מחקר חדש: צבא ארה"ב לא מוכן להתקפת סייבר על תשתית האנרגיה שלו

www.idf.il

בחודש ינואר 2017 פרסום משרד האנרגיה האמריקאי מחקר גדול שכותרתו "סקירה אנרגטית דו-כיוונית גרסה שנייה: שינויי מערכת החשמל של האומה". בדו"ח בן מאות העמודים פורסים במשרד האנרגיה את האיומים על תשתיות האנרגיה של ארה"ב, בין היתר מדברים בדו"ח גם על הצבא האמריקאי. בין האיומים שנפרסו בדו"ח עולה גם איום הסייבר ככזה שיכול להשבית את רשת החשמל או לפחות לפגוע בזמינות שלה.

בעקבות אותו מחקר, פורסם מחקר חדש ב-sciencedirect באותו הקשר המעריך כי שלושה איומים מרכזיים עומדים בפני תשתית החשמל של צבא ארה"ב - אסונות טבעיים, פגיעה פיזית מכוונת והתקפות סייבר.

ההמלצה במחקר היא לאמץ תשתית אנרגיה המבוססת על מיקרו-גרידים המופעלים באמצעות אנרגיה סולארית. "התוצאות מצאו כי כ-17 GW של אנרגיה סולרית תדרש כדי לחזק את הצבא האמריקני מבית", אומרים כותבי המחקר.

עוד נכתב במסקנות המחקר כי הפריסה הנוכחית של תשתית החשמל בבסיסי ארה"ב לא תשיג יתירות מספיקה לפגיעה ברשת החשמל. עם זאת, בחינה שנעשתה במחקר מעלה כי בקרב קבלני הביטחון של ארה"ב יש סט יכולות שמספיק כדי להקים תשתית אנרגיה יתירה שתוכל לספק את הביצור הנדרש ממתקנים צבאיים.

"הפריסה הגאוגרפית המקומית הנוכחית של התקנות מיקרו-גריד בתשתית הביטחון הקריטית של ארה"ב נבדקה בהשוואה לכשלים ברשת ההיסטורית. כמו כן נבדקו מתקנים סולרים קיימים ומתוכננים כדי להקטין את הסיכון. התוצאות הראו מספר מינימלי של בסיסים צבאיים שהכניסו מערכות סולאריות פוטו-וולטאיות, והותירו חלקים גדולים מהתשתית החשמלית של משרד ההגנה החשופים להתקפה.

"כדי לתקן את המצב הזה, המיומנויות הטכניות של 20 הקבלנים המובילים בארה"ב נבדקות ונותחו עבור מעבר קבלני פוטנציאלי לביצור הרשת. בסך הכל התוצאות מצביעות על כך שרשת צבאית מבוצרת של צבא ארה"ב המורכבת ממיקרו-גרידים המופעלים באנרגיה סולארית אפשרית מבחינה טכנית, בתוך סט היכולות של הקבלנים הקיימים ומבחינה כלכלית. המלצות מדיניות נעשות כדי להאיץ את החיזוק של הרשת הצבאית של ארה"ב".

אין ספק כי המחקרים הללו שמתפרסמים בארה"ב ראוי שיפנו את תשומת הלב גם לאלו שעוסקים בכך בצה"ל. התפיסה של ייצור ואחסון אנרגיה בצורה מבוזרת אינה חדשה ואף קמו בשנים האחרונות מייזמים בישראל בתחום. לאור איום הסייבר במלחמה הבאה, שייתכן ויפגע ברשת החשמל של ישראל, צריכים לשאול בצה"ל האם ראוי שכל בסיס צבאי צריך שתהיה לו יכולת ייצור חשמל עצמאית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית