החיפוש האמריקאי אחר מערכת הגנה אקטיבית עבור הסטרייקר והברדלי נמשך. רפאל ואלביט (תעש) ראש בראש

רפאל תציג לצבא האמריקאי את מערכת מערכת מעיל רוח VPS כחלופה עבור נגמ"שי הברדלי והסטרייקר שעדיין לא נקבע להם פתרון הגנה אקטיבי. מדובר בתחרות ישירה במערכת 'חץ דורבן' של אלביט (תעש) שכבר נבחנת על הברדלי מספר חודשים וככל הנראה תבחן גם על הסטרייקר

Artis LLC's Iron Curtain active protection system is undergoing government characterization efforts on a Stryker combat vehicle. (U.S. Army)

צבא ארה"ב מחפש פתרון הגנה אקטיבית לנגמ"ש הסטרייקר והוא פועל בשני מישורים - פיתוח מערכת אמריקאית ובחינה של מערכות זרות. ביניהן חץ דורבן ומעיל רוח. כך לפי פרסום של defensenews. רפאל שזכתה עם מעיל רוח במיגון טנק האברמס, הולכת על 'פול האוס' ורוצה גם את הברדלי והסטרייקר - על חשבון 'חץ דורבן' של אלביט מערכות (תעש). אם בעבר דיברו על שת"פ בין החברות ליצירת מערכת אחת ישראלית, נראה כי הרוחות בשוק האמריקאי נושבות בכיוון אחר.

"הצבא יבצע הערכה רביעית של מערכת APS", אמרה דוברת הצבא אשלי גיבנס. ההערכה תהיה על הפלטפורמה סטרייקר, היא אישרה, והוסיפה כי הצבא קיבל שלוש תשובות לבקשה למידע שפורסמה מוקדם יותר השנה. "בשלב זה הצבא עדיין בודק את ההצעות של המוכרים כדי לאשר את הכדאיות", אמרה גיבנס.

התהליך החל לפני יותר משנה, כאשר הצבא קבע כי יש צורך לפתרון ביניים עבור טנק האברמס כמו גם הסטרייקר והברדלי. בארה"ב מנסים כבר עשרים שנים לפתח מערכת הגנה אקטיבית מקומית ללא הצלחה. כחלופה, הצבא החליט להעריך במהירות מערכות מדף קיימות בעולם כדי למלא צורך תפעולי דחוף. קראו לזה פתרון ביניים. בעוד הצבא בחר את מערכת מעיל רוח לאברמס, הוא נאבק להישאר על לוח הזמנים עם שתי הברדלי והסטרייקר.

בחודש ינואר האחרון, אל"מ גלן דין, מנהל התוכנית של סטרייקר, שגם מנהל את המאמץ של השירות להתקין APS על כלי רכב קרביים, אמר כי עיכוב מערכת 'מסך הברזל' [מערכת אמריקאית] היה בין השאר בשל החלטה להחליף את המכ"ם שהותקן במקור. במקרה זה נבחר המכ"ם של ראדא להחליף מכ"ם אמריקאי של חברת  Mustang. "היו לנו עוד כמה נושאים אחרים", הוא אומר בפרסום, "למדנו שהמערכת הזאת כנראה לא בוגרת כפי שחזו מראש, ולכן הקבלן התקשה להגיע לנקודה שהם מוכנים להתחיל באפיון, ואז היו לנו כמה, אני אקרא לזה, חיכוך על טווח הבדיקה."

באותו זמן, נשארו למערכת 'מסך הברזל' בערך שלושה שבועות של בדיקות כדי לבחון את אפיון הממשלה. דין אמר כי משרד התכנון של הצבא יהיה מוכן להפיק דוחות סופיים ולהביא אותם לצבא להחלטה במסגרת הזמן של מרץ 2018. בחודש אפריל, הצבא פרסם הודעה כי הוא מחפש פתרונות APS אחרים עבור הסטרייקר וגם קיבל, בשנת הכספים 2018, 25,000,000 דולרים כדי לבחון מערכת רביעית במסגרת תוכנית הביניים. לדברי גיבנס, משרד התכנון השלים את שלב ההתקנה והאפיון של פעילות ה- EXAPS, אך "כרגע מחכים להחלטת הצבא על השלב הבא של פעילות 'מסך הברזל'".

תהליך ההערכה של הצבא לגבי מערכות נוספות לסטרייקר צפוי לבוא בצורה של "רודיאו" אש חיה - שבו הצבא הזמין מספר קטן של משיבים לRFI עם הפתרונות הפוטנציאליים המבטיחים ביותר למבחן מוגבל ראשוני נגד מערכת איומים שהוגדרה על ידי הצבא, כך על-פי מקור שמקורב לתהליך. המשיבים נדרשים לממן את הניסוי על חשבונם, אך חלק מהמימון הצבאי ישמש לביצוע הבדיקות. לפחות שתי חברות הוזמנו להשתתף ברודיאו, אמר המקור.

אחת החברות הללו היא כנראה Rheinmetall מגרמניה שחברה לחברת Unified Business Technologie והשנייה היא תעש עם ה'חץ דורבן'. לפי דין, ריינמטאל התחרתה עם תעש גם על הפתרון לברדלי. בינתיים, ניסויים של 'חץ דורבן' על נגמ"ש הברדלי נמשכים. "העיכובים יוחסו לעיכובים במזג האוויר בטווח", אמר גיבנס. "החלטה לגבי 'חץ דורבן' מתוכננת עבור [הרבעון הראשון של FY19]".

לתוך התחרות על הסטרייקר והברדלי רוצה להכנס גם רפאל עם מערכת מעיל רוח VPS - גרסה קלה של המעיל רוח. לפי החברה, המערכת מותאמת לסרייקר ולברדלי, והיא הזמינה נציגי צבא ארה"ב להדגמות במהלך חודש זה בישראל. "ההנהגה הצבאית של התכנית תשתתף בניסוי 'טרופי לייט' של רפאל באוגוסט, ובהתאם לתוצאות ולאנליזה של הממשל האמריקאי, היא עשויה לשקול להמשיך כפתרון APS חלופי", אמרה גיבנס בפרסום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית