המשטרה והיורופול חתמו על הסכם שיתוף פעולה גם בתחום הסייבר

https://www.gov.il/he/Departments/news/police_europol_agreement

מפכ"ל משטרת ישראל, רב ניצב רוני אלשיך, חתם היום (שלישי) בהאג שבהולנד על הסדר אסטרטגי לשיתוף פעולה בין משטרת ישראל לבין היורופול (Europol), סוכנות המודיעין הפלילי של האיחוד האירופי, הפועלת כארגון תיאום מודיעני בין סוכנויות המשטרה האירופאיות וגופי אכיפה נוספים ברחבי עולם.  
 
החתימה על ההסדר עם היורופול, המשמש כארגון המשטרות של האיחוד האירופי, מהווה הישג אסטרטגי של משטרת ישראל והאגף לחקירות ולמודיעין, שיאפשר שיתוף פעולה נרחב בין המשטרה בארץ לארגון שמטרתו חיזוק יכולות אכיפה ומניעה של תופעות פשיעה שונות, בדגש על הפשיעה המאורגנת והבינלאומית. ההסכם יאפשר לאגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל להעשיר את יכולותיו ולהתמודד בצורה מיטבית עם איומים חדשים בתחום הפשיעה המאורגנת, פשיעת סייבר המנוצלת על ידי גורמי פשיעה בינלאומיים וגורמי טרור, המאבק בטרור על צורותיו השונות וכן פשיעה חוצת גבולות בתחום ההנדסה החברתית שפוגעת בכלכלות רבות ברחבי העולם. 
 
החתימה הושגה לאחר מגעים אינטנסיביים שבשיאם קוימה פגישה בארץ בין המפכ"ל לראש היורופול היוצא. ההסדר הובא להצבעה במטה היורופול ואושר פה אחד על ידי 28 נציגי המדינות החברות, בראשות ראש האינטרפול הנכנסת, קטרין דה-בול.
 
מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, הדגיש בנאומו במעמד החתימה את הקריטיות של בניית פרופיל מודיעין ואכיפה בינלאומי מול הפרופיל המתהווה בעשור האחרון של טרור ופשיעה בינלאומית. המפכ"ל פרס את האתגרים הייחודיים של המשטרות במאה ה-21, בראשם נדידת הפשיעה לסייבר והיתרונות שנותן העולם הרשתי לארגוני הפשיעה והטרור.
 
"פרופיל איומים גלובלי מחייב פרופיל מענה גלובלי"
 
במהלך טקס החתימה אמר המפכ"ל, רב ניצב רוני אלשיך: "פרופיל איומים גלובלי מחייב פרופיל מענה גלובלי. שיתופי פעולה והעברת ידע הם הבסיס להתמודדות וליכולת שלנו לשמור על חיי אדם ועל ערכי העולם החופשי. ללא משטרה חזקה ברשת, ללא הרחבה דרמטית של קשרי החוץ של המשטרה בעולם, אין סיכוי להתמודד עם רוחב איום זה באפקטיביות.
 
"הטרוריסטים והפושעים משתמשים בטכנולוגיה מסחרית שפותחה לצרכים אזרחיים ולרווחת האזרח בעולם החופשי", המשיך המפכ"ל את דבריו. "אנו נדרשים להיות צעד אחד לפניהם. זה דורש לעשות זאת ביחד. אימוץ ומימוש עקרונות אלו כבסיס לניתוח משותף של האיומים, תוך חילופי מידע מבצעיים ומחקריים, פיתוח הכשרות, הדרכות, ובניית יכולות טכנולוגיות, יבטיחו את שלום הציבור וביטחונם של אזרחי האיחוד האירופאי ואזרחי מדינת ישראל כאחד".
 
קתרין דה-בול, מנכ"לית יורופול, אמרה: "היום אני חותמת על הסכם העבודה הראשון של היורופול, בין יורופול לבין מדינה שאינה חברה באיחוד האירופי. הוראות אלה נקבעו שנה שעברה בחקיקת היורופול. זהו צעד חשוב קדימה בחיזוק הקשר בין יורופול לישראל. ההסדר יכפיל את המגעים בכל הרמות ויפתח דלתות לשיתוף פעולה הדוק יותר, מה שהופך את האיחוד האירופי וישראל הרבה יותר בטוחים".
 
דירקטוריון היורופול, שבו חברים נציגים מ-28 מדינות, אישר בחודש מאי כאמור את החתימה על ההסדר שיאפשר שיתוף פעולה בין משטרת ישראל לארגון בו חברות כלל מדינות האיחוד האירופי. משטרת ישראל תחשב כחברה במעמד צד ג' (מדינות שאינן באזור האירופי ואינן משתייכות לאיחוד) לצד ארצות הברית, קנדה, מדינות דרום אמריקה ומדינות נוספות החברות בו.
 
מאז החל בתפקידו, קידם מפכ"ל המשטרה בתאום עם השר לביטחון הפנים תכנית לקידום יכולות משטרת ישראל בזירה הבינלאומית. הסדר זה הוא חלק מהרחבת הפעילות הבינלאומית שכוללת בין השאר פתיחת נציגות של משטרת ישראל בסין, למיגור פעילות של משפחות פשע ושלוחותיהן, כמו גם תופעות נרחבות של הלבנת הון.
 
על פי ההסדר שגובש עם היורופול, משטרת ישראל תעמוד בחזית קהילת רשויות האכיפה בישראל, ותהווה גורם מוסמך יחידי לקשרי העבודה בין שב"כ, רשות המיסים, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, רשות הגבלים עסקיים והרשות לניירות ערך עם ארגון היורופול.
 
ארגון היורופול הוכיח בתקופת פעילותו יכולת אופרטיבית הולכת וגוברת בתחום חקירות בינלאומיות והערך של שיתוף פעולה עימו הולך ועולה. 
 
בעקבות החתימה על ההסדר, רפ"ק דרור גוטווירט, נציג משטרת ישראל ביורופול יהיה מעתה חבר קבוע בדיונים המקצועיים הנוגעים לתופעות פשיעה הקשורות לתחום העיסוק של משטרת ישראל. הצבת הנציג בארגון תשפיע באופן מהותי על יכולת התיאום המבצעי והמודיעיני בין ישראל לשאר הנציגים ותאפשר לקיים מגעים ושיתופי פעולה נגד תופעות פשיעה המשפיעות באופן ישיר על האזרחים הנורמטיביים בישראל ובכלל.
 
כצעד אסטרטגי נוסף אשר מדגיש את החשיבות שמייחסת משטרת ישראל לשיתוף הפעולה הבינלאומי יוצב במהלך החודשים הקרובים נציג של משטרת ישראל בפוזיציה בכירה גם במטה האינטרפול בליון שבצרפת. שוב לציין כי מזה כשנתיים וחצי, מוצב במרכז ההיתוך של הסייבר באינטרפול בסינגפור, קצין משטרה ממשטרת ישראל - רפ"ק גלעד בנט. לאור תרומתו היחודית של רפ"ק בנט, התמודד סנ"צ ינון בטאט קצין בכיר נוסף ממערך הסייבר של משטרת ישראל במכרז בינלאומי של האינטרפול ומונה למפקד מרכז הסייבר של מטה האינטרפול בסינגפור. 
 
איכות והיקף פעילותה הבינלאומית של משטרת ישראל, נותנת את אותותיה בהישגים המשמעותיים מול ארגוני הפשיעה, מול עבריינות ישראלית ברחבי העולם ובתחום יכולתה של משטרת ישראל להגן על אזרחי ישראל מפני פשיעת סייבר לסוגיה מרחבי העולם.
 
מידע נוסף
 
במהלך השנים האחרונות מתקיים שיתוף פעולה נרחב בין משטרת ישראל לגופי אכיפה שונים ברחבי העולם, שיתוף פעולה שהביא לקידום יכולות אכיפה ומניעה בפרשיות שונות ולמעצרם של גורמי פשיעה, בדגש על הפשיעה המאורגנת והבינלאומית והגנה על חפים מפשע בכלל וקטינים בפרט מפני פגיעות ברשת בשיטות מגוונות.
 
במהלך פרשיה 512 התקיים שיתוף פעולה בינלאומי שהביא למעצר חשודים והגשת כתבי אישום. מדובר בחקירה רחבת היקף וחובקת עולם שהתנהלה במשך מספר שנים ובסיוע גורמי אכיפה שונים ברחבי העולם ובסיומה נעצרו והוגשו כאמור כתבי אישום נגד גורמי פשיעה בארץ.
 
במהלך פרשה שזכתה לכינוי "ההאקר מאשקלון" התקיים שיתוף פעולה שאיפשר את התקדמות החקירה וכן חשיפת אירועים רבים מאחוריהם עמד צעיר המתגורר בישראל. החשוד שלח במשך תקופה ארוכה איומי שווא למוסדות וגורמים שונים בארצות הברית על פיגועים שעומדים כביכול להתרחש. שיתוף הפעולה בין משטרת ישראל לגורמי אכיפה בארצות הברית הבשיל לכדי איסוף ראיות נגד החשוד ולהגשת כתב אישום חמור נגדו.
 
שיתוף פעולה נוסף בין משטרת ישראל לגורמי אכיפה באירופה הביא למעצר מעורבים בביצוע עבירות פדופיליה. בעקבות פנייה של אחת ממדינות אירופה למשטרת ישראל נפתחה חקירה בינלאומית נגד פדופילים הפועלים ברחבי האינטרנט. בסיום חקירה סמויה נעצר בשנה שעברה תושב ישראל לאחר שביצע עבירות מין בבתו, קטינה (4). את התמונות היה מעביר לפדופילים נוספים ברחבי אירופה באמצעות הרשת. במהלך החקירה ובעקבות פנייה של משטרת ישראל למספר גופי אכיפת חוק באירופה נעצרו 8 חשודים בחשד לביצוע עבירות פדופיליה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית