הציר העלווי –שיעי

בארה"ב מדווחים כי איראן וחיזבאללה מקימות רשת מיליציות בסוריה כהכנה ליום שאחרי נפילת אסד. מפקד יחידת 8200 לשעבר, תא"ל (מיל') חנן גפן משרטט עבור "ישראל דיפנס" את עתידה האפשרי של הברית העלווית-שיעית
אסד ואחמדינג'אד (צילום:AP)

תהליך ההתפרקות המתחולל בסוריה מאיץ תהליכים חברתיים ופוליטיים. המרידה עקובה מדם נגד השלטון המרכזי העלווי ושותפיו, מעמיקה שסעים ישנים בחברה הסורית ויוצרת חדשים. במקביל הברית העלווית (סורית) והשיעית (חיזבאללה ואיראן) לובשת צורה חדשה.

נדמה שאפשר כבר להבחין מבעד לערפילי הקרבות בחלק מהמציאות החדשה שנעמוד לפיתחה בתוך זמן לא ארוך. המרידה בסוריה קרובה ליעדה – סיום 40 שנות שלטון המיעוט העלווי. תוצאות המרד עד עתה הם כאוס שלטוני ולצידו התגבשות נאמנויות חדשות. קווי המיתאר של הנאמנויות החדשות הם דתיים-אתניים בעיקרם ונשענים על אוכלוסיות בריכוזים גיאוגרפיים מוגדרים - כורדים, סונים, עלווים ודרוזים.

לדוגמא, הדרוזים נמצאים כיום במצוקה אמיתית. הברית עם העלווים עומדת להתרוקן מתוכן, הם חייבים למצוא דרך אל הגורמים הבאים שישלטו בסוריה. התהליך הוא עדיין בעיצומו. אפשר כי לפני שייקבעו הגבולות הפנימיים, יתרחשו כמה מבצעי טיהור אתניים, בעיקר בין אוכלוסיות סוניות לעלוויות, באיזורי החוף (לאד'קיה, טרטוס)ומרכז סוריה (חומס, חמאת) מלווים בתמונות טבח קשות. מטרתם תהיה לייצב את איזורי הליבה של כל אחד מהצדדים.

הברית מתחזקת

המרידה חיזקה את הברית העלווית – שיעית. אם בעבר העלווים תמכו בשלטון החיזבאללה וסייעו בהתגבשותו, עתה באים השיעים לקראת העלווים מגובים בתמיכה איראנית. הברית הזו בונה עצמה לקראת היום שלאחר המרידה. על כך לא מדברים בגלוי, המציאות המתהווה מצביאה על הכיוון. הקשר השיעי - עלווי יישען על רצף טריטוריאלי מדרום לבנון, דרך בקעת הלבנון וחוף סוריה עד גבול טורקיה.

אל האיזור הזה יועברו נכסים צבאיים כגון יחידות צבא וכלי נשק אסטרטגיים. העברת אמל"ח מתקדם מסוריה ללבנון, צריכה להיות מוסברת כחלק מההערכות הזו, אין לחשוב באסד שבעיתות המצוקה בהן הוא נתון הוא יחלק נכסים עם החיזבאללה כפילנתרופ. אסד גם איננו רואה עצמו מתאבד, וודאי לא גורמי הכוח העלווים בצבא ובעדה העלווית. העברת אמל"ח כזו צריכה להיות מובנת על כן כמהלך ביניים לשימור יכולות אסטרטגיות לשימוש עתידי על ידי הציר העלווי – שיעי.

שאלה מענינת הם הבסיסים הרוסיים באיזור החוף. האם ימשיכו להתקיים במתכונתם הנוכחית ויעבירו את הנאמנות מהשלטון המרכזי הבא בדמשק אל היישות העלווית לאורך החוף? יש אפשרות כזו כיוון שהאינטרס הרוסי הראשון הוא קיום נוכחות לאורך חופי המזרח התיכון.

לכל אלה, יחד עם העובדה כי רעיון סוריה העצמאית, ספג מהלומה קשה, השפעה ישירה על מצבה הגיאו-אסטרטגי של מדינת ישראל. מכאן נמשכות הרבה מגמות שלכל אחת מהן חשיבות לבטחון הלאומי שלנו.

משקעי האיבה ופעולות נקמת הדם ילוו את החברה הסורית עוד הרבה שנים וישפיעו על סדר היום של ההנהגות החדשות שתקומנה. הצבא הסורי עשוי להתפרק, יחידות העילית העלוויות יועברו לאיזור העלווי. האיום האיראני וחיזבאללה ישרדו את התמוטטות המשטר בדמשק וימשיכו לאיים על ישראל מצפון. הדרוזים בסוריה, כיום חלק מהקואליציה העלווית, ייאלצו לחפש שותפים חדשים בתוך סוריה ומחוצה לה.

במקביל, לטורקיה ולישראל יהיה יריב משותף שייאלצן להידבר, ישירות או בתיווך אמריקאי, והנוכחות הרוסית בסוריה והאינטרסים הרוסיים במזרח הים התיכון, ככל הנראה יישמרו.

**

תא"ל (מיל') חנן גפן, שירת שנים רבות במודיעין הישראלי. תפקידו האחרון היה מפקד יחידת 8200

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית