הפתעות חודש הרמדאן

ההדחה המפתיעה של צמרת הצבא המצרי מחייבת את ישראל לעקוב בזהירות ובדאגה אחר האירועים במצרים. אל"מ (מיל') שאול שי מאמין שהמהלך פותח עידן חדש בהיסטוריה המודרנית של מצרים

צילום: AP

ב- 6 באוקטובר 1973, במהלך חודש הרמדאן, הפתיעה מצרים את מדינת ישראל ופתחה במלחמת יום הכיפורים. 39 שנים לאחר מכן הופתע צבא מצרים פעמיים, תחילה ממתקפת טרור שהפילה 16 חללים בשורותיו ולאחר מכן מהדחת ראשי המועצה הצבאית העליונה בידי נשיא מצרים מוחמד מורסי.

הפיגוע שביצעו גורמי ג'יהאד אסלאמיים באזור כרם שלום יכול להיחשב כפיגוע אסטרטגי אשר השלכותיו ישפיעו על האזור לטווח רחוק. הפיגוע, שהיה ייחודי במאפייניו ובתעוזה שלו, נכשל הודות לתגובה מהירה ויעילה של כוחות הביטחון של ישראל, אולם אילו הצליח יכול היה להביא למשבר חריף בין ישראל למצרים ומשטר החמאס ברצועת עזה. לפיכך נראה כי מתכנני הפיגוע שאפו לחולל באמצעותו משבר אזורי שתוצאותיו היו עלולות להיות חמורות מהתוצאות הישירות של הפיגוע.

אולם למרות שהפיגוע נכשל הוא שימש להנעת תהליכים הרי גורל למצרים ולמזה"ת. הרג 16 חיילים מצריים חייב את ראשי המשטר במצרים להגיב במהירות ובנחישות לנוכח הפגיעה הקשה בסמלי ונציגי השלטון והביקורת הציבורית שנמתחה עליו. בשל חומרת המצב הסכימה ישראל להכנסת כוחות משוריינים מצריים לקדמת סיני ולראשונה גם להפעלת חיל האוויר המצרי נגד מטרות טרור בסיני.

הכישלון של הצבא לסכל את הפיגוע והביקורת הציבורית על ראשי הצבא היוו מבחינת נשיא מצרים מוחמד מורסי הזדמנות אסטרטגית לסילוק ראשי המועצה הצבאית העליונה בראשות הגנרל טנטאווי, אשר כרסמו בסמכויותיו ואיימו על מעמדו. המהלך בוצע בשני שלבים: על רקע הכישלון למנוע את הפיגוע, הדיח הנשיא, ככל הנראה בהסכמת טנטאווי, את ראש המודיעין הגנרל מוואפי, את מושל סיני וכן את מפקד המשטרה הצבאית.

הדחות אלה שהתקבלו על ידי הציבור בברכה ולא נתקלו בהתנגדות מצד ראשי הצבא היוו הכרה בסמכותו וביכולתו של הנשיא להדיח קצינים בכירים. ההצלחה של המהלך הראשון סללה את הדרך למהלך השני, המכריע והמפתיע.

ב - 12 באוגוסט 2012, במסיבת עיתונאים דרמטית, הודיע נשיא מצרים על הדחתם של שר ההגנה מוחמד חוסיין טנטאווי, הרמטכ"ל סאמי ענאן וקצינים בכירים נוספים. מורסי הכריז כי עבד אל-פתאח סיסי יהיה שר ההגנה החדש של מצרים והגנרל צדקי סובחי יתפוס את מקומו של הרמטכ"ל לשעבר ענאן. כמו כן הנשיא ביטל את התיקונים החוקתיים שהקנו לצבא סמכויות נרחבות.

מקורביו של מורסי אומרים כי הצעדים שנקט נועדו לשים קץ לשלטון הדו-ראשי במצרים אשר פגע קשות תהליכי קבלת ההחלטות במדינה. עד לשעה זו טרם הגיב איש מן הקצינים הבכירים שהודחו אולם גורמים משפטיים במצרים מטילים ספק בחוקיות המהלכים של מורסי. בכיכר תחריר הפגינו אמש מאות בתמיכה במורסי, וצעירי המהפכה במצרים אף קראו למנוע משר ההגנה המודח טאנטאווי ומשאר הקצינים שהודחו לעזוב את מצרים, ודרשו להעמיד אותם לדין על מעורבותם באירועים האלימים שהיו במצרים בשנה וחצי האחרונות. מנגד מול משרד ההגנה הפגינו עשרות לאות הזדהות עם טנטאוי ושאר הקצינים המודחים.

גם בישראל הופתעו מהדחת צמרת הצבא במצרים, ובישראל עוקבים בזהירות ובדאגה רבה אחר ההתפתחויות במצרים. לא ברור עדיין אם ראשי הצבא המודחים השלימו עם המהלך או באם המאבק בינם לבין מורסי ימשך אולם נראה כי "הפתעת הרמדאן" של מורסי והאחים המוסלמים מבססת במצרים את שלטונה של התנועה ופותחת עידן חדש בהיסטוריה המודרנית של מצרים אשר איננה מבשרת טובות למדינת ישראל ולעתיד קשריה עם מצרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית