מצרים: זיכוי הנשיא מובארק - הגברת הלגיטימציה במשטר א-סיסי. פרשנות

ד"ר אל"מ (מיל') שאול שי מאמין שזיכויו של נשיא מצרים לשעבר, מובארק, הוא תוצאה של "משיכת חוטים" של משטר א-סיסי, במטרה להסיר את כתם השחיתות של המנהיגות הצבאית במדינה

ב - 13 בינואר 2015 , קיבל בית המשפט הגבוה בקהיר את ערעורו של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק, וביטל את הרשעתו בעבירות מעילה. בכך הושלם למעשה תהליך זיכויו של מובארק מכל ארבעת העבירות עליהם עמד לדין ובחלקם הורשע והוא צפוי להשתחרר בקרוב מן המאסר שבו הוא נתון מאז שהודח מתפקידו בשנת 2011. זיכויו של מובארק התאפשר הודות לשינויים הדרמטיים שהתחוללו במצרים ,שהביאו להפלת משטר האחים המוסלמים ולבחירתו לנשיא של גנרל א – סיסי ביוני 2014 .

לאחר שנעצר מובארק בפברואר 2011 הוא הואשם בארבע עבירות, כשהראשונה והחמורה שבהן הייתה הרג המפגינים במהלך מהפכת 2011 שהביאה להדחתו. מובארק הורשע בתיק זה ונדון למאסר עולם. עבירה נוספת שבה הואשם מובארק הייתה צבירת הון על חשבון הקופה הציבורית, אולם הוא זוכה מאשמה זאת.

עבירה שלישית הייתה מעילה בכספי ציבור  וזאת בשל שימוש בכספי ציבור המיועדים לתחזוקת הארמונות הנשיאותיים לטובתו האישית ולטובת בני משפחתו על ידי בניית ארמונות חדשים ורכישת נדל"ן. בחודש מאי 2014 נגזרו על מובארק שלוש שנות מאסר בגין עבירות מעילה בכספי ציבור.  על-פי כתב האישום הוציאו בני משפחת מובארק - הנשיא חוסני ובניו גמאל ועלאא - סכום של כמאה מיליון לירות מצריות (כ-14 מיליון דולר) על מעונם הפרטי. על בניו נגזרו ארבע שנות מאסר. העבירה הרביעית הייתה קבלת מתנות בשווי מיליוני לירות מצריות מתאגיד התקשורת אל־אהראם, שנחשב לתאגיד החזק ביותר בתקשורת המצרית. בית המשפט החליט להחזיר את התיק לבדיקה חוזרת של התביעה הכללית.

ב - 29 בנובמבר 2014 ביטל בית המשפט לערעורים פליליים במצרים את הרשעת נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מכל האישומים שעמדו נגדו, ובהם האחריות לגרימת מותם של כ-240 בני אדם, במהלך ההפגנות שפרצו נגד משטרו בשנת 2011 בכיכר תחריר. נוסף על כך, זוכה מובארק מהאישומים בגין שחיתות ובגין ייצוא גז טבעי לישראל במחירים מוזלים. יחד עם מובארק, עמדו לדין גם שני בניו, גמאל ועלא, שר הפנים במשטרו, חביב אל-עאדלי, ושישה מעוזריו. גם הם זוכו מכל האישומים שהיו נגדם.

למרות "העצמאות" של מערכת המשפט המצרית, נראה כי חילופי השלטון במצרים, הפלת משטר האחים המוסלמים ועלייתו לשלטון של  הגנרל עבד אל פתח א – סיסי השפיעו על המערכת המשפטית ותרמו לזיכויו של הנשיא לשעבר מובארק.

תהליך הזיכוי בוצע באופן הדרגתי ולאחר שזיכויו של מובארק מהאישום המרכזי של הרג מפגינים בנובמבר עבר ללא מחאות בולטות, ניתן היה להשלים את המהלך בימים אלה. המהלכים המרכזיים לזיכויו של מובארק מתרחשים כחצי שנה לאחר בחירתו של א –סיסי לנשיא, בשעה שהוא זוכה לאהדה רבה בציבור המצרי ואויביו – תנועת האחים המוסלמים מצויים בשיא חולשתם.

נראה כי הנשיא א –סיסי מודע לכך שחוגים רחבים במצרים ובהם אנשי האחים המוסלמים ומחוללי מהפכת פברואר 2011 טוענים כי שחרורו של מובארק הוא בבחינת "סטירת לחי" למהפכת 2011 וניסיון להחזיר את מחוגי השעון לאחור והוא נערך למניעת התפרצות של הפגנות המוניות. זיכויו ושחרורו הצפוי של מובארק מהכלא לא יחזירו אותו או את בניו לעמדות השפעה במשטר המצרי ונראה כי הם ישאפו להימנע ככל הניתן מחשיפה פומבית וישמרו על פרופיל נמוך בחסות מערכת אבטחה שתידרש על מנת לשמור על שלומם.

בחירתו של א –סיסי לנשיא ומדיניות החוץ והפנים שהוא מוביל מצביעים על היות הצבא המצרי מוקד הכוח וההשפעה המרכזי במצרים. בפועל רבים רואים במשטרו של א –סיסי המשך של המשטרים בראשם עמדו אנשי צבא והאחרון שבהם היה חוסני מובארק. זיכויו של מובארק מסיר לכאורה כתם שדבק במנהיגות הצבאית המצרית ותורם בכך להגברת הלגיטימציה של משטרו של א –סיסי לפחות בעיני החוגים התומכים במנהיגותו. יש גם הרואים בכך ביטוי של נאמנות של ראשי הצבא כיום למי שהיה מפקדם מתוך ציפייה שנאמנות זו תעמוד גם להם בעת צרה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית