בין קוג'אטפה למאווי מרמרה

בין קוג'אטפה למאווי מרמרה
לפני קרוב ל-40 שנה הצילה ספינת ישראלית 42 מאנשי צוות המשחתת הטורקית "קוג'אטפה" (Kocatepe), שהוטבעה על ידי "אש ידידותית". מקרה שקרה כך קרה. במהלך משבר קפריסין ביולי 1974, במהלכו פלשו כוחות טורקיים לאי השכן, כדי לגונן על האוכלוסיה הטורקית החיה באי מפני תקיפות של האוכלוסיה היוונית נגדה, נשלח כוח משימה של שלוש משחתות טורקיות לאי, ובהן המשחתת "קוג'אטפה".

המשחתות, שנרכשו בארצות הברית, זוהו בטעות על ידי חיל האוויר הטורקי ככוח ימי יווני (שגם הצי שלהם היה מצוייד במשחתות דומות מאותו מקור) שנשלח לאי מתוך כוונה לפעול נגד הפלישה הטורקית (יש הטוענים שהיתה גם פעולת הונאה יוונית מכוונת בסיפור הזה). לפיכך נשלחו בצהרי ה-21 ביולי 1974 מספר מטוסים מחיל האוויר הטורקי כדי לתקוף אותן.

המטוסים מצאו את שלושת המשחתות בקלות, ומתוך ביטחון עצמי רב שאלה כלי שיט של האויב, הטילו עליהן את פצצותיהם. שתיים מתוך שלושת המשחתות נפגעו באורח בינוני, והצליחו לחזור לנמל מרסין לתיקונים, אך לרוע מזלה של המשחתת השלישית – "קוג'אטפה" – פגעה אחת הפצצות במחסן התחמושת שלה, שהתפוצץ, דבר שגרם לנזק רב לספינה, ולטביעתה. כתוצאה מההפצצה נהרגו כ-80 מאנשי צוותה של המשחתת.

למרבה המזל עברה באותה עת בקרבת מקום ספינה ישראלית בשם "מבואות ים", שהיתה ספינת האימונים של בית הספר הימי מבואות ים שבמכמורת, בפיקודו של רב החובל ראובן פנחסי, שהצילה 42 אנשי צוות אחרים שלה, ובכללם את מפקד המשחתת, גובן ארקאיה Guven Erkaya, לימים מפקד הצי הטורקי. אלה הגיעו לחיפה, טופלו והוחזרו לטורקיה. טורקיה ניסתה להסתיר ארוע זה, וטענה לניצחון חשוב על הצי היווני, הודעה שפורסמה על ידי כל סוכנויות הידיעות באותה עת, עם זאת, האמת יצאה לאור למחרת, כשהארוע שודר בשידורי ישראל, והטורקים נאלצו, כתוצאה מכך, לאשר זאת לאחר מספר ימים.

לא ברור כמה אנשים בטורקיה ובארץ מכירים סיפור זה. שינויי השלטון בטורקיה, ועלייתו של ארדואן לשלטון, הנוקט קו אנטי ישראלי, שבא לידי ביטוי בפרשת המרמרה, הביאו כנראה להשכחת התודה שהם חייבים לנו על הצלת אנשיהם. מנגד הם מבקשים לעצור ולשפוט את אנשינו, ודורשים פיצויים עבור הרוגיהם, שהגיעו בספינה זו במטרה ברורה כדי להתגרות בנו.

ממשלת ישראל צריכה להזכיר לטורקים, מולם מתנהל המו"מ לסיום הפרשה והחזרת היחסים לתיקנם בין שתי המדינות, שבעוד שהם סיכנו את אנשי חיל הים שלנו (הקומנדו הימי) אנחנו היצלנו את אנשי חיל הים שלהם. אולי הדבר יסייע "לקזז" את נזקי המרמרה, ולשכנע את ארדואן ואנשיו, שלא אנחנו יזמנו את שני הארועים, וכי האשמה בשניהם היא כולה שלהם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית