של"ג בלבנון

הספר הוא תוצר של מחקר של המחלקה להיסטוריה בצה"ל ונסמך על מסמכים ראשוניים, ובהם סטנוגרמות של ישיבות הממשלה, סטנוגרמות של דיונים בראשות שר הביטחון בפיקוד הצפון, פקודות ורשימות של נציגי המחלקה להיסטוריה

צילום כריכה: יח"צ

הספר "של"ג בלבנון" עוסק בקבלת ההחלטות ברמה האסטרטגית לקראת מלחמת "שלום הגליל" ובמהלכה. ההחלטות במלחמה התקבלו בדרך ייחודית : היא התחוללה בחזית אחת -  חזית לבנון, ושלושת הדרגים הבכירים במערכת הביטחון -  שר הביטחון, הרמטכ"ל ואלוף פיקוד הצפון -  פעלו כולם ממפקדת פיקוד הצפון.

שר הביטחון, אריאל שרון, נע בין ירושלים, שבה התכנסה הממשלה מדי יום, לבין צפת, משם הנחה את צה"ל. מהספר עולה הדומיננטיות של השר, שקבע עם היכנסו לתפקידו את המטרות שעל צה"ל להשיג כאשר יצא למערכה בלבנון, ובמהלך המלחמה קבע את מהלכיה, תוך קבלת אישורם של ראש הממשלה ושל הממשלה.

בספר מתוארת הדרך שבה הצליח להשיג אישורים אלה, וכתוצאה מכך -  ההתפתחות ההדרגתית במשימות שהטיל על צה"ל. בין היתר נדונות בו השאלות, האם הובהרו לממשלה מזה ולצה"ל מזה גבולות המערכה: 40 קילומטרים ? כביש בירות-דמשק? זחלה-ריק? בירות? האם הייתה כוונה להימנע מהתנגשות עם הכוחות הסוריים בלבנון ? האם הונח שאפשר להימנע מכך ? והאם הובהר לגורמים הרלוונטיים שההתנגשות בלתי נמנעת ?

הספר הוא תוצר של מחקר של המחלקה להיסטוריה בצה"ל ונסמך על מסמכים ראשוניים, ובהם סטנוגרמות של ישיבות הממשלה, סטנוגרמות של דיונים בראשות שר הביטחון בפיקוד הצפון, פקודות ורשימות של נציגי המחלקה להיסטוריה. המחבר סא"ל במיל' ד"ר שמעון גולן, הוא ראש התחום לחקר הרמה האסטרטגית במחלקה להיסטוריה בצה"ל. 

***

של"ג בלבנון מאת שמעון גולן, הוצאת מודן ומשרד הביטחון, 2017

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית