בטהרן רוצים להפריט חלק מפעילות משמרות המהפכה

ד"ר רז צימט: "האם זה משמעותי? בהחלט כן וצעד בכיוון הנכון, אבל גם אם ההנחיה תמומש הלכה למעשה, אין כאן משום פגיעה דרמטית בשליטת משמרות המהפכה בכלכלה המתבצעת, כאמור, בעיקר באמצעות פרויקטים תשתיתיים"

 

https://youtu.be/OwtuDMhCCL8

באיראן מפריטים חלק מהפעילות הכלכלית הלא חיונית של משמרות המהפכה לטובת המגזר הפרטי. בין היתר, מדובר ברצון להראות רפורמות כלכליות לאור ההפגנות האחרונות וגם לחזק את האטרקטיביות של המשק האיראני להשקעות זרות.

"מאחר שהייתי מהראשונים שצייצו אתמול את הדיווח הזה, אני מוצא לנכון להתייחס בקצרה לידיעה הזו שצוברת תאוצה בשעות האחרונות. ראשית, לא מדובר בפייק-ניוז. שר ההגנה האיראני אכן מסר שלשום בריאיון עיתונאי עדכון לפיו המנהיג העליון הורה לכוחות המזוינים האיראנים (משמרות המהפכה והצבא הסדיר) לוותר על מעורבותם בעסקים כלכליים "בלתי-חיוניים" ולהעבירם לידי המגזר הפרטי", כותב ד"ר רז צימט בפייסבוק שלו.

"את ההנחיה הזו אפשר להבין על רקע פוליטי וכלכלי. במישור הפוליטי (והוא, להבנתי, השולי יותר בעניין זה), מדובר בחלק ממאמץ נמשך של הנשיא רוחאני לצמצם את מעורבותם הכלכלית של משמרות המהפכה ובדרך זו גם לנטרל במידה חלקית חלק מעוצמתם הפוליטית. הנשיא רוחאני מוביל מאמץ כזה כבר מאז בחירתו לנשיא. את הכותרת: 'המנהיג העליון נגד משמרות המהפכה' אני דוחה מכל וכל, אבל ברור שכל יישור קו של ח'אמנהאי עם עמדתו המסורתית של הנשיא בנוגע לצורך לצמצם את מעורבות משה"מ בכלכלה הוא משמעותי למדי.

"במישור הכלכלי, יש כאן הבנה של המשטר (שח'אמנהאי שותף לה) כי מעורבות משה"מ (ובמידה פחותה הצבא הסדיר) בכלכלה האיראנית פוגעת בניהול הכלכלי, לא מאפשרת למגזר הפרטי להתחזק, מייצרת שחיתות ופוגעת באטרקטיביות של המשק האיראני להשקעות זרות (שרוחאני מעוניין בהן מאוד, ח'אמנהאי הרבה פחות). בשעה שמשקיעים זרים אינם מעוניינים להשקיע כ"כ באיראן, בין היתר בשל החשש מאפקט טראמפ והחשש לחידוש הסנקציות, כל צעד שיש בו כדי לייצר לפחות מראית עין של רפורמה כלכלית עשוי להיתפס כחיובי.

"בכל הקשור למעורבות משה"מ בכלכלה האיראנית ראוי להבחין בין פעילות תאגיד הבינוי של משה"מ, ח'אתם אל-אנביאא', שמעורב בפרויקטים תשתיתיים לאומיים נרחבים בתחומי האנרגיה, התחבורה, התקשורת וכיו"ב, לבין פעילות משה"מ בתחומים נוספים, כגון: ניהול בנקים, קרנות פנסיה ומוסדות אשראי. כאשר מדברים על שליטה של משה"מ בנתח מרכזי בכלכלה האיראנית (הערכות שונות ולא מבוססות בהכרח מתייחסות בד"כ לשליטה של בין 30 ל-40 אחוזים), מדובר בעיקר בפעילות התשתיתית. להבנתי, זו אינה צפויה להיפגע.

"גם בהצהרת שר ההגנה הודגש כי פעילות ח'אתם אל-אנביאא' אינה נחשבת כפעילות כלכלית "בלתי-רלוונטית" וממילא המגזר הפרטי האיראני אינו יכול לקחת על עצמו את הפרויקטים האדירים האלה. הגורם היחיד שיכול לקחת על עצמו, למשל, פיתוח שדות נפט וגז, סלילת כבישים וכיו"ב הן חברות זרות וברור שזו אינה כוונת ההנחיה החדשה של ח'אמנהאי.

"אז מה בכל זאת ומדוע עכשיו? בגל המחאה האחרון באיראן בלטה מאוד הביקורת הציבורית כלפי התנהלות בנקים ומוסדות אשראי שהתנהלו באופן בלתי אחראי, קרסו וכתוצאה מכך הביאו להפסדים גדולים במיוחד של משקיעים פרטיים איראנים, שהשקיעו את רוב כספם במוסדות האשראי הללו. כאמור, חלק מהבנקים וממוסדות האשראי נוהלו ע"י משה"מ. להערכתי, ההנחיה החדשה מתייחסת בעיקר למעורבות הכוחות המזוינים בתחום שוק ההון.

"האם זה משמעותי? בהחלט כן וצעד בכיוון הנכון, אבל גם אם ההנחיה תמומש הלכה למעשה, אין כאן משום פגיעה דרמטית בשליטת משמרות המהפכה בכלכלה המתבצעת, כאמור, בעיקר באמצעות פרויקטים תשתיתיים המנוהלים ע"י ח'אתם אל-אנביאא'."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית