עריקת רה"מ הסורי - נקודת מפנה

משמעות המהלך היא בעיקר במישור הסמלי והמוראלי, אך כנראה מבטאת נקודת מפנה ביחס מעמד הביניים הסוני כלפי משטר הנשיא אסד. עם זאת, אל"מ (מיל') ד"ר שאול שי מאמין כי ללא מעורבות חיצונית המאבק בין המשטר למתנגדיו צפוי להמשך ולגבות מס דמים יקר מהעם הסורי

צילום: AP

בעיצומה של המערכה על השליטה בעיר חלב, ספג בשאר אסד מכה קשה נוספת לשלטונו כאשר ריאד חיג'אב, שכיהן כראש ממשלת סוריה, ערק לשורות המורדים ועבר לשטח ירדן יחד עם משפחתו ועם כמה משרי ממשלתו. הדיווח התקבל במקביל להודעה של שלטונות סוריה על פיטוריו של חיג'אב, שמונה לתפקיד לפני פחות מחודש וחצי, ומינויו של סגנו במקומו.

חיג'אב הוא הגורם הבכיר ביותר בסוריה שערק לשורות המורדים עד כה. המועצה הלאומית הסורית - הגוף המאגד תחתיו את כל ארגוני האופוזיציה הסורים - בירכה על העריקה. "אנו מעריכים את אומץ הלב ואת החוכמה של חיג'אב", מסר דובר המועצה, ג'ורג' סברא, בראיון ל"אל-ג'זירה".

"לכולם ברור זה זמן רב שהמשטר הסורי לא שולט בסוריה. הודעתו של חג'אב על עריקה בזמן שהוא מכהן בתפקידו היא נטישה חכמה של ספינה טובעת. אחד מסמלי המדינה, ראש הממשלה, אומר בעצם שהמצב בסוריה לא יכול להימשך יותר", הוא הוסיף.

במהלך 18 החודשים מאז פרצה ההתקוממות נגד משטרו של בשאר אסד הידרדרה סוריה למלחמת אזרחים בין-עדתית שגבתה עד כה מעל 20,000 קורבנות. לא ניתן לפסוק כיצד ומתי תסתיים ההתקוממות בסוריה ולפיכך ניתן לפי שעה רק להסתפק בתיאור מאזן הביניים.

אין ספק כי במהלך החודשים של ההתקוממות משטרו של אסד ספג מכות קשות ונחלש: גנרלים וקצינים בכירים נוספים ערקו לצד המורדים. בכירי הצמרת הביטחונית חוסלו בפיצוץ מטען נפץ בדמשק. המשילות המרכזית הולכת ומתרופפת. הלחימה מתרחבת מהפריפריה אל חלב ודמשק. מצבה הכלכלי של סוריה מדרדר.

אולם נראה כי למרות מצבו הקשה, המשטר של אסד ממשיך להלחם בנחישות על חייו כאשר שלושה מרכיבים עיקריים מסייעים להמשך הישרדותו: עיקר כוחו של הצבא הסורי ושרותי הביטחון עדיין עומדים לפי שעה לצד המשטר, המשטר נהנה מסיוע של איראן וחיזבאללה ומגיבוי מדיני מצד רוסיה וסין. כמו כן האופוזיציה מפולגת ומפוצלת מתקשה להתאחד סביב מנהיגות מוסכמת, וכתוצאה מכך פחות אפקטיבית במאבק נגד המשטר ומתקשה להציג אלטרנטיבה לשלטון.

העימות המתנהל בסוריה משקף לא רק את מאבקי הכוח הפנים סוריים, אלא מגלם גם את האינטרסים האזוריים של גורמי הכוח השונים ואף את ההתמודדות הגלובלית בין המעצמות . המעורבות הבינ"ל בקלחת הסורית והתמיכה של גורמי הכוח החיצוניים בבני חסותם בזירה הסורית הופכים את העימות בזירה זו למורכב עוד יותר. לאורך כל תקופת המשבר בסוריה בולטת חולשת המערכת הבינלאומית, וזאת בעיקר בשל ניגודי העניינים של מרכיביה בהקשר הסורי. ביטוי חריף לכך היא התפטרותו של המתווך מטעם האו"ם קופי ענאן אשר הודה כי כל מאמציו לקדם הסדר עלו בתוהו.

מדינות המערב ומדינות הליגה הערבית חותרות להביא לסיום משטרו של אסד ולהחלפתו במשטר דמוקרטי שישיב את השקט והיציבות לסוריה, אולם הן אינן מוכנות לביצוע מהלך צבאי על מנת להשיג מטרה זו. המשטר בדמשק עדיין נהנה מתמיכתן של רוסיה וסין אשר מסכלות כל החלטה אופרטיבית נגד משטר אסד במועצת הביטחון ומתמיכת איראן וחיזבאללה אשר מסיעות לאסד במישור הצבאי.

המשמעות העיקרית של עריקת ראש הממשלה הינה במשור הסמלי והמוראלי אולם מעבר לכך היא מבטאת אולי נקודת מפנה של נטישת המעמד הבינוני הסוני והבירוקרטיה הבכירה את משטרו של אסד. מהלך מעין זה יביא ליתר בידודו של המשטר והגברת הקיטוב העדתי בעימות הפנים סורי.

ללא מעורבות חיצונית נראה כי המאבק בין המשטר למתנגדיו צפוי להמשך ולגבות מס דמים יקר מהעם הסורי. נראה שאסד מבין כי המאבק אותו הוא מנהל נועד לא רק למען הישרדות משטרו אלא גם למען הישרדות המיעוט העלאווי ובעלי בריתו שיצטרכו לשלם את המחיר אם וכאשר משטרו של אסד ייפול.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית