מעבר קריית המודיעין דרומה והמהפכה השקטה בצה"ל

מאחורי הקלעים של תהליך מעבר קריית המודיעין לאזור הנגב; השקט המטעה ששורר בחזית הצפונית ובחזית רצועת עזה; וגם – המהפכה השקטה שעובר צה"ל. הטור השבועי של עמיר רפפורט

צילום: דו"צ

הדברים שאמר השבוע סגן נשיא ארצות הברית בוועידת איפא"ק בוושינגטון  ("אם הסכם הגרעין לא יתוקן בקרוב – ארה"ב תיסוג ממנו") מעידים על כך שההסכם עם איראן הגיע לישורת האחרונה שלו, ובמוקדם או במאוחר יפוג תוקפו. מרוץ החימוש (והגרעין) האזורי ממילא כבר נמצא בעיצומו.

בינתיים, לא ניתן להתבשם מהשקט שהשתרר בצפון הארץ, מאז סוף השבוע הדרמטי בחודש שעבר, שבו הופלו מטוס "סופה" של חיל האוויר ומזל"ט איראני וכן הופצצו יעדים מרכזיים של מערך ההגנה האווירית בצבא סוריה: בשטח עדיין קיימים זרעי מלחמה - נחישות איראנית להתבסס צבאית על אדמת סוריה, ונחישות לא פחותה מצד ישראל - למנוע זאת.  

וגם בדרכים הצדדיות מול רצועת עזה, השקט ששרר השבוע יכול להטעות: עבודות מערכת הביטחון נגד תשתית המנהרות נמשכות ברצף, והמסר לפיו ישראל לא תבליג על פיגועים ותקיפות משטח עזה חוזק שוב על ידי דומים שהועברו לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי ממצרים.

למרות זאת, בכל רגע יכול להתרחש הפיצוץ הבא (כמובן גם ביהודה, שומרון או ירושלים או אפילו בתחומי הקו הירוק, כמו פיגוע הדריסה בעכו). באיו"ש וירושלים הפיגועים והמהומות ילכו ויגברו ככל שיתקרב מועד שנת ה-70 לעצמאות ( ה"נאכבה" מבחינת הפלסטינים), במיוחד אם ארה"ב תפתח את שגרירותה בירושלים בעיתוי הזה.

תרגיל שנתי 

את האביב המתוח אך השקט ינצלו ארה"ב וישראל בשבוע הקרוב לטובת התרגיל השנתי המסורתי המשותף – "ג׳וניפר קוברה 2018". מאחורי מסע יחסי הציבור של התרגיל בשנים קודמות, הסתתרו לא מעט מחלוקות וחריקות בתיאום בין הצבאות (והמדינות).

לקראת התרגיל של השנה כבר עגנה בחופי ישראל ספינת המלחמה של חיל הנחתים האמריקאי "USS Iwo Jima". היא הביאה עימה 1,400 נחתים ו- 1,100 מלחים בנוסף ל-25 כלי טיס ושלוש רחפות.

באופן רשמי, תרגיל "ג'וניפר קוברה 2018" מתמקד בשיפור יכולות ההגנה מפני מתקפה בליסטית משולבת. במקביל לשיתוף הפעולה האווירי, מתקיימים תרגילים נוספים, בהם ייקחו חלק, בין השאר, כ-650 מהנחתים האמריקאים שירדו מהספינה אל החוף. באופן לא פורמלי, הלקחים העיקריים של התרגיל עוסקים בדרך כלל בתיאום ההפעלה של מערכות הגנה נגד טילים, לקראת היום שבו תתחולל באזור מלחמה שתכלול ירי אלפי טילים (בתקווה שלא תקרה).

מודיעין דרומה?

ובמישור אחר: במערכת הביטחון מחריפה מחלוקת סביב מעבר יחידות אגף המודיעין לנגב. ליתר דיוק, אי מעבר, לפחות בינתיים.

כידוע, הממשלה החליטה להעתיק את היחידות הטכנולוגיות האיכותיות ביותר של צה"ל מבסיסים שיפונו ממרכז הארץ לאזור באר שבע. המהלך אמור למנף את חזון הפיכתה של באר שבע לבירת טכנולוגיית סייבר בקנה מידה עולמי. המעבר של יחידות מאגף התקשוב הולך ומתקדם אבל מעבר יחידות הטכנולוגיה העצומות של המודיעין, כולל פינוי מחנות גלילות, יותר ממתמהמה.

באחרונה החליט מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי אדם, לשדרג מנהלת שהוקמה לצורך ניהול המעבר של צה"ל דרומה לגוף שיהיה אחראי על פרויקטים לאומיים ועל הממשק שלהם עם החברה הישראלית כולל פינוי מחנות השלישות הראשית ותל השומר (ועוד) והעתקתם לעיר צבאית חדשה ליד רמלה (פרויקט שזה לכינוי הצבאי "אופק רחב").

אלא שהתכנית למקם את יחידות המודיעין באזור המכונה "ליקית" (על יד צומת שוקת שממזרח לבאר שבע), פשוט תקועה. מי שמובילים את ההתנגדות למעבר לליקית הם ראש אמ"ן המסיים תפקיד אלוף הרצי הלוי, וסגן הרמטכ"ל אלוף אביב כוכבי (שהיה ראש אמ"ן). החשש הגדול בצה״ל הוא מבעיית תחבורה ונגישות.

היות שעבור רוב החיילים אמור הבסיס להיות מוגדר כבסיס פתוח - המשמעות היא שהיציאות ממנו יהיו יומיות, כנהוג כיום בבסיס גלילות. במחנה עצמו ייבנו מבני מגורים ל־5,000 חיילים, אולם עשרת אלפים האחרים יצטרכו למצוא דרך להגיע מהבית לבסיס וחזרה ממנו הביתה מדי יום. הבעיה המרכזית היא שאין תכנית לקו רכבת סמוך לבסיס, וגם לא לקו רכבת קלה שיוכל להביא אליו את החיילים מאזור באר־שבע. החשש הגדול בצה"ל הוא שמעבר דרומה של יחידות אמ"ן יוביל לבריחת מוחות. סקרים פנימיים של אגף המודיעין העלו שיותר ממחצית מאנשי האגף כי לא יהיו מוכנים לשרת או לגור בדרום. 

במשרד הביטחון רוצים לקדם את התכניות למרות עמדת ראש אמ"ן וסגן הרמטכ"ל ולא תומכים ביוזמה לתכנן מיקום חליפי ליחידות המודיעין קרוב יותר לבאר שבע. ראש אגף התכנון במטה הכללי, אלוף אמיר אבולפיה, ריכז גם הוא את ההיבטים השונים של תכניות צה"ל בפרויקט העצום והרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט קבע לאחרונה עמדה צבאית אחידה: דבקות בתכנית להעביר את יחידות המודיעין ל"ליקית", בתנאי שייפתרו בעיות התחבורה (גורמים בצה"ל טוענים כי זמן נסיעה מרבי לבסיסים החדשים צריך להיות 70 דקות ולא מעל לשעתיים לכל כיוון, בהיעדר תחבורה ציבורית יעילה והמונית).

על בסיס עמדת צה"ל זו מועברת ההכרעה בסוגיה לפתחו של ראש הממשלה, בדיון מיוחד שהוא אמור לערוך ב-28.3.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל רואה במעבר דרומה מהלך אסטרטגי ולאומי חשוב, וכבר ביצע מעבר של מספר רב של יחידות, ביניהן קריית ההדרכה והתקשוב. מעבר קריית המודיעין, הצפוי להשלים את המהלך, מחייב מתן מענה הולם בהיבטי מעטפת תחבורה ומגורים עבור אלפי המשרתים הצפויים לעבור לשרת שם. בנושא זה, לצה"ל ולמפקדיו עמדה אחידה וברורה, אשר הוצגה כבר מספר פעמים. הנושא נמצא בראש סדר היום של העוסקים בו בצה"ל מתוך מגמה לקדמו ומוקדם ככל הניתן".

מהפכה  שקטה

צה״ל נמצא בעיצומו של סבב חילופי תפקידים בצמרת. אלוף נדב פדן נכנס ביום רביעי ללשכת מפקד פיקוד המרכז במקום האלוף רוני נומה. אלוף הרצי הלוי יכנס בקרוב לתפקיד מפקד פיקוד הדרום. יחליף אותו כראש אגף המודיעין אלוף תמיר היימן.

המינוי המעניין והמפתיע ביותר התבצע כבר בחודש שעבר אז הועלה ליאור כרמלי הועלה לדרגת אלוף ומונה לראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר במקומו של פדן. מה שמפתיע במינוי זו העובדה שכרמלי צמח לכל אורך הדרך בסיירת מטכ"ל ובאגף המודיעין ולמעשה המינוי הטבעי שלו היה אמור להיות לתפקיד ראש אמ"ן ( הוא עשה מסלול דומה מאוד לזה של האלוף הלוי, ראש אמ"ן היוצא). תחת זאת, מונה לראש אמ"ן היימן, שצמח בשריון - איש שריון באמ"ן, לראשונה לאחר כמעט 20 שנה.

אפשר לייחס את המינויים המפתיעים לשינויים "שקטים" שעורך הרמטכ"ל באופן הפעלת מערכי הסייבר של צה״ל ולמעשה הפיכת אגף התקשוב והגנת הסייבר למעין זרוע סייבר בפועל. אפשר ללמוד על כך גם מדברים שאמר הרמטכ"ל בטקס ההחלפה של ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר: "נדב מסיים שנתיים כראש אגף התקשוב. בתקופה הזאת הגדרנו את אגף התקשוב כמפקדה בהפעלת כוח ונעשה שינוי גדול מאוד בשיתוף עם אגף המודיעין בבניית הגנה בסייבר.

"המינוי כמפקד פיקוד המרכז מעיד יותר מכל על ההערכה הגדולה שיש אלייך כמפקד קרבי, כמפקד בכיר בסביבה שהאתגרים בה רבים מאוד ומורכבים, ואני משוכנע שתתרום לתפקיד מהיכולות שלך, מהניסיון פיקודי-ניהולי שלך, ותתמודד בצורה טובה עם האתגרים כדי לאפשר ביטחון ותחושת ביטחון לסביבה שמאותגרת 24/7. מכאן אני עובר לליאור, שלא מכבר סיים תפקיד של מפקד אוגדה בתקופה מורכבת מאוד. אתה מביא את הניסיון הרב שלך ביכולת הפיקודית ובעיקר בעומק החשיבה, ביכולת האנושית וביכולת היצירתית והתחבולנית. בקור רוח הובלת את האוגדה לפיקוד על מציאות מאוד מאוד מורכבת ואחרי כמה חודשים אני חושב שנמצאו פתרונות יצירתיים מאוד, שהעידו על היכולת הפיקודית-מודיעינית-טכנולוגית ובעיקר האנושית.

"המינוי לתפקיד הוא ביטוי להערכה העצומה שיש לנו כלפיך ובעיקר לציפיות בעתיד – לקחת את אגף התקשוב לאתגרים חדשים. היום סיכמנו את השלב השני של ההיערכות בסייבר – יש אתגרים עצומים של תקשוב ושל יכולת רובסטית שתאפשר לצה"ל עליונות במידע, עליונות בידע, כמימד מרכיב שמאפשר לנו להיות צבא אפקטיבי יותר, מתקדם יותר שפועל באופטימיזציה כדי לאפשר ביטחון ותחושת ביטחון לתושבי מדינת ישראל".

בשורה התחתונה, מהפיכת הסייבר השקטה מתרחשת בצה"ל, ולא כל פרטיה ידועים לציבור הרחב (מסיבות מובנות).

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית