מסמכים של ה-CIA: תכנית הגרעין של לוב הוסגרה למערב על ידי שירות הביון שלה

על פי מסמכים של ה-CIA, סוכנות הביון האמריקאית, הביון הלובי הסגיר את  תכנית הגרעין החשאית למערב. על פי הפרסום, המוסד לא ידע אודותיה

פקחי סוכנות הגרעין הבינלאומית בוחנים מתקן בלוב (צילום: AP)

מסמכים שפורסמו על ידי ה-CIA בחודש דצמבר האחרון במסגרת Studies in Intelligence Vol. 61, No. 4 מגלים כי הביון הלובי הסגיר את תכנית הגרעין החשאית למערב. חשוב לציין כי אודות תכנית הגרעין של לוב התפרסמו לא מעט פרסומים במהלך השנים. החידוש כאן הוא במסמך רשמי נוסף של ה-CIA בנושא.

"עם פרוץ מלחמת עיראק, ב -20 במרץ 2003, טס פקיד בכיר במודיעין הבריטי אל נמל התעופה הבינלאומי של דאלס מחוץ לוושינגטון, ולמחרת נפגש עם מנהל המודיעין המרכזי ג'ורג 'טנט. קצין ה- MI6 הביא מסר מטריפולי. באמצעות ערוץ שהוקם בין גורמי המודיעין כדי לטפל בסוגיות ההפצצה של לוקרבי, פנה אל הבריטים Saif al-Islam (חרב האסלאם) קדאפי, בנו השני של מנהיג לוב ומוסה קוסא, ראש המודיעין החיצוני של לוב במטרה "לנקות את האוויר" לגבי חששות ארה"ב ובריטניה על תוכניות נשק בלתי קונבנציונאלי של טריפולי. הלובאים ביקשו מהבריטים לערב את האמריקנים", כותבים בCIA.

"כעבור חמישה ימים הצטופפו הנשיא ג'ורג' בוש וראש הממשלה טוני בלייר בקמפ דיוויד כדי לדון בעתיד של עיראק . במהלך הפגישה משך בלייר את בוש הצידה, יחד עם ראשי המודיעין שלהם, סר ריצ'רד דירלוב וטנט, ויועצי הביטחון הלאומי שלהם, סר דיוויד מנינג וקונדוליזה רייס. הם הסכימו לבחון את רצינותה של לוב ולעשות זאת באמצעות ערוצי מודיעין."

ארה"ב ידעה על חאן, ואפשרה פרופיליזציה?

"בהתייחסו לביקורת שה- CIA חיכה זמן רב מדי כדי לעצור את חאן, טנט תיאר בזיכרונותיו את הדילמה שבה נתקלה הסוכנות בין סגירת הרשת (אך איבוד גישה למידע), והשגת תובנה נוספת (אפילו בסיכון להתפשטות)", כותבים בCIA.

"אף שה- CIA נאבק לחדור לפעולות ההפצה וללמוד על עומק ההתנהלות שלהן, יש מתח כאשר חוקרים רשתות כאלה. האינסטינקט הטבעי, כאשר אתה מוצא כמה שבבי מודיעין על תפוצת גרעין הוא לפעול באופן מיידי. אבל אתה חייב לשלוט על הדחף ולהיות סבלני, כדי לעקוב אחר הקישורים שבהם הם לוקחים אותך, כך שכאשר הפעולה הושקה, אתה יכול לקוות להסיר את הרשת מהשורש ולא רק את הענף, ולאפשר לה להתחדש ולגדול שוב".

נזכיר כי חאן מכר גם מידע ומוצרים לתכנית הגרעין של איראן. אז אם הCIA ידע על פעולותיו, ולא עצר אותו, האם ייתכן שהאמריקאים אחראים באופן חלקי לפחות להתפתחות הגרעין האיראני אותו הם מנסים לעצור היום? (שאלה 1). והאם ארה"ב שביד אחת מקדמת את הNPT למניעת הפצה של נשק גרעיני, ביד השניה נותנת לשירות הביון שלה, הCIA, לעודד הפצה באי עשייה? האם זה לא מעמיד את כל רעיון הNPT ללעג? (שאלה 2).

ההחלטה לתפוס את חאן התקבלה ב-2003 אחרי שספינה בשם BBC China עם דגל גרמני עשתה דרכה ללוב עם חלקי צנטריפוגות להעשרת אורניום. לוב הסכימה לביקור של משלחת אמריקאית - בריטית במתקני הגרעין באוקטובר 2003. משלחת נוספת הגיעה ללוב בדצמבר אותה שנה וזכתה להודאה מהלובים. בלוב נתפסו בין היתר חומרים גרעיניים, תשתיות להעשרת אורניום, מתקן הפרדה, טילי סקאד וסקאד C, נשק כימי ואמצעי שיגור לנשק כימי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית