הימ"מ שחילץ אימהות מפיגוע בנגב

לפני 30 שנה אירע פיגוע בלב הנגב בו הופעל לראשונה כוח של ימ"מ להשתלטות על מחבלים. אפרים לפיד, דובר צה"ל בעת האירוע, תיעד בתמונה את ההשתלטות של ימ"מ ומזכיר בטור השבועי

 

 הכנות לפריצת לוחמי ימ"מ (צילום: תא"ל (מיל') אפרים לפיד, דובר צה"ל)

ב-7 במרץ 1988 חדרה לישראל ממצרים חוליה של שלושה מחבלים פלסטינים, אנשי פת"ח. בשעה 06:40 הם חטפו מול כלא נפחא רכב צבאי ובו ארבעה קצינים בלתי חמושים בלבוש אזרחי. הקצינים נמלטו מהרכב, המחבלים חטפו אותו ונסעו לכיוון שדה בוקר.

ב-07:40 נתקלו במחסום משטרתי. השוטרים פתחו באש, אך המחבלים הצליחו לחמוק ולהמשיך לעבר באר שבע. כק"מ לפני צומת ערוער בנגב נטשו המחבלים את רכבם, זרקו רימון על משאית שנהגה ברח והשתלטו על אוטובוס שהסיע כ-60 עובדות ועובדים לקריה למחקר גרעיני בדימונה ("אוטובוס האימהות"). נהג האוטובוס פתח את הדלתות והורה לאנשים לברוח אך 8 נשים וגבר אחד לא הצליחו לברוח ונלכדו באוטובוס. המחבלים איימו לרצוח את הנוסעים אם לא ישוחררו אסירים פלסטינים מכלא בישראל.

היחידה המשטרתית המיוחדת ללוחמה בטרור (ימ"מ) הוקפצה לאירוע על ידי מרכז השליטה שבמטה הארצי. הלוחמים, שהיו עייפים אחרי נשף פורים יחידתי שהסתיים בשעת לילה מאוחרת, יצאו במהירות לדרך בכלי הרכב של היחידה. בשל חשיבות גורם הזמן, לבשו חלק מהלוחמים את מדיהם תוך כדי הנסיעה למקום עצירת האוטובוס. במקביל , הוקפץ כוח ללוחמה בטרור של סיירת מטכ"ל, שנאסף מבסיס היחידה על ידי מסוק.

בשעה 08:45 הגיע כוח הימ"מ למקום, נפרס ועמד לרשות הפיקוד הצבאי שקבל אחריות על האירוע בפיקודו של אלוף יצחק מרדכי, מפקד פיקוד הדרום. זה היה אלוף מרדכי, אשר ארבע שנים קודם בתפקידו כקצין צנחנים וחי"ר ראשי הואשם בתהליך של בידוי ראיות  על  ידי שב"כ בפרשת קו 300 ולאחר כמה שנים מטלטלות מונה לאלוף הפיקוד לאחר שזוכה מכל אשמה.

בשעה 9:20 הגיעו לוחמי סיירת מטכ"ל לזירת האירוע. בדומה למקרים שהתרחשו קודם לכן, ובכלל זה באירוע חטיפת אוטובוס קו 300 של אגד, נדרש המפקד בשטח להחליט מי משתי היחידות תבצע את ההשתלטות. עד לאירוע זה הייתה הבחירה תמיד בסיירת מטכ"ל. במרץ 1988 העדיף האלוף מרדכי באישור הרמטכ"ל דן שומרון לאשר לימ"מ לראשונה לפעול בפיגוע מיקוח.

לאחר שירו המחבלים למוות באחד הנוסעים, נתן אליק רון, מפקד הימ"מ, פקודה לפרוץ. צלפי הימ"מ חיסלו שניים מהמחבלים, והלוחמים שפרצו הרגו את השלישי במהירות. ההשתלטות הסתיימה בפרק זמן קצר מאוד ובהצלחה מלאה. למרבה הצער, עוד לפני כן הספיקו המחבלים לרצוח שתי נוסעות נוספות, ולפצוע שמונה אחרים.

אירוע "אוטובוס האימהות" היה המקרה הראשון שבו מימשה הימ"מ את הייעוד לשמו הוקמה. בין לוחמי הימ"מ שהשתתפו בפעולה היו אבשלום פלד, אהרן אקסול, דוד בן-שימול, דוד צור, מנשה ארביב, יורם הלוי ושלומי מיכאל, כולם, לימים, קצינים בכירים במשטרת ישראל. גם פסקל אברהמי ז"ל, שנהרג בלחימה עם מחבלים באירוע עין נטפים בשנת 2011, השתתף כלוחם בפעולה.

הפיגוע באוטובוס "האימהות" נחשב לאחד הגורמים שהביאו להחלטה על חיסולו של אבו ג'יהאד בטוניס זמן קצר לאחר מכן.

***

תודה לבית מורשת משטרת ישראל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית