התפרקות עיראק-מאזן ביניים

התפרקות עיראק-מאזן ביניים
ב- 9 ביוני 2014 , פתח הארגון הקיצוני "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה הגדולה" (ראשי תיבות בערבית דאע"ש ובאנגלית ISIS ),במתקפת פתע ובסיוע מיליציות סוניות מקומיות כבש את מוסול העיר השנייה בגודלה בעיראק עם כ – 1.7 מיליון תושבים . בעקבות כיבוש העיר נמלטו ממנה קרוב לחצי מיליון מתושביה  בעיקר לחבל הכורדי הסמוך. למחרת השתלט הארגון גם על עיר הולדתו של סדאם חוסיין תיכרית הממוקמת כ-150 קילומטרים מצפון לבגדד.

פעילות הארגון נתקלה בהתנגדות מועטה וכוחות הממשלה העיראקית (המבוססים ברובם על חיילים שיעים) נמלטו מפני הכוחות הסלפיים התוקפים. בעקבות הצלחותיו הודיעו ראשי הארגון כי בכוונתם להתקדם לעבר הבירה בגדד. בהודעת הארגון נאמר כי לאחר השתלטות על שתי ערים סוניות מרכזיות במדינה, לוחמיו נמצאים כעת בדרכם לבירה. "תמשיכו לצעוד, הקרב לא נגמר, הוא ימשיך בבגדד ובכרבלה. היו מוכנים ,הסתערו לעבר בגדד, עיר החליפים, יש לנו עוד חשבון לחסל שם. הפתיעו אותם עם שחר על חומות העיר ואל תאפשרו להם לנשום". כך קרא דובר הארגון, אבו מוחמאד אל-עדנאני, בהודעה מוקלטת לפעילים.

בסוף שנת 2013 כבש הארגון שתי ערים סוניות במחוז אל-אנבאר שבמרכז עיראק, פלוג'ה ורמאדי והוא מחזיק בהן למרות מאמצי צבא הממשלה לשחררן מידיו. בעקבות ההשתלטות על מוסול, הדאע"ש שולט במחוז נינוה, הגובל בחבל האוטונומי הכורדי ובפועל הוא הכוח הדומיננטי בחלקים נרחבים של צפון מערב עיראק עד לגבול עם סוריה. שליטה זו מאפשרת לארגון יצרית רצף טריטוריאלי בין השטחים בהם הוא שולט בעיראק לאלה בהם הוא שולט בסוריה. בכך הוא מממש חלק מחזונו של הקמת חליפות אסלאמית בעיראק ובסוריה.

נראה כי ההישגים של הארגון נובעים יותר מחולשת הצבא העיראקי מאשר מכושר הלחימה של הארגון. הצבא העיראקי, המונה מאות אלפי חיילים בעיקר שיעים, ובעל עדיפות בהיקפו ובציודו על כוחות הג'יהאדיסטים נכשל עד כה הן במשימותיו ההגנתיות והן בביצוע התקפות נגד ונסוג מפני הג'יהאדיסטים כשהוא מותיר מאחוריו ציוד צבאי רב הכולל האמרים וכלי רכב משוריינים אחרים שהאמריקנים סיפקו להם.

יחד עם זאת יצוין כי הלחימה עד כה התנהלה באזורים בהם יש רב סוני ויתכן שכאשר הלחימה תגיע אל האזורים השיעים ,לרבות הערים הקדושות לשיעים כרבלה ונג'ף , יפגינו חילי הממשלה השיעים מוטיבציה ויכולת לחימה גבוהים יותר בשעה שהם יאלצו להגן על ביתם.

הכורדים

הכורדים המקיימים אוטונומיה בצפון מזרח עיראק ,ניצלו את המצב בו נמלטו כוחות הממשלה מאזור כירכוך והמיליציה הכורדית ה"פשמרגה " השתלטה עליה ב -12 ביוני 2014. כירכוך היא העיר העיקרית של תעשיית הנפט העיראקית ובעלת חשיבות רבה לכלכלת המדינה.

בהודעה של דובר ה"פשמרגה " נאמר כי חיילי הצבא העיראקי נטשו את עמדותיהם בעיר וברחו ממנה. "כל כירכוך נפלה לידי המורדים הכורדים, לא נשארו כל כוחות של הצבא העיראקי בעיר", אמר הדובר הכורדי. למרות שתבוסת כוחות הממשלה העניקה לכורדים הזדמנות להרחבת שליטתם בצפון המדינה הרי שהכורדים חוששים מפני הג'יהאדיסטים וכן מזרם של עשרות אלפי הפליטים הנמלטים לאזורים בשליטתם ולכן בהחלט קיימת אפשרות שהכורדים יסייעו לצבא הממשלה בלחימה נגד דאע"ש.

ממשלת עיראק בעקבות המפלות שספג צבא הממשלה והחשש שלוחמי הדע"ש ימשיכו את המתקפה לעבר בגדאד ,פנה ראש ממשלת עיראק, נורי אל מליכי לארה" ב וביקש סיוע צבאי דחוף. הנשיא אובמה השיב ,לאחר דיונים שקיימה מערכת הביטחון האמריקאית, כי ארצו תסייע לממשלת עיראק במלחמתה נגד הדע"ש אולם ארה"ב לא תשלח חיילים להילחם בעיראק וכי בסופו של דבר ממשלת עיראק תצטרך לפתור את בעיותיה. נראה כי ארה"ב תסייע לצבא הממשלה בעיקר באמצעות תקיפות מן האוויר, אספקת ציוד לחימה ומודיעין. אייתוללה עלי סיסתאני, איש דת שיעי בכיר, קרא לאזרחים בעיראק להתחמש ולהגן על ארצם – כך מסר שייח עבד אל-מהדי כרבלאי, נציגו של סיסתאני במהלך דרשה שנשא בעיר כרבלא.

איראן

הכישלונות הצבאיים של ממשלת עיראק והחשש שגם הערים הקדושות לשיעים ואולי גם בגדאד יפלו בידי הדע"ש ובעלי בריתו ,מהווים פגיעה קשה ואיום על האינטרסים של איראן התומכת בממשלה השיעית בעיראק. הדאע"ש נתפס כאויב של השיעים באשר הם (של איראן, השיעים בעיראק ושל העלאווים בסוריה), וכוחות משטרו של אסאד יחד עם חיזבאללה וגורמים איראניים נלחמים עם הדע"ש בסוריה. לפיכך , תגובתה של איראן להתרחשויות בעיראק הייתה מהירה ונחרצת .

מפקד משמרות המהפכה הגיע לביקור קצר בבגדאד שם נועד עם מליכי וצמרת הצבא העיראקי ולאחר מכן נמסר ממקורות איראניים כי זו מוכנה לשגר כוחות של משמרות המהפכה על מנת לסייע לממשלת עיראק במלחמתה "בטרוריסטים".
 
טורקיה

במהלך כיבוש מוסול נחטפו ע"י הדע"ש , בשתי תקריות שונות, כ – 80 אזרחים טורקים בין החטופים גם מנהל הקונסוליה הטורקית בעיר. שר החוץ הטורקי אחמט דבוטאולו התייחס למשבר ואמר: "כרגע אנחנו עוסקים בטיפול רגוע במשבר ומתחשבים בביטחון של אזרחינו. שלא יהיו אי-הבנות: כל פגיעה באזרחים שלנו תוביל לפעולת תגמול נוקשה". סגן נשיא ביידן קרא לשחרורם המיידי של הטורקים החטופים בעיראק.

בשיחתו עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר ביידן כי "ארה"ב מוכנה לתמוך בפעולה טורקית שתבטיח את חזרתם בבטחה".

טורקיה המסייעת לכוחות הלוחמים נגד בשאר אסד בסוריה תומכת לכאורה בעקיפין גם בדע"ש שהוא חלק ממחנה מתנגדי אסד ,אולם בפועל גישתו הקיצונית של הארגון הביאה ללחימה בינו לבין גורמים אחרים באופוזיציה הסורית. לפיכך ספק אם מדיניותה של טורקיה תסייע לה במשבר המתפתח מול הארגון ויתכן שתאלץ לנקוט גם במהלכים צבאיים.

האיום הגדול על יציבות עיראק

המתקפה של דע"ש , במסגרתה השתלט הארגון על ערים מרכזיות בצפון עיראק ובסמוך לגבול עם סוריה והתקדמות כוחות הארגון לעבר בגדאד הפכו לאיום הגדול ביותר על יציבותה של עיראק מאז יציאת כוחות הצבא האמריקניים מעיראק בסוף שנת 2011. חולשתו של המשטר בראשות נורי אל מליכי והכוחות הסרים למרות הממשלה מחייבים התערבות משמעותית של כוחות זרים על מנת לבלום את השתלטות דע"ש ובעלי בריתו על המדינה.

חוסר ההתלהבות של ארה"ב לשוב ולהתערב באופן מסיבי בנעשה בעיראק סולל את הדרך למעורבות איראנית ולהפיכת עיראק לשדה מערכה מרכזי (לצד סוריה) בין הסונים לשיעים. המיעוט הכורדי מנצל את חולשת השלטון המרכזי בבגדאד ומרחיב את אחיזתו בצפון המדינה לרבות שליטה במוקדי תעשיית הנפט העיראקית. טורקיה אשר 80 מאזרחיה מוחזקים בידי דע"ש עוקבת בדאגה אחר התפוררותה של עיראק ועשויה להתערב בנעשה על מנת להגן על אזרחיה ועל האינטרסים שלה בעיקר בסוגיית השליטה הכורדית בצפון עיראק והחשש שזו תעודד בדלנות כורדית בטורקיה.

הצלחה של דע"ש בעיראק ובסוריה עלולה לעודד את הארגון וגורמי ג'יהאד עולמי אחרים לנסות ולהרחיב את פעילותם גם לשטח ירדן המתמודדת כיום עם בעיה הומניטארית של מאות אלפי פליטים מעיראק וסוריה, אך מצליחה לשמור על יציבותה.

לסיכום נראה כי עיראק בדומה לסוריה שכנתה גולשת במהירות לאנרכיה והופכת לשדה קרב בין גורמי הכוח המקומיים ובין גורמי הכוח האזוריים איראן וטורקיה החותרים להגמוניה אזורית. הלחימה בעיראק ובסוריה מהווה איום משמעותי ליציבותן של מדינות נוספות באזור ובהן ירדן ולבנון. לפיכך רק מעורבות בינ"ל מהירה בהובלת ארה"ב עשויה לבלום את התהליכים העלולים לסכן עוד יותר את שרידי היציבות שעוד נותרו במזה"ת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית