החלטת מיליארד הש"ח של ליברמן: "נכון לרגע כל מה שמסתבר שאנחנו כן נרכוש לווין [תקשורת] כחול לבן"

"צריך לראות את המפרט והמחיר, לראות את ההצעות הנגדיות, אנחנו בהחלט קודם כל חושבים שחייבת להיות החלטה מקצועית, לא פרוטקציוניזם", אמר שר הביטחון, אביגדור ליברמן בהקשר לרכש לווין תקשורת חדש למדינת ישראל

צילום: שחר לוי, משרד הביטחון

"צריך לראות את המפרט והמחיר, לראות את ההצעות הנגדיות, אנחנו בהחלט קודם כל חושבים שחייבת להיות החלטה מקצועית, לא פרוטקציוניזם", אמר שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בביקורו היום [ב'] בתעשייה האווירית. 

"נכון לרגע כל מה שמסתבר שאנחנו כן נרכוש לווין כחול לבן כולו מ-א' עד ת', זה לא בגלל התעשייה האווירית, זה בגלל שיקול מקצועי נטו. אני מבין קטן בלוויינים אבל אני סומך על צוות מפא"ת, על מנהלת הלוויינים, במשרד הביטחון יש מנהלת ואני שמחתי לראות שגם פה היו באמת לא מעט התלבטויות וחשיבה, והמסקנה הסופית היא שאם יתגמשו במחיר אז נלך על לווין כחול-לבן מתוצרת התעשייה האווירית."

תיקון קטן לדברי ליברמן. לווין תקשורת לא מיוצר מא' עד ת' בארץ, אלא המרכיבים מיובאים והלווין מורכב בארץ. לגבי מנהלת הלווינים, כגוף שמוביל את קבלת ההחלטות בנושא החלל בישראל, היה ראוי שהיא תהיה יותר שקופה בתהליך קבלת ההחלטות. ניסיונות שונים להגיע אליה במהלך השיח הציבורי סביב העמוס-8 עלו בסירוב מצד משרד הביטחון. ללא קשר מה תוצאת ההחלטה איכן לרכוש את הלווין, היה עוזר אם תהליך קבלת ההחלטות בהחלטה שמהותה השקעה של כמעט מיליארד ש"ח מכספי מיסים הייתה משוקפת לציבור. 

עוד נקודה לא פתורה במשוואה היא מאיפה משרד הביטחון יביא את הכסף. תקציב הביטחון לא כולל מיליארד ש"ח לרכש לווין בארץ. משרד האוצר נתן 14 מליוני ש"ח ולא מוכן לתת יותר. אם משרד הביטחון רוצה להוציא מיליארד ש"ח על לווין, הוא יצטרך להשיג את הכסף ממקור כלשהו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית