"צוק איתן"- ארבע הערות לפתיחה ולסיום

לכולנו יש תחושה "שהיינו כבר בסרט הזה", המבצעים הקודמים נראו בתחילתם אותו דבר כמו גם הדרך אליהם, עד כאן אין חדש. ובכל זאת "צוק איתן" יכול להיות אחרת"צוק איתן"- ארבע הערות לפתיחה ולסיום
ראשית ולא בציניות, גם אמש בחצי הגמר ברזיל הבקיע שער "כבוד"-מה הנמשל?  אנו עלולים במהלך ימי המבצע הבאים לספוג שער, קרי לחוות חוויה לאומית קשה (אמנם נקודתית) של כישלון, תאונה מבצעית, ירי על כוחותינו או אפילו רקטה שתחמוק או תזלוג ותגרום לנזק של ממש.

לא כל שכן הפתעה חמאסית שתספק להם תמונת ניצחון מקומית (חייל חטוף, מסוק שהופל וכו') ואף תייצר תמונות שמחה בקרב הפלסטינים באיו"ש ובקרב הקיצוניים שבערביי ישראל. לכן חשוב שנזכור שבאירוע כל כך נרחב לא כל הזמן מנצחים, נדרשת סבלנות, אמונה בדרך והבנה שבעיות גדולת אינן נפתרות ברגע.

נקודה שנייה - תמונת הסיום. אני מודע לכך שממשלת ישראל טרם קיבלה החלטה על מיטוט שלטון החמאס, בין השאר משום שלא ברור מה יקום שם לאחר מיטוט שלטון החמאס בתוספת הפחדות, לא ממש מבוססות, על שלטון סלאפי נתמך אל-קעידה שיהיה גרוע מהחמאס, תוך התעלמות מוחלטת מהשינויים האיזור שהמוביל בהם הא עמדתה של מצרים ותפקידה במערכה הזו ובמצב הסיום.

אני מבקש לשרטט מתווה אחר לסיום, מבלי להיכנס לנבכי התפיסות המבצעיות המוכרות לי היטב משלל תפקידי בעבר ובהווה. טענתי היא שבמציאות שנוצרה ,עם או בלי מבצע קרקעי נרחב (אינני שולל אותו), ניתן לכרסם משמעותית בכלל יכולות החמאס, הן בפגיעה אנושה ביכולות השיגור שלו והן בהשמדת יכולות הייצור שלו מה שיסכל כמעט לחלוטין את יכולתו להתעצם לאחר סבב זה.

כך שבתום השלב בו תתבהר תמונת תוצאות המהלומות שחטף, אגב כך, כדי שגם מנהיגיו המסתתרים יראו את תוצאות העימות חיוני לארגן הפוגה שתוציא אותם מהחורים לראות את המראות, לשמוע את הקולות ולהריח את הריחות, יהיה ניתן להכניס לשטח, כחלק מסיכום נרחב עם גורמים בעולם הערבי (שישמחו בנפילת החמאס ושאינם רוצים גורמים סאלפיים קיצוניים במקומם,משום הסכנה למשטרם הם), גורמים בינ"ל לרבות האו"ם והאיחוד האירופאי, כך שכוח רב לאומי יכנס לאזח"ע לתקופה מוגבלת למשימת סדר ציבורי ומהלך שיקום משמעותי. (צה"ל ימשיך לשאת האחריות הבלעדית להגנת הגבולת וסיכול פח"ע).

כל זה בתיאום עם אבו מאזן שלאחר תקופת משטר בינ"ל קצרה יכנס עם כוחותיו "כמשחרר" ויקבל אחריות על אזח"ע. זהו המהלך היחיד שיש בו יותר מקניית עוד זמן עד לסבב /מבצע הבא. על מנת לממשו יש לפעול כעת, במקביל להמשך מאמץ ההכרעה של החמאס הצבאי, ולהכין את הקרקע לחלופה סבירה להחלפת חמאס המדיני.

נקודה שלישית - עד אז להניח שלחמאס ותומכיו יש עוד הפתעות ובמקביל לפעולת הכתישה החותרת לשינויי המציאות הבטחונית והמדינית באזח"ע, לייצר מספיקות הגנתית בכול הגזרות, כי אין להוציא מכלל האפשרויות שהג'יהדיסיטים ברמת הגולן יראו במצב שנוצר הזדמנות להפגנת סולידריות גובת מחיר ישראלי, או לחילופין פעולת נתמכת חיזבאללה שמסייעת לחיזבאללה לספר את סיפור "ההתנגדות" ההולך ונשחק.

נקודה רביעית - בעיני אירועי ההתקוממות של ערביי ישראל היא מרכיב לא פחות חמור בכלל האירועים מאז חטיפתם ורציחתם של תלמידי הישיבה. אינני מתייחס כרגע לפעולת הנקמה הנפשעת של הצעירים היהודים משום שאירוע זה כבר זכה ובצדק, לכל גינוי אפשרי וברור שרובו המכריע של עם ישראל אינו מקבל את דרך הנקמה הנפשעת, ואינני מוכן שישמש כהצדקה לאירועי ההתקוממות של ערביי ישראל.

ולכן במקביל, חיוני לפעול בכל האמצעים הקיימים כדי שגם בתודעתם של הפורעים מקרב ערביי ישראל כמו גם כלל האוכליסייה הערבית יהיה ברור שמי שפורע חוק באופן כזה ימוצה איתו הדין עד כדי שלילת אזרחותו.

לסיכום, ארבע נקודות שהעלתי, כל אחת מכיוון אחר שיחד יכולות לעשות סדר, להתוות דרך והכי חשוב להביא ליצירת מציאות חדשה וטובה יותר לאורך זמן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית