מסמך האסטרטגיה הלאומית של ארה"ב על האיומים העולמיים: טרור OUT, סין ורוסיה - IN

נשיא ארה"ב טראמפ ומקבילו הרוסי פוטין (צילום: AP)

"אסטרטגיית ההגנה הלאומית" של ארה"ב מבטאת שינוי מכריע בסדר העדיפויות של הביטחון הלאומי: דאעש וטרור בעדיפות נמוכה, ואילו בעדיפות הגבוהה ביותר – חזרה לתחרות הבין-מעצמתית, עם דגש בולט על סין ורוסיה. כדי להתמודד עם סדר העדיפויות החדש הזה, סבורים מתכנני הפנטגון, יש צורך בצבא נחוש, קטלני וחדשני שיוכל להשיג עליונות אמריקנית על סין ורוסיה ועל איומים פחותים יותר כמו איראן וקוריאה הצפונית.

"מסמך אסטרטגיית ההגנה הלאומית" (NDS) אמור להתפרסם בקרוב, וניסחו אותו הגנרלים שר ההגנה ג'ים מטיס והיועץ לביטחון לאומי מקמסטר. הנוסח הבלתי מסווג שלו, המחזיק 11 עמודים, נמסר ביום חמישי לתקשורת, ועיקרו האיומים על ארה"ב כפי שהממשל של טראמפ רואה אותם. בהרצאה על המסמך אמר ביום חמישי שר ההגנה מטיס: "אנו נמשיך לנהל מערכה נגד הטרור, אולם תחרות בין המעצמות הגדולות – ולא הטרור – הם נקודת המוקד העיקרית של הביטחון הלאומי של ארה"ב".

מסמך אסטרטגיית ההגנה הלאומית בנוי משלושה פרקים: הסביבה האסטרטגית, חיזוק בעלות הברית של ארה"ב והמאמץ לערוך חידושים בפנטגון בנושאי טכנולוגיה וצבא והליכי רכש מחו"ל. המסמך מגדיר את האיומים הנוכחיים  נגד העולם, המאלצים את ארה"ב להגיב: רוסיה שואפת "לנפץ לרסיסים" את נאט"ו, סין נמצאת בתהליך מואץ של מודרניזציה של צבאה במטרה להביס את ארה"ב בנשק ובכלכלה, הסדר העולמי כולו הולך ונחלש. קוריאה הצפונית ומדינות אחרות דוגמתה פוגמות קשה ביציבויות אזוריות. ארה"ב איננה מנצחת במרוץ הטכנולוגיות בעולם ואיננה מובילה בו, בניגוד למה שהיה בעבר. המסמך נכנס לפרטים ומתאר כיצד רוסיה השתמשה בטכנולוגיות כדי להפוך על פניהן תוצאות של בחירות בגרוזיה, בקרים ובמזרח אוקראינה.

DEFENSE ONE  מציין כי בנאומו בסוף השבוע התעלם שר ההנה מטיס כמעט לחלוטין מתופעות התפשטות הטרור והקיצוניות, שהעסיקו את הפנטגון מאז שנת 2001, כשהוא מדגיש כי מעתה ואילך וושינגטון ושותפותיה הצבאיות בעולם, כמו גם התעשיות הביטחוניות, "ירצו לראות כיצד מתורגמת אסטרטגיה זו למסמך החשוב ביותר, והוא הצעת תקציב שנת 2019 של הנשיא טראמפ".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית