תמונה אחת במקום אלף מילים

קליטה ושידור של וידאו בזמן אמת הופכים לחלק בלתי נפרד מכל זירת קרב. בקרוב גם בטכנולוגיית HD?

אילוסטרציה: אלביט מערכות

צפייה חזותית בשדה הקרב הייתה משאת ליבו של כל מצביא בעבר, והיא חלומו הרטוב של כל איש צבא בהווה. רצים אנושיים, סיירים על סוסים, צפלינים מלאים בגז הליום הנושאים עליהם סלים עם תצפיתנים וגם יחידות קומנדו מיוחדות, שתפקידן להעביר מידע מאחורי קווי האויב – כולם נועדו לדווח למפקדים הנשארים מאחור מה קורה בזירות השונות של הלחימה, ולכולם חסרון משותף– הצורך לתאר במילים את מה שהעניים רואות.

ומה כיום? בבניין דמוי צוללת של אלביט מערכות, אי שם במרכז הארץ, יושבים מהנדסים האחראים על פיתוח סדרה של מערכות חוזי טקטיות המשנות את התמונה, תרתי משמע. המערכות מאפשרות לקלוט ולשדר וידאו במהירות קרובה לזמן אמת (Near real-time). מדובר במערך מקלטי חוזי טקטיים המשמשים כמקלטי וידאו, אותם מתקינים בתוך מארז המותאם לסביבות שונות כמו מסוקי קרב מסוג "קוברה" ו"אפאצ'י" של חיל האויר וגם בכלים יבשתיים כמו טנקים ונגמש"ים, בחמ"לים וחפ"קים, בכלי שייט ויש גם מערכת המותאמת לנשיאה על גב של חייל.

מפתחי המערכת, כולם אנשי תדיראן ספקטרלינק מקבוצת אלביט מערכות, אומרים כי הטכנולוגיה שמאפשרת לשתף את הוידאו שהמל"ט מצלם עם מגוון רחב של צרכנים בכל תנאי מזג אויר, קיימת כבר כשבע שנים, אבל היא אינה מפסיקה להתפתח. "תחשוב על חברות כמו 'הוט' ו'יס'", אומר ראש הפרויקט. "יש שידור מרכזי של תוכנית, ואלפי מנויים מתחברים כאשר כל אחד מהם קולט במקביל את אותו התוכן. כמו בטלביזיה, גם כאן מדובר על אותו רעיון, כאשר המל"ט הוא מקור השידור וכל הכוחות המתמרנים רואים את אותה התמונה במקביל. כך נוצרת 'שיחת ועידה ויזואלית' בהשתתפות כלל הגורמים בתא שטח הפעילות המבצעית".

למרות שהטכנולוגיה קיימת זה מספר שנים, היא מתפתחת כל הזמן, ולצד מערכות אנאלוגיות (V-RAMBO), פותחו גם מערכות דיגיטליות (SL-RAMBO) המאפשרות יישומים מתקדמים כמו QOS, הצפנה ותכונות נוספות, כאשר המעבר לדחיסה דיגיטלית של האות כולל השהייה מזערית הנגרמת על ידי הדוחס, ואינה מורגשת בזרימת הוידאו. בנוסף, המערכת יודעת לקלוט מהמל"ט באותו ערוץ שידור, גם נתוני טלמטריה לצד הוידאו, יכולת המאפשרת למערכות שו"ב (C4i) או PDA לספק נתונים מדוייקים יותר לכוח הלוחם, ביחד עם תמונת החוזי.

מהנדסי החברה פיתחו את המערכת בצורה כזו שהיא מאפשרת למסוקים גם לקלוט חוזי ממקור קרקעי וגם לשדר תמונת חוזי, ובכך לשתף וידאו ביניהם ועם צרכנים נוספים הנמצאים על הקרקע. בצורה כזו יכול כל טייס מסק"ר לראות את הגזרה שלו ושל עמיתו למבנה. אבל לא רק הם: גם כוחות קרקעיים יכולים לקלוט את השידור מהמסוקים ולראות בזמן אמת מה קורה בשטח בכל רגע נתון – עם מל"ט או בלעדיו. מבחינת המפקדים והלוחמים בשטח, מדובר על פיתוח טכנולוגי המשנה את כללי המשחק.

בשלב זה המערכת תומכת בשידור VGA בלבד, ואחת המטרות העיקריות של המפתחים היא להביא אותה ליכולת קליטה באיכות HD בכל תנאי מזג אויר, ולהתאים אותה לכמה שיותר מערכים בכוח הלוחם – בים, באוויר וביבשה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית