הותר לפרסום: המבצע הנועז של ישראל להשמדת הכור הגרעיני בסוריה

לאחר 11 שנים, הותרו לפרסום פרטיו של אחד מהמבצעים הנועזים ביותר של ישראל – השמדת הכור הגרעיני הסורי שהיה בשלבי בנייה מתקדמים – בספטמבר 2007. סיפורו של מבצע "מחוץ לקופסא"

הותר לפרסום: המבצע הנועז של ישראל להשמדת הכור הגרעיני בסוריה

צילום: דובר צה"ל

בתוך שניות, הפך הכור הגרעיני הסורי שיועד להכנת פצצה גרעינית כנגד ישראל, לאפר ואבק, מפצצות מטוסי חיל האוויר.

לאחר 11 שנים, יוצא הבוקר לאור מבצע "מחוץ לקופסא", סיפורו של מבצע נועז שנועד להשמיד כור גרעיני סורי בשלבי הקמה מתקדמים באזור דיר א-זור 450 ק"מ מדמשק, כדי להסיר איום גרעיני על מדינת ישראל. עכשיו כבר אפשר לספר שהתקיפה עצמה בוצעה בידי שמונה מטוסי חיל האוויר: ארבעה מטוסי F-15I, "רעם", מטייסת 69, שני מטוסי F-16I, "סופה", מטייסת 253, ושני מטוסי "סופה" מטייסת 119. בלילה שבין החמישה לשישה בספטמבר 2007, שמונת המטוסים האלה המריאו מבסיסי חיל האוויר רמון וחצרים, השמידו את הכור הגרעיני הסורי וחזרו הביתה ללא פגע.

בסוף שנת 2004 זיהו באגף המודיעין בצה"ל סיוע של מומחים זרים לסורים להשגת גרעין, ואמ"ן והמוסד משיגים פרטי מידע רגישים בסוגיה.

אחד המסמכים הסודיים של אמ"ן, למשל, שכותרתו הייתה "המערכה המודיעינית לחשיפת אפשרות קיומו של פרויקט גרעיני צבאי בסוריה", שירטט שתי דרכים לגרעין הסורי: סיוע פקיסטני, וסיוע צפון קוריאני.

החל מ-2005 החלו באגף המודיעין בצה"ל להיאסף חומרים על כור גרעיני שמוקם בסוריה. בינואר 2006 עולה לראשונה האפשרות שבסוריה מוקם כור גרעיני. במסמך סודי ביותר של חטיבת המחקר באמ"ן מה-25 בינואר 2006 נכתב: "אולי דווקא כור גרעיני מתוצרת קוריאה הצפונית?". באפריל 2006 מזהים באמ"ן את מבנה הכור הגרעיני הסורי, ומספר מבנים חשודים בדיר א-זור, צפונית מזרחית לדמשק הבירה. 

הערכת אמ"ן דיברה על כך שהכור יהפוך למבצעי לקראת סוף שנת 2007. מדובר על שנה בלבד לאחר מלחמת לבנון השנייה ומחירה הכבד. בישראל לקחו בהחלט בחשבון שהפצצת הכור הסורי תוביל למלחמה חדשה בצפון, עם הסורים ואולי שוב עם חיזבאללה, אבל השמדת הכור הגרעיני הייתה מעל הכול.

האימונים מתחילים

מתחילת שנת 2007 אגף המודיעין בצה"ל והמוסד מביאים מידע מודיעיני פורץ דרך שמוכיח מעל לכל ספק: כור גרעיני, בסיוע קוריאה הצפונית, מוקם בסוריה. המוסד למודיעין ומבצעים מיוחדים תחת פיקודו של מאיר דגן, מביא את ההוכחה החותכת שמקפיצה את המודיעין שהיה אז בידי ישראל מ-20 אחוזים ל-90 אחוזים. אז גם מבינים באמ"ן ובמוסד שפרויקט הגרעין הסורי מתקדם מאוד. עד כמה מתקדם? ההערכה הייתה שיתחיל לפעול כבר ב-2007 לאחר שזוהה כי הסורים מחברים את הכור למקור מים, נהר הפרת הסמוך, סמוך לגבול סוריה עיראק.

חיל האוויר החל להתאמן על השמדת בכור, עד שהעניק לדרג המדיני את האפשרות להורות לו לתקוף את הכור בהתרעה של 12 שעות בלבד.

בשישה בספטמבר, קצת אחרי 12 בלילה, הגיעו לבור חיל האוויר ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון אהוד ברק, שרת החוץ ציפי לבני, הרמטכ"ל גבי אשכנזי, הסגן קפלינסקי וראש אמ"ן עמוס ידלין. על התקיפה עצמה מפקד חיל האווירי האלוף אליעזר שקדי. תוך שמירה על דממת אלחוט ושימוש בחימושים שונים.

המבצע שהחל בעשר וחצי בלילה, הסתיים עם שובם של המטוסים לבסיסים בשתיים וחצי לפנות בוקר. השמדת הכור הייתה מושלמת, הערכת אמ"ן הייתה כי הוא נפגע ללא יכולת שיקום. צה"ל נערך להתדרדרות למלחמה ולהגנה על העורף מטילים ורקטות שיירה הצד השני כתגובה אפשרית. לכן גם הוחלט שלא לפרסם את דבר התקיפה, עד הבוקר.

במהלך מלחמת האזרחים בסוריה נכבש אזור דיר א-זור בו היה הכור בידי דאעש. אפשר רק לדמיין מה היו יכולים לעשות דאעש עם נשק גרעיני והכור אם היה נופל לידיהם.

הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי הגדיר שלושה מרכיבים להצלחה: השמדת הכור, מניעת התדרדרות וחיזוק ההרתעה הישראלית. נראה כי כל העוסקים במלאכה עמדו במשימה.