משרד הביטחון: "זה לא נכון לומר שמשרד הביטחון לא יכול להתמודד עם המונופול של אלביט"

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ קיימה הבוקר (ב) ישיבה דחופה על דו"ח מבקר המדינה בנושא הפרטת תע"ש. יו"ר הוועדה יחימוביץ': "על תהליך הפרטת תע"ש מרחפת עננה כבדה של ניגוד עניינים חמור"

facebook.com/elbitsystemsltd

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ קיימה הבוקר (ב) ישיבה דחופה על דו"ח מבקר המדינה בנושא הפרטת תע"ש. הדו"ח, שנכתב בזמן אמת, חשף מסכת ארוכה של ליקויים ופגמים בהליך ההפרטה, ובראשם חשד לתפירת המכרז למידותיה של אלביט, והערכת שווי נמוכה, הנגועה בניגודי עניינים של מעריכי השווי. הישיבה התקיימה בהשתתפות מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא; החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו; יו"ר רשות החברות הממשלתיות יעקוב קוינט; מנכ"ל תע"ש אבי פלדר; והאלוף במיל יעקב עמידרור, שמונה לבדוק את תקינות הליך המכרז, וגורמים נוספים.

יו"ר הוועדה יחימוביץ': "על תהליך הפרטת תע"ש מרחפת עננה כבדה של ניגוד עניינים חמור, היעדר מנהל תקין, ומסכת ארוכה של כשלים, ליקויים ופגמים: מכרז שאינו מכרז כי יש בו קונה אחד; תשלום שוחד של מיליארד ₪ למשרד הביטחון כדי שיסכים לקדם את ההפרטה; היעדר שקיפות ותיעוד; ושימוש במספר הערכות שווי שהיו נגועות בניגוד עניינים חמור. הכשלים האלה הם תולדה של תפיסת עולם: הם נולדים מתוך האובססיה והלהיטות חסרת המעצורים להפריט כל דבר שזז, בכל מחיר, בלי להביא בחשבון השלכות הרוחב הרות הגורל על ביטחון המדינה.

עד עכשיו לא ברור מה המדינה מרויחה מהעסקה הזו: הכסף שיתקבל מאלביט - 1.8 מיליארד ₪ - חוזר אליה בדרך האחורית דרך "תמריצים" להעברת המפעלים מרמת השרון לנגב, באותו סכום בדיוק. העלויות של טיהור הקרקע לאחר פינוי המפעלים יושתו על המדינה, ואלביט תוסיף לשלם תמלוגים מגוחכים למשרד הביטחון, על אף שהיא זוכה בידע ובמו"פ יקר מפז שיהיה שווה לה מיליארדים. מכל הבחינות האלה, המדינה נותנת כאן הרבה יותר ממה שהיא מקבלת."

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא: "משרד מבקר המדינה ערך הליך ביקורת בזמן אמת ששינה חלקים מהותיים מהליך ההפרטה וסייע לטייב אותו. שיפרנו את המחיר שהמדינה קיבלה במשא ומתן והתרענו בזמן אמת על ניגודי עניינים של חלק מהערכות השווי."

תא"ל במיל יוסי ביינהורן, מנהל החטיבה לביקורת מערכת הביטחון במשרד מבקר המדינה: "המדינה מכרה נכס לגוף פרטי וצריכה לקבל תמורה; צריך לוודא שמי שקובע את המחיר הוא גוף בלתי תלוי לחלוטין. אחרי שהתרענו שזה אינו המצב, במשרד האוצר התעשתו והחליפו את הגורמים שקבעו את מעריכי השווי, ולבסוף המכירה התבצעה במחיר של 1.8. מיליארד ש"ח במקום 1.1. אמירתו של מנהל רשות החברות לשעבר, אורי יוגב, כי מנכ"ל משרד הביטחון הבטיח לאלביט 'דברים מהצד' תמורת הבטחת מחיר גבוה היתה אמירה חמורה, שהיינו חייבים לבדוק. לאחריה היה מבחינתנו צורך לעצור את תהליך ההפרטה."

האלוף במיל' יעקב עמידרור, שמונה לבדוק את הליך ההפרטה: "הבעיה הגדולה ביותר עם הפרטת תע"ש היא היווצרותו של מונופול בתחום הרכש היבשתי: אלביט שאחרי ההפרטה תשלוט ביותר מ-50% מהרכש היבשתי של צה"ל. אין בהסכם ההפרטה מנגנונים שיודעים להבטיח שהמחירים לא יעלו. מכל מקום, אני הגעתי למסקנה שצריך להמשיך את תהליך ההפרטה גם מול מועמד בודד ולנהל מו"מ קשוח כדי להשיג מחיר הכי טוב למען מדינת ישראל. אנחנו אמנם במצב של חברה עסקית שהיא גם מונופול, אבל מאידך צריך לזכור שאלביט תלויה במדינת ישראל יותר מאשר מדינת ישראל תלויה בה."

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר: "לאחר שאלביט נותרה מתמודדת יחידה, הצבנו מספר תנאים במו"מ ששיפרו את ההסכם משמעותית. קודם כל, קיימנו שתי הערכות שווי חדשות ובלתי תלויות, שהעלו את מחיר העסקה לאיזור ב-1.8 מיליארד ₪. בחוזה עם אלביט אסרנו על העלאת מחיר על מוצרים קיימים של תע"ש, איסור שיימשך לנצח. בנוסף, אלביט מחויבת לפנות את כל מתחם רמת השרון של תע"ש - כל מוצרי תע"ש ב' עוברים לרמת בקע בנגב. 1.4 הוא הסכום שישולם ביום העברת בעלויות, ועוד 400 מיליון ישולמו על פני 4 שנים. זו הלוואת בעלים אך היא מובטחת בערבות בנקאית שניתן לממש בכל שלב."

מר אבי פלדר, מנכ"ל תע"ש: "במשך שנים ייבשו את תע"ש ואז נאמר שהחברה חולה. בוודאי שתע"ש מדממת, כי הבעלים שלנו- המדינה - רצתה שנדמם. המדינה לא רצתה שנגייס כספים. תע"ש היא חברה עם סט מוצרים פנטסטי שהושקע בהם כסף רב. החברה נמצאת היום במצב מצוין; אני לא חושב שאני מכיר איזו חברה אחרת שעשתה כזה turn-around. אחרי צוק איתן קיבלנו הזמנות, כמעט טלפוניות, לתחמושת - צה"ל הבין שיש לנו את התחמושת הכי טובה. הממשלה רוצה להפריט? בסדר, זכותה. אנחנו עשינו כל מה שביקשו מאיתנו בהליך ההפרטה."

עו"ד יעקב קוינט, מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות: "ההפרטה הייתה מוצלחת מאוד ולא הוטל רבב בעבודת הצוות ועובדי רשות החברות. את תע"ש היינו חייבים להציל. ההערכה שלנו היא שבבעלות אלביט החברה תפעל בצורה טובה יותר ותועיל יותר למשק".

ניר אמסל, אגף תקציבים באוצר: "980 מיליון ₪ הועבר למשרד הביטחון במסגרת העברות תקציביות, לאור צרכים תקציביים של המשרד. הצרכים הללא לא קשורים להפרטה, אבל הן כוללים יצירת תמריצים מתאימים כדי להעביר את תע"ש לנגב. הסכום עבר במסגרת התקציב ואושר בוועדת הכספים של הכנסת."

מאיר שמרה, משנה למנהל רשות החברות הממשלתיות: "נוצר הרושם שמדובר שהליך ההפרטה לווה בחוסר תקינות משווע ובשורת כשלים. אני דוחה את ההאשמות הללו מכל וכל. עשינו הערכות שווי על פי משתנים קבועים וסדורים בחוק ופעלנו על פי כל דין. העלאת המחיר לא קשורה לדו"ח מבקר המדינה – עוד הרבה לפניו החלטנו להזמין הערכות שווי נוספות, ואף סירבנו למכור ב-1.5 ו-1.6 מיליארד. אין תהליך ללא ליקויים – אבל אנחנו עשינו את עבודתנו כראוי."

עו"ד מורג מקייטין, היועץ המשפטי של משרד הביטחון: "משרד הביטחון מלווה את ההשפעות של הפרטת תע"ש עוד משנת 2004. זה לא נכון לומר שמשרד הביטחון לא יכול להתמודד על המונופול של אלביט. למשרד הביטחון יש כלים להתמודד עם שוק לא תחרותי. רוב ההתנהלות היא מול ספקים יחידים, אנחנו שומרים על האינטרס שלנו לשמור על קווי הייצור בישראל, כמו כן החלטנו שתומר תמכור לתעשייה האווירית ללא מעורבות של תע"ש כדי לשמור על התחרות".

דורון זכאי, סמנכ"ל תכנון ובקרה בתעשייה אווירית: "הגשנו תלונה נגד הסדר כובל נגד מכירת תעש לרשות ההגבלים העסקיים. התרענו למבקר המדינה, לרשות החברות ולגורמים נוספים, שיש בתהליך ההפרטה פגיעה קשה ביותר בתעשייה האווירית, דרך חיוב מפעל תומר למכור אך ורק לתע"ש במשך 13 שנה. הבטיחו לנו שתומר יוכלו למכור גם לנו, אבל אנחנו עדיין באפלה ואין לנו מושג מהו השינוי במתווה. אנחנו הבנו ש"תומר" תשלם תמלוגים לתע"ש מערכות, וזה ברור שהתמלוגים יתגלגלו מהר מאוד לכיס של התעשייה האווירית".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): " המדינה כלאה את עצמה מול רוכש יחיד, בדיוק כמו שהיה עם צים ובמקרים אחרים. המדינה עומדת לשלם רנטה מונופוליסטית על מוצרי אלביט. אתם מתנהגים כאילו הכל בסדר כשהכל לא בסדר. "

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני): "תע"ש במקרה הזה היא משנית להחלטה. החברות הישראליות הגדולות יצטרכו להתמודד עם תחרות מול חברות ענק. חברות רבות גדלות ומתמזגות. צריך ללמוד לקחים אבל לתת לתהליך הזה לרוץ קדימה, גם במחירים שאנחנו נמצאים בזה היום. בתע"ש היום יש תחרות בריאה ובכל ראיה התהליך צריך להימשך". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית