האיום ממזרח: מליציות איראניות עלולות להפוך לחלק מהצבא העיראקי

https://youtu.be/jstb3900fSw - Abu Mahdi al-Muhandis

"ארה"ב חייבת להבטיח כי עיראק לא תהפוך להיות מקלט בטוח, או להיות כפופה, למדינה המובילה את הטרור, איראן. שחקנים מגובים על ידי איראן פוגעים במבני הביטחון העיראקיים הרשמיים. משרד הפנים של עיראק מובל על ידי חבר ארגון בדר, שאיראן יצרה בשנות השמונים. משרד הפנים מגדיל את פעילותו של ה- ISF במחוזות נינווה ובדיאלה. כוחות ההתגייסות העממיים-השיעים (PFF) מילאו פערים קריטיים שהותירו אי-פי-איי-אס בבגדד, בקרקוק ובצלאח אל-דין בפרט", כותבים בדו"ח של מכון Institute for the Study of War.

על פי הדו"ח, קיים ספקטרום של קבוצות עיראקיות המרכיבות את כוחות ההתגייסות העממיים (ה- PMF), כולל כמה נאמנים לאיתאללה עלי אל-סיסטאני, אנשי כמורה עיראקים, שבטים עיראקיים ושחקנים איראנים. קשת רחבה זו של קבוצות אינה צריכה לטשטש את האיום המסוכן שמציב הארגון על מוסדות המדינה העיראקיים ועל האינטרסים של ארה"ב.

ה - PMF הם וקטור שבאמצעותו קבוצות פרוקסי המגובות על ידי איראן סיכנו חלק מהצבא העירקי (ה- ISF). ה- PMF אינם ערובה לביטחון המדינה העיראקית משום שהם קוראים תיגר על המונופול של ממשלת עיראק על השימוש בכוח, גם כאשר הם משולבים באופן נומינלי בתוך המדינה באמצעות מבנים מורכבים.

האינטגרציה הפורמלית והנומינלית של ה- PMF למבנים נשלטים על-ידי המדינה מטשטשת ולא עוזרת לבקר את קבוצות הכוח הנתמכות על-ידי איראן. סגן ראש "ועדת ההתגייסות העממית" (PMC) המפקחת על ה- PMF, אבו מהדי אל-מחאנדיס, נקבע על ידי משרד האוצר האמריקאי כמחבל בשנת 2009. הוא נושא אזרחות כפולה איראנית-עיראקית.

ה- PMC צפוי להתקבל כמוסד ביטחוני קבוע בעיראק. מבנה הפיקוד המורכב של ה- PMF כולל דירקטורים המספקים תמיכה צבאית משמעותית ותמיכה בשירותי לחימה לארגונים בחסות איראן. ה- PMF הוא, אם כן, עשוי להוות אגף קבוע של כוחות בראשות איראן בתוך מנגנוני הביטחון של עיראק, תוך ערעור המונופול של עיראק על השימוש בכוח החיוני לריבונותה. ארה"ב לא צריכה לקבל את ה- PMC כמרכיב של ה- ISF, גם אם ממשלת עיראק תעשה זאת, כותבים בדו"ח.

לקריאת הדו"ח המלא

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית