וילבר רוס: העלאת מס על פלדה טורקית - עניין של ביטחון לאומי

https://youtu.be/pzo1v0AdXVM

מזכיר הכלכלה של ארה"ב, וילבר רוס, טוען כי העלאת המס על ייבוא פלדה טורקית לארה"ב הוא מהלך לתמיכה בביטחון הלאומי של אמריקה. ההתבטאות הזו היא חלק מהמלחמה הכלכלית שנוקט טארמפ נגד ארדואן בתקופה האחרונה שמטרתה 'ליישר' את ארדואן עם האינטרסים האמריקאים. הביטחון הלאומי הוא רק כסות, היות וייבוא הפלדה הטורקית תופס רק שבעה אחוזים מייבוא הפלדה לארה"ב. אולם, עבור טורקיה, ארה"ב היא הצרכן הגדול ביותר של פלדה טורקית. הצעדים של ארה"ב, הם בין הגורמים שהביאו להתרסקות הלירה הטורקית מאז תחילת השנה.  

"היום, הנשיא טראמפ הגדיל את סעיף 232 , תעריף מס על ייבוא פלדה מ25 אחוזים ל -50 אחוזים מהרפובליקה של טורקיה. מאז הטלת תעריף 232 במארס, היצוא לארצות הברית ירד והשימוש בקיבולת המקומית גדל, אך לא לרמות מספיקות כדי להסיר את האיום לביטחון הלאומי", אמר רוס בהצהרה רשמית. "הכפלת התעריף על יבוא פלדה מטורקיה תקטין עוד יותר את היבוא שמאיים לפגוע בביטחון הלאומי כהגדרתו בסעיף 232. "

לפי ה-hurriyetdailynews, ייצוא פלדה לארה"ב ב2017 הסתכם ב1.1 מיליארדי דולרים מתוך סך של 11.5 מיליארדי דולרים ייצוא בסך הכל של סחורה זו. ייצוא הפלדה תופס 7.3 אחוזים מסך הייצוא השנתי של טורקיה. ב2017, ארה"ב הייתה הצרכן הגדול ביותר של פלדה טורקית מחוץ לטורקיה, כאשר הפלדה הטורקית תפסה 7 אחוזים מסך ייבוא הפלדה לארה"ב. ההחלטה האמריקאית משליכה גם על האיחוד האירופאי שרוצה להציב מכסות ייבוא לאלומיניום ופלדה מתוך חשש שהמס בארה"ב יסיט ייבוא לאירופה ויאיים על יצרנים מקומיים.

ההחלטה להערים מיסים על ייבוא פלדה מטורקיה היא חלק מלחצים שמפעיל הבית הלבן על טורקיה במטרה 'ליישר' את ארדואן על האינטרסים של ארה"ב. החלטה זו מצטרפת לסירוב להעביר לטורקיה את מטוסי ה-F35 בשל חשש של זליגת ידע לרוסיה. סירוב שעוגן בחוק תקציב הביטחון האמריקאי לשנת 2019. ארה"ב גם הטילה לאחרונה סנקציות על בכירים בטורקיה בשל מעורבותם במעצרו של Pastor Andrew Brunson.

מהלכי הבית הלבן הביאו לקריסה של הלירה הטורקית בימים האחרונים מול המטבעות המובילים בעולם. לפי רויטרס, הקריסה של הלירה הטורקית, כ45 אחוזים מתחילת השנה, נובעת בין היתר בשל היחסים של ארדואן עם טראמפ.  "היחסים בין בעלות הברית של נאט"ו, טורקיה וארצות הברית נמצאים בנקודת שפל, ונפגעו משורה של נושאים. חלקם קשורים לאינטרסים שונים בסוריה, תוכניתה של אנקרה לקנות מערכות הגנה רוסיות ומעצרו של כומר אמריקאי, אנדרו ברונסון", כותבים ברויטרס.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית