האם העלאת מיסים על מוצרי יבוא היא דרך להילחם באיום שרשרת האספקה?

האם העלאת מיסים על מוצרי יבוא היא דרך להילחם באיום שרשרת האספקה?

bigstockphoto

'מלחמות הסחר' בין ארה"ב לסין החלו על רקע הרצון של הנשיא דונלד טראמפ לאזן את יחס הייבוא / ייצוא בין ארה"ב לסין. ארה"ב הטילה מכסים על ייבוא מסין, וכך גם סין על ייבוא מארה"ב. לצד האינטרסים הגיאו-פוליטיים והכלכליים, ישנו גם היבט לתחום הסייבר - איומים על שרשרת האספקה.

אחד האתגרים העיקריים העומדים בפני תעשיית הגנת הסייבר העולמית היא איומים מכיוון שרשרת האספקה. כמעט כל אחד ממאות או אלפי הרכיבים שנכנסים לכל התקן ממוחשב יכול להיות איום פוטנציאלי הכולל קוד זדוני או רכיב אלקטרוני שיכשל בהנתן פקודה או קיום תנאי.

מול איום כזה, תעשיית ההגנה בסייבר די אובדת עצות. סריקת כל רכיב ורכיב אינה אפשרית (למעט במקומות מסוימים בודדים ביטחוניים), וגם סריקות כאלו לאו דווקא חושפות את כלל האיומים ברכיב או בהתקן. אחד הרעיונות לפתרון הוא לבצע בקרה על הספקים השונים. כדי להצליח, הספק צריך לשבת במדינה שיש לה אינטרס משותף ושתסכים לשתף פעולה. במקרה האמריקאי עם סין , זה לא המצב.

לצד דיפלומטיה, שדי נכשלה בהיבט זה, נראה כי הכלכלה עושה חיל. בחינה של מלחמת הסחר בין המדינות תראה כי היא כוללת היבט חיובי בתחום ההגנה בסייבר עבור ארה"ב. כפי שמשתקף מהסקירה הכלכלית השבועית של האוצר:

"מספר חברות ענק אמריקאיות אמרו כי יתכן ויהיה עליהן להתאים את  שרשרת האספקה שלהן למקורות מחוץ לסין, במידה ותעריפי המכס, שמטילה ארה"ב על סחורה מסין, ישפיעו על מחירי המוצרים מסין. ​​במקביל, סקרים פרטיים הנעשים בקרב חברות סיניות מתחום השירותים, מצביעים על התגברות בחששות מפני החרפה ב"מלחמת הסחר."

אמנם בין חשש של חברות אמריקאיות מהעלאת מחירי המוצרים בשל המיסוי, ועד החלפה של ספקים יש פער ביצוע, אבל אם טראמפ ימשיך במלחמת הסחר, ייתכן ופער זה יסגר ויהפוך למציאות. עבור התעשייה הסינית, צעד כזה יכול להוות אסון. עבור העוסקים בהגנה בסייבר בארה"ב, מציאות היפותטית זו עדיפה על הקיים.  

אולי יעניין אותך גם