אל קאעידה מאיים ב"קיץ בוער"

הארגון קרא לפעיליו ולתומכיו לבצע פיגועי שריפות כחלק ממאבקו באויבי האסלאם

בשעה שבישראל מחכים לפרסום הדו"ח של מבקר המדינה אודות השריפה בכרמל, מאיים ארגון אל קאעידה בקיץ בוער ומתכוון ל- "ג'יהאד יערות". דרך פעולה כבר מוכרת של ארגוני טרור איסלאמיים.

בגיליון האחרון של המגזין (שיוצא בשפה האנגלית) של ארגון אל קעאידה בחצי האי ערב (Inspire), קורא הארגון לפעיליו ותומכיו לבצע שריפות יער כחלק ממאבקו באויבי האסלאם. המגזין מדגיש כי שריפת יערות היא שיטת לוחמה המותרת על ידי האסלאם, וכהוכחה מובאים ציטוטים רלוונטיים מהקוראן. במגזין קיימים גם הסברים מפורטים כיצד להכין פצצות תבערה לשם ביצוע הצתות היער.

אין זו הפעם הראשונה שארגון אל קאעידה קורא לביצוע שרפות יער. ביוני 2003 פורסם תזכיר של ה- FBI בו נמסר כי פעיל של ארגון אל קאעידה שנעצר בארה"ב תכנן שורה של הצתות יער. הפעיל הושפע מהנזק העצום שהסבו שריפות יער באוסטרליה ותכנן להפעיל חוליה של מחבלים שיטמינו פצצות עם מנגנון השהיה במספר מוקדים ויגרמו לשריפות יער בארה"ב. הפעיל טען כי שריפות היער נועדו לגרום לציבור בארה"ב להפעיל לחץ על הממשל לשנות את מדיניותו. בנובמבר 2007 באתר המזוהה עם ארגון אל קאעידה, פורסמה קריאה ל- "ג'יהאד יערות" בחודשי הקיץ. הפרסום מנה את היתרונות בהצתת יערות של אויבי האסלאם: פגיעה בקורבנות רבים, פגיעה במוקדי תיירות, יצירת מחסור בעץ לתעשייה ויצירת קושי עבור שירותי ההצלה והכיבוי, והצדיק את המעשים מבחינת ההלכה האסלאמית.

באוקטובר 2008 פרסם העיתון הבריטי "סאנדיי אקספרס" שארגון אל-קאעידה איים לפתוח בחזית חדשה במאבקו נגד המערב - חזית הסביבה (או החזית האקולוגית). גורמי מודיעין מערביים אמרו כי יירטו מסרים של פעילי הארגון, המאיימים להצית שריפות יער מסביב לעולם כדי לזרוע בהלה ולפגוע בכלכלת המערב. באחת מההודעות נאמר: "דמיינו כיצד, לאחר כל הנזק שייגרם, ארגון ג'יהאד ייקח אחריות על שריפת היערות. אתם יכולים לדמיין את האימה שהדבר יגרום לאנשים בארצות הברית, אירופה, רוסיה ואוסטרליה". בסוף ינואר 2012 פורסמה באתרי אינטרנט של אל-קאעידה הודעה של קבוצה לא מוכרת המכונה "מאסדת אלמוג'אהדין" על כך שהיא "מכריזה מלחמה על אמריקה". יצוין כי "מאסדת אלמוג'אהדין" הוא גם שם הקבוצה שלקחה אחריות על הצתת יערות במדנת נבדה בארצות הברית, בחודש ינואר 2012.

אל קאעידה והצתות בישראל

ב- 13 במאי 2012 פורסמו באתרי אינטרנט המזוהים עם אל קאעידה, ידיעות על הצתות בכמה מוקדים ברחבי הארץ (באזור אשקלון, באזור חיפה ובאזור אום אל פאחם), שבוצעו, כביכול, על ידי "מאסדת אלמוג'אהדין פי פיליסטין (مأسدة المجاهدين في فلسطين)". באתר "אל-הנדסת" ציין מפקד הקבוצה המכונה "אבו עמר אלאנסארי" שהקבוצה הוקמה על מנת למלא את חובת הג'יהאד ולגייס את הנוער והצעירים לטובת המאבק בנוכחות היהודים ב"פלסטין".

ארגוני טרור פלסטינים החלו בביצוע פיגועי הצתה בישראל עוד טרם הקמתו של ארגון אל קאעידה (1989). בשנות השמונים והתשעים היוו פיגועי הצתה כשליש מכלל שריפות היער בישראל. האינתיפאדה הפלסטינית שהחלה ב – 1987 הייתה אחת הסיבות שגרמו לעליה תלולה במספר פיגועי ההצתה כחלק מהמאבק האלים של הפלסטינים נגד ישראל. במהלך אינתיפאדת אל אקצה ( 2000 – 2005 ) וגם לאחריה נמשך השימוש בפיגועי הצתה בכלל ושריפות יער בפרט כחלק מארסנל הפיגועים של ארגוני הטרור הפלסטינים והתארגנויות טרור מקומיות.

מחקירת השריפה בכרמל עולה כי השריפה פרצה בגין רשלנות ולא כתוצאה מפיגוע הצתה של ארגון כלשהוא. אולם ארגוני טרור שונים, וביניהם החיזבאללה, מיהרו ליטול אחריות לשריפה וכן להשתמש בה להצגת חולשתה של ישראל. ב-"אל הנדסת" נאמר כי אסון הכרמל היה תוצאה של הצתה שבוצעה על ידי ה"מאסדת אלמוג'אהדין פי פיליסטין". ופרשן פלסטיני לענייני ישראל אף טען באחד האתרים כי "השריפה בכרמל הוכיחה ללא שום ספק שישראל אינה מסוגלת להיכנס למלחמה – לא עם סוריה, לא עם חיזבאללה ואפילו לא עם חמאס בעזה". הוא תהה מה ישראל תעשה אם טילי חיזבאללה יפלו באותו מקום שבו פרצה השריפה. "נתניהו קורא לעולם לסייע לו בגלל שריפה אחת. מה הוא יעשה אם במלחמה הבאה יפרצו הרבה שריפות?" כתב הפרשן.

גם ביומון הפלסטיני "פלסטין" המזוהה עם חמאס בעזה, כתב בעל הטור מוסטפא א-סוואף: "השריפה הזאת חשפה חוסר אונים ברור מצד ישראל בזירתה הפנימית להחזיק מעמד מול מפגע של הטבע שעלול להתרחש בכל עת, או כתוצאה מהצתה על ידי אדם המעורער בנפשו, או כתוצאה מנפילת רקטה או טיל דוגמת אלה שהושלכו על רצועת עזה. הבסת ישראל, היא עניין אפשרי ופשוט. ישראל איננה יותר מאשר מדינה של נייר שאיננה מחזיקה מעמד מול ההתנגדות וההיסטוריה וגץ אחד יכול להעלות אותה באש ואין צורך במאזן כוחות צבאי או ביכולת גרעינית כדי לסלקה מן המפה" אמר הכתב.

הצתת יערות מהווה עבור ארגוני הטרור שיטת פיגוע פשוטה זולה ויעילה. פגועי הצתה דורשים אמצעים מועטים, איתור יעד מתאים וטמפרטורות גבוהות עם רוחות עזות אשר יכולות להפוך פיגוע הצתה לאסון לאומי. פיגועי הצתה עלולים להתבצע על ידי מפגע בודד, התארגנות טרור מקומית או על ידי ארגון טרור, ובשל קלות הביצוע קיים קושי ניכר לסכל פיגוע מעין זה מבעוד מועד ואף ללכוד את המפגעים לאחר ביצוע הפיגוע. ארגוני טרור פלסטינים ביצעו במהלך העשורים האחרונים עשרות פגועי הצתה והסבו על ידי כך נזקים כלכליים ואקולוגיים ניכרים. שריפת היער בכרמל ב- 2010 והכיסוי התקשורתי הנרחב של האסון שחשף את נקודות התורפה של ישראל בהתמודדותה עם האירוע, עלולים להוות מקור השראה ותמריץ לארגוני הטרור לנצל את חודשי הקיץ החמים כמועד מועדף לביצוע פגועי הצתה.

ארגון אל קאעידה כאמור אינו הראשון הקורא להשתמש בנשק הטרור של שריפת היערות אולם התפוצה הרחבה של אתרי האינטרנט הג'יהאדיים ומעמדו הייחודי של הארגון עלולים לעודד במשנה תוקף את "ג'יהאד היערות". מדינת ישראל פעלה רבות בשנתיים החולפות לשיפור המענה לאתגרים של שריפת יערות ובכלל זה הקמת טייסת כיבוי אש שכבר הופעלה בהצלחה לכיבוי שריפות יער ושיפור התיאום בין גורמי ביטחון ושרותי ההצלה הנדרשים לפעול בעת התרחשות שריפה. הכוונות של ארגון אל קאעידה וארגוני טרור אחרים לנצל את חודשי הקייץ ל"ג'יהאד יערות " מחייב היערכות מודיעינית מתאימה על מנת לנסות ולסכל פגועים אלה טרם ביצועם ולפרוס מערכת תצפיות קרקעיות או אוויריות באזורים בעלי סיכון גבוה על מנת לנסות ולאתר את ההצתות מוקדם ככל הניתן, ולספק תמונת מצב עדכנית לכוחות הכיבוי וההצלה על לתת מענה מהיר ומיטבי לבעיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית