית. ערב הסעודית מקימה "אזור חייץ ביטחוני" לאורך 900 ק"מ של גבולה עם       עיראק כדי להגן על הממלכה מפני חדירה של ארגון המדינה האסלאמית. מצרים שותפה גם כן בקואליציה אולם היא ממקדת את מאמציה בלחימה נגד המדינה האסלאמית בסיני ,ביתר חלקיה של המדינה ולאחרונה גם בגבול לוב.

    המצב בלוב – מלחמת האזרחים בלוב נוצלה על ידי ארגון המדינה האסלאמית וגורמים אסלאמיים רדיקליים נוספים להשתלטות על אזורים נרחבים במדינה. בפברואר 2015 תקפו מטוסי קרב מצריים מטרות של המדינה האסלאמית בלוב בתגובה לרצח 20 אזרחים מצריים בידי הארגון. מצרים מנסה לקדם מהלך של גיבוש קואליציה בינ"ל שתפעל נגד המדינה האסלאמית בלוב ותנסה להשיב את הסדר והיציבות למדינה זו. 

הנשיא א-סיסי קורא לפעולה משותפת של חברות הקואליציה לניתוק מקורות המימון וההתחמשות של ארגוני הטרור האסלאמיים. כמו כן מנסה מצרים לקדם יוזמה להקמת כוח צבאי ערבי משותף על רקע האיום האיסלאמיסטי על האזור. בתום הפגישה בריאד נמסר כי מצרים תעלה הצעה ברוח זו בוועידה הקרובה של הליגה הערבית.

3. האיום האיראני – במקביל למשא ומתן המתנהל בין המעצמות לאיראן בנוגע לתכנית הגרעין שלה איראן מפגינה מדיניות אגרסיבית למימוש האינטרסים האסטרטגיים שלה באזור. איראן מעורבת במלחמה בסוריה לצדו של משטר אסד, במלחמה בעיראק וסייעה לניצחון ההותים בעלי בריתה של טהרן בתימן. איראן שולטת כיום בפועל באמצעות בעלי בריתה בארבע בירות ערביות (בגדד, דמשק ,בירות וצנעא). ערב הסעודית ומצרים רואות בהתפשטות ובתוקפנות האיראנית איום על האינטרסים החיוניים שלהן ופועלות לבלימת והכלת האיום האיראני.

4. יחסי משטר א – סיסי עם תנועת האחים המוסלמים ותומכיהם (טורקיה, קטאר והחמאס): נשיא מצרים נוקט בצעדי דיכוי נוקשים נגד תנועת האחים המוסלמים . הארגון הוכרז כארגון טרור, בכירי הארגון נעצרו ונשפטו (על מאות מהם נגזרו עונשי מוות) ולאחרונה הכריז בית משפט מצרי גם על ארגון החמאס כארגון טרור. לאחרונה התעוררו חששות במצרים לגבי אפשרות לשנוי בגישתה של ערב הסעודית לתנועת האחים המוסלמים וסוגיה זו נדונה ככל הנראה במהלך הביקור.

יחסי מצרים – קטאר –  ערב הסעודית מלאה תפקיד מרכזי בניסיונות התווך בין קטאר שתומכת בתנועת האחים המוסלמים למשטרו של א –סיסי, שהסתיימו בהסכם פיוס ומחוות שעשו שני הצדדים לשיפור היחסים ביניהן, אולם לאחרונה שבה המתיחות לשרור בין שתי המדינות ונראה שערב הסעודית תנסה לשוב ולפייס בין הצדדים.

יחסי סעודיה – טורקיה – מצרים -  בין מצרים לטורקיה שוררת מתיחות על רקע תמיכתה של טורקיה בתנועת האחים המוסלמים. בעת ביקור נשיא מצרים בערב הסעודית נמצא במדינה זו גם נשיא טורקיה רג'ב טאיפ ארדואן. אינטרס משותף של סעודיה וטורקיה נוגע למצב בסוריה. המצב במדינה זו מדאיג את שתי המדינות, המתנגדות למשטרו של בשאר אל-אסד. טורקיה, סעודיה וגם קטאר הסכימו לארח תכניות אימונים של ארגוני אופוזיציה סורים מתונים, דבר שמעיד לכאורה על התחממות בין הציר הקטארי-טורקי לבין סעודיה. למרות האמור לעיל ,ריאד אינה מרוצה מהקשרים בין טורקיה לבין ארגונים קיצוניים, בהם המדינה האסלאמית והאחים המוסלמים. מצרים כאמור חוששת שסעודיה תשפר את יחסיה עם טורקיה על חשבון מצרים.

כיוון שבתום השיחות בריאד לא נמסרו הודעות רשמיות על ידי הצדדים, לא ניתן לדעת האם הושגו הסכמות בשלל הנושאים שנדונו, אולם נראה כי לנוכח האתגרים המשותפים הרבים, ימשך שיתוף הפעולה האסטרטגי בין המדינות, יחד עם מדינות ערביות "מתונות" נוספות בהן ירדן ומרבית מדינות המפרץ. שגריר מצרים בערב הסעודית ציין בתום השיחות, את הקשרים ההדוקים בין המדינות והדגיש כי מצרים וערב הסעודית לא יאפשרו לשום גורם לפגוע במרקם היחסים בין שתי המדינות.

ביקור הנשיא המצרי בערב הסעודית מצטרף לשורה ארוכה של ביקורי ראשי מדינות מוסלמים בממלכה מאז הכתרתו של המלך סלמן. בין המבקרים: מלך ירדן, נשיא טורקיה, ראש ממשלת פקיסטן, שליטי כוויית, איחוד האמירויות ועוד.

"העלייה לרגל " לערב הסעודית מעידה על חיזוק מעמדה והשפעתה של הממלכה ועל כוונתה להיות הגורם המלכד של המדינות המוסלמיות הסוניות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית