יותר תעסוקה מבצעית למערך החי"ר הקל במילואים

"מודל האימונים של גדודי החי"ר הקל נבנה בצורה כזו שהאימונים שלהם זו התעסוקה המבצעית. גם בחירום הם ייקראו לביצוע תעסוקה מקצועית בביטחון שוטף בגזרות השונות, בעוד הגדודים הסדירים השייכים לאותן חטיבות מרחביות ינותבו ללחימה", אמר סא"ל יוסי פסקו, רע"ן תכנון מילואים באגף כח אדם בצה"ל

https://www.flickr.com/photos/idfonline/39988475262/

ועדת החוץ והביטחון אישרה היום (ג'), פה אחד את צו שירות המילואים (שירות מילואים למטרת תעסוקה מבצעית יותר מפעם אחת בתקופה של שלוש שנים רצופות) (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ח-2018, בדיון אשר נוהל ע"י ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי).

כזכור, חוק שירות המילואים קובע כי חייל מילואים לא ייקרא לשירות מילואים למטרה של תעסוקה מבצעית יותר מפעם אחת בשלוש שנים. עם זאת, החוק מאפשר לשר הביטחון לקבוע חריגים לכלל זה, באישור ועדת החוץ והביטחון. לפני כשנתיים אישרה הוועדה חריג שכזה, וכעת ביקש שר הביטחון להרחיבו גם ליחידות נוספות, כך שניתן יהיה לקרוא לחיילי המילואים המשרתים בהן, עד סוף 2018, למטרה של תעסוקה מבצעית, יותר מפעם אחת בשלוש שנים.

בצו הנוכחי ביקש שר הביטחון גם את הגדלת מספר התעסוקות המבצעיות לכלל החיילים המשרתים בגדודי החי"ר הקל וזהו שינוי מהותי ביחס להסדר שהיה נהוג מאז חקיקת חוק המילואים. אם עד עתה, נקבע החריג רק במקרים נקודתיים, של יחידיות ספציפיות בשל מאפייניהן הייחודיים,  הרי שכעת, לצד שלוש יחידות ספציפיות, הוצע להחריג מערך שלם, הכולל מספר רב של גדודים ושל חיילים.

סא"ל יוסי פסקו, רע"ן תכנון מילואים באגף כח אדם בצה"ל, התבקש להתייחס לסוגיית החי"ר הקל ואמר: "מודל האימונים של גדודי החי"ר הקל נבנה בצורה כזו שהאימונים שלהם זו התעסוקה המבצעית. גם בחירום הם ייקראו לביצוע תעסוקה מקצועית בביטחון שוטף בגזרות השונות, בעוד הגדודים הסדירים השייכים לאותן חטיבות מרחביות ינותבו ללחימה. התעסוקה המבצעית היא שמירת הכשירות שלהם, בדיוק בגזרות בהן ישרתו בחירום, והוספת עוד תעסוקה מבצעית רק תשפר זאת".

חברי הוועדה קיבלו את הנימוקים, אך בשל היקף החיילים והקצינים שהדבר חל עליהם החליטו כי בצו יצוין בפירוש כי לא ניתן יהיה לקרוא למשרת בחי"ר הקל לתעסוקה מבצעית שנה לאחר שנה – כלומר במקום פעמיים בשש שנים, יהיה ניתן לזמן שלוש פעמים בשש שנים. לאחר מכן, בחלק החסוי, קיבלו חברי הוועדה הסברים לגבי שלוש היחידות הייחודיות, ובסיום אישרו את הצו, כאמור, פה אחד.

"בצו שירות המילואים (שירות מילואים למטרת תעסוקה מבצעית יותר מפעם אחת בתקופה של שלוש שנים רצופות) (הוראת שעה), התשע"ו-2015 (להלן – הצו הקיים) נקבעו 7 תפקידים ומקצועות, שלגביהם חל חריג זה: א. חייל המשרת בפלוגת האלפיניסטים בגדוד הסיור בפיקוד הצפון; ב. חייל המשרת ביחידה לפינוי שלגים של גדוד הסיור בפיקוד הצפון; ג. חייל המשרת בתפקיד מפקד כלי שיט, מפקד מוצב שליטה, מפקד שאינו קצין (מש"ק) השטה ימי או סגן מפקד דבור בחיל הים; ד. לוחם המשרת ביחידת שייטת 13; ה. חייל המשרת ביחידת מטוסים זעירים ללא טייסים (מזל"טים) בזרוע היבשה; ו. חיילים וקצינים המשרתים ביחידה 6217; ז. חיילים וקצינים המשרתים ביחידה 217. תוקפו של הצו הקיים הוא עד ליום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018)", נכתב בצו הקיים. 

"בצו המונח על שולחן ועדת החוץ והביטחון מתבקשת הוועדה לאשר גם את החרגתם של חיילים מיחידות נוספות: א. חיילים וקצינים המשרתים בגדוד חי"ר קל; ב. חיילים וקצינים המשרתים בגדוד 7134/213 ובגדוד 7462/215; ג. חיילים וקצינים המשרתים בצוות "רז". לעומת זאת, הגדלת מספר התעסוקות המבצעיות לכלל החיילים המשרתים בגדודי החי"ר הקל היא שינוי מהותי ביחס להסדר שהיה נהוג מאז חקיקת חוק המילואים. אם עד עתה, נקבע החריג רק במקרים נקודתיים, הרי שכעת מוצע להחריג מערך שלם, הכולל מספר רב של גדודים ושל חיילים."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית