הסכם טילרסון - לברוב במבחן החמאם הטורקי (המקבילה של הבזאר הפרסי)

המבצע הצבאי של טורקיה באזור צפון סוריה, בו שולטים כוחות כורדיים, על פי תא"ל (מיל') חנן גפן, הוא המבחן המעשי הראשון להסכם בין ארה"ב ורוסיה על עתיד סוריה. דעה

כוחות במהלך המבצע בצפון סוריה (צילום: AP)

הפלישה הטורקית המתוקשרת, לפחות בעיתונות הטורקית , לאזורי שליטה של הכוחות הכורדיים בצפון סוריה היא הזדמנות לבחון את כללי המשחק החדשים במזרח התיכון בעידן הסכם טילרסון – לברוב (שם זמני).

במחצית שנת 2017 סיכמו ביניהן ארה"ב ורוסיה הבנות על אופן הפסקת מלחמת האזרחים בסוריה. המהלך החל במפגשים בין הנשיא טראמפ לנשיא פוטין, גובש על ידי שרי החוץ טילרסון ולברוב ומיושם על ידי הצבאות תוך קיום קו תיאום רצוף והדוק ביניהם.

ההישג הגדול של ההסכם הוא הפסקה מידית של מלחמת האזרחים בסוריה. במסגרת  ההסכם כל אחד מהצדדים הבהיר מה הם האינטרסים העיקריים שלו.

רוסיה הגדירה את המשך שלטונו של הנשיא אסד ושרידותו של המשטר על רוב חלקי סוריה  כיעד עיקרי, האינטרסים שארה"ב העלתה הינם  אוטונומיה כורדית בצפון מזרח סוריה ומזרחית לנהר הפרת, וכן אזורי חיץ לאורך הגבולות עם ירדן וישראל עליהם לא ייכנסו כוחות זרים.

ההסדר בין האוכלוסייה הסונית למשטר הושאר לדיונים בג'נבה (בחסות האו"ם) או במסלול מישני בהובלת רוסיה תורכיה ואירן (אסטנה/סוצ'י). זהו רמץ לוהט של המדורה הגדולה וצפוי מעת לעת להתלקח מקומית. ההסכם סוכם בפרופיל תקשורתי נמוך יחסית ועבר גם מתחת לרדאר של פרשנים רבים.

הפלישה הטורקית לפאתי האזור שבשליטה כורדית ,היא על כן, המבחן הראשון הגדול של ההבנות בין שתי המעצמות. הסכם טילרסון – לברוב פוגע בצורה ברורה במעמדן ובחופש הפעולה של איראן וטורקיה בסוריה.

איראן קיבלה כבר לפני מספר שבועות אזהרה אמריקאית חריפה, בדמות מכתב של ראש ה - CIA למפקד גייס אלקודס, הגנרל קאסמי,  להישמר מפגיעה באינטרסים אמריקאים. מהלך חריג בהחלט שנראה כהמשך ישיר למימוש ההבנות בין שתי המעצמות.

האוטונומיה הכורדית היא אצבע בעין לטורקיה בכלל ולנשיא ארדואן בפרט. הפלישה הטורקית לאחת מהמובלעות הכורדיות באזור עפרין באה לאחר תקופה ארוכה של איומים ונתקלה בתגובה אמריקאית בלתי צפויה. הנשיא טראמפ הזהיר בשיחה את הנשיא את ארדואן מפני התנגשות בין הכוחות האמריקאים והטורקיים. וכדי למנוע אי הבנות בתרגום מאנגלית לטורקית ולהיפך כפי שכבר קרה בין שני הנשיאים, הוציא הבית הלבן את תוכן השיחה ואת האזהרה גם בהודעה מיוחדת.

הרוסים שומרים על פרופיל מאוד נמוך ונזהרים בהתבטאויותיהם.

בסבירות גבוהה, הרטוריקה הטורקית המתלהמת תימשך עוד מספר ימים אולם הפעולה הצבאית תיעצר באזור הגבול. מעניין יהיה להקשיב לעילה ולאופן שבו הטורקים יסבירו, למי שירצה לשמוע, מה עלה בגורל המהלך הצבאי הגדול שאיימו לעשות מול המובלעת הכורדית.

לא פחות חשוב הוא הלקח שהאיראנים ילמדו. אם לגבי מכתב ראש ה -CIA  הם עוד דאגו להודיע בלעג לתקשורת שלהם כי לא פתחו אותו, הרי למול מפגן הכוח האמריקאי כנגד בעל ברית חשוב הם יתחילו להפנים כי אכן כללי המשחק בסוריה השתנו ולא לטובתם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית