"רפאל מפתחת יכולות שישפרו את התמרון"

גיורא כץ, סמנכ"ל רפאל וראש מנהל ההגנה, חושף אסטרטגיה חדשה ואמצעים שנמצאים בפיתוח, בתחום היבשה. ראיון

"רפאל מפתחת שורה של יכולות חדשות, שנועדו לתמוך בתמרון היבשתי של צה"ל", כך אומר לישראל דיפנס גיורא כץ, סמנכ"ל רפאל וראש מנהל ההגנה בחברה. המנהל אחראי על פיתוח שורה של מערכות ללוחמת יבשה ועל תחומים נוספים כמו פרויקט כלי השיט הבלתי מאויש - "פרוטקטור".

כץ חושף בפעם הראשונה בראיון לישראל דיפנס, כי הפרויקטים שבהם בחרה רפאל להשקיע בתחום היבשתי אינם מקריים: "אנחנו בונים יכולות יבשתיות שנועדו לאפשר את קרב התמרון היבשתי, החל מיכולת ההגנה על הכלים המשוריינים ועד לכלים התקפיים שמשתתפים בקרב התמרון. "היכולות כוללות גם טילים, וכל האמצעים ביחד באים מתוך תפיסה משולבת ומאוחדת, שנועדה לאפשר תמרון יבשתי".

התקפה

לגבי תחום ההתקפה, אומר גיורא כץ כי פיתוח עמדות הנשק המופעלות מרחוק יהיה מרכזי בפעילות של רפאל בשנים הקרובות, כולל ליצוא. רפאל חשפה בתערוכת יורוסאטורי שנערכה בחודש יוני 2012 בפריז, שני דגמים חדשים של עמדות נשק - עמדה חדישה שאת כלי הנשק המותקנים עליה ניתן לטעון מתוך תא הלחימה של הנגמ"ש עליו היא מותקנת ועמדת נשק המותאמת למקלע כבד בקוטר 14.5 מ"מ מתוצרת מזרח אירופה.

עד כה, כל עמדות הנשק חייבו הוצאה של חלק מהגוף מתא הלחימה, כדי לטעון מחדש את כלי הנשק או לצורך תחזוקה. רפאל פיתחה עמדה שאת כלי הנשק המותקן עליה ניתן לטעון מתוך תא הלחימה. זאת, באמצעות מחסנית עגולה שניתן לחדש את מלאי התחמושת בה מתוך הנגמ"ש. הטעינה מתוך הרכב מאפשרת ירי ללא הפסקה כמעט, מבלי לסכן את אנשי הצוות. למרות שהטעינה היא מתוך כלי רכב, מדובר בפעולה קלה יחסית, שאינה משפיעה על התיפקוד השוטף של אנשי הצוות גם במצבי לחימה קשים.

הגנה

בתחום ההגנה, מפתחת רפאל שורה של אמצעים חדשים כולל מערכת THOR, שנועדה לנטרל מטענים באמצעות שימוש בקרן לייזר. מערכות נוספות נועדו להתמודד עם מיקוש מפוזר בשטח. פרויקט חדשני נוסף אמור להגן על כוחות מפני אש מרגמות ורקטות קצרות טווח על ידי שימוש בקרן לייזר, ולספק הגנה בטווח קצר בדומה להגנה מפני טילים ורקטות, שמספקות מערכות "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים" בטווחים הרחוקים יותר.

במקביל, רפאל מפתחת אמצעים למיגון פסיבי - וכמובן את מערכת "מעיל רוח" למיגון אקטיבי של כלי רכב, כולל התאמת מערכות המיגון האקטיבי של רפאל להתקנה על רכבים קלים, וזאת כדי לענות על הביקוש לאמצעי הגנה כאלה, שהם תחליף למיגון פסיבי כבד. ברפאל צופים כי בשנים הקרובות הביקוש למערכות כאלה, שכולן מבוססות על מערכת "מעיל רוח" שמותקנת על טנק המרכבה, יעלה בצורה דרמטית.

לדברי גיורא כץ, מהשיחות שקיימו אנשי רפאל עם נציגי צבאות במהלך תערוכת יורוסאטורי שנערכה בחודש יוני בפריז, התברר כי הצורך להגן על רכבים קלים הוא כלל עולמי. "לא ניתן להעמיס על כלי רכב לוחות של מיגון פסיבי, שכן הרכב פשוט לא יוכל לנסוע כתוצאה מעודף המשקל", אומר כץ. "הפתרון הוא לצייד את הרכבים האלה בדגמים מוקטנים של מערכת 'מעיל רוח'. מערכת זו מגלה איום כמו רקטת RPG ומשגרת לעברו אמצעי יירוט. המערכת מיוצרת כיום בשלושה דגמים בסיסיים - דגם HV מותקן כבר על טנקי המרכבה, דגם MV לרכבים גדולים יותר כולל נגמ"שים קלים, ודגם LV לרכבים קלים כמו 'האמר', ואף קלים יותר". גיורא כץ אומר עוד כי "ההכרה בצורך במיגון אקטיבי לרכבים קלים מתחילה להיות משותפת להרבה צבאות בעולם. קורה כאן מה שקרה בעבר בתחום המל"טים. בהתחלה רבים חשבו שאלה צעצועים, עכשיו כל צבא רוצה בהם".

לא כל היכולות שמפתחת רפאל במסגרת התכניות לשפר את יכולות התמרון של צה"ל, ניתנות לפרסום, אבל ניתן לציין כי האמצעים כוללים גם מערכות אלקטרו-אופטיות וטנכולוגיות נוספות. ככלל, רפאל מזוהה בעיקר עם מערכות בתחומים אחרים כמו טילי אוויר-אוויר ולא דווקא עם היבשה. "זה נכון, אבל אנחנו גוף חזק, שהולך ומתחזק ביכולות שמשלימות את התמרון היבשתי. שמנו את זה במקום גבוה בסדרי העדיפויות שלנו, והדברים בהחלט אינם מקריים, אלא נובעים מן התפיסה הכוללת שמחזירה את התמרון למרכז".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית