תאונת אימונים: קצין וחייל נהרגו בהתהפכות תומ"ת בגולן

קצין וחייל מגדוד תותחנים 411 נהרגו לאחר שתומ"ת (תותח מתנייע) נפל לתעלה במהלך תרגיל בצפון. ארבעה חיילים נוספים נפצעו בתאונה הקשה. בעקבות האירוע הוחלט בצה"ל לעצור את האימונים בזרוע היבשה עד ליום ראשון הקרוב 

(צילום: דו"צ)

קצין צה"ל וחייל נוסף נהרגו הלילה בהתהפכות כלי רכב משוריין מסוג תומ"ת במהלך אימון ברמת הגולן. ארבעה חיילים נוספים נפצעו באירוע, אחד מהם באורח בינוני-קשה ושלושה נוספים באורח קל. שני ההרוגים הם מפקד מחלקה בגדוד 411 של חיל התותחנים, קצין בדרגת סגן משנה, וחייל נוסף, מפקד שאינו קצין, בדרגת סמל. 
 
בעקבות האירוע הוחלט בצה"ל על עצירת כלל האימונים ביבשה עד יום ראשון בשעות אחר הצהריים, ועצירת כל תרגילי הנסיעה בכלי רכב קרבי משוריין עד להשלמת תחקיר ראשוני והנחיות בנוגע לנסיעת לילה. 
 
האימון שבו נהרגו שני החיילים היה סדרת שטח של קורס מפקדי פלוגות ומפקדי גדודים. במסגרת סדרת השטח התקיים שיתוף פעולה בין חניכי הקורס לבין גדוד 411 של חיל התותחנים. סגל הפיקוד של הגדוד היה מערך הבקרה והבטיחות של התרגיל, והחניכים המתרגלים בקורס שימשו כמפקדים. התרגיל עצמו נחשב לתרגיל גדוד שגרתי בקורס.  
 
תאונת האימונים הקשה אירעה בשלב שבו התומ"תים היו בתנועה מצומת נפח לצומת ווסט שברמת הגולן. בשלב מסוים במהלך הנסיעה, אמורים היו הכלים לפנות מזרחה ולחצות את הכביש. לאחר חציית הכביש, נדרשו הכלים המשוריינים לבצע תנועה קלה ימינה (דרומה) ומייד שמאלה (מזרחה) על ציר התנועה. 
 
לפי דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, מתחקיר ראשוני עולה כי בסביבות השעה 2:10 לפנות בוקר, הכלי שהתהפך ביצע תנועה ימינה, ובמקום לפנות מייד שמאלה, עשה סיבוב פרסה של כמעט 180 מעלות. כתוצאה מכך נעמד הכלי מול השיירה שהמשיכה לחצות את הכביש. נהג הכלי ככל הנראה הסתנוור מאורות הכלים שהמשיכו לחצות, ולטענת הנהג, הוא הודיע בקשר הפנימי שהוא מסנוור. מייד לאחר מכן התהפך הכלי לתהום בעומק של 8 מטרים. כתוצאה מההתהפכות נהרגו מפקד המחלקה והמש"ק, ו-4 חיילים נוספים נפצעו. שלושה מהפצועים במצב קל, והרביעי במצב בינוני עד קשה, לא נשקפת סכנה לחייו.
 
מהתחקיר הראשוני עולה כי ההרוגים ישבו בצריח, ולפי תא"ל מנליס, "לא היה ניתן לשרוד נפילה כזו מגובה כזה". "השאלות הקשות הן למה הוא לא עלה על הציר שהיה אמור לעלות עליו, אלא המשיך לפרסה, והאם מהרגע שסנוור ניתן היה לעצור", אמר תא"ל מנליס. "לא ברור מה גרם לזה שהוא לא עלה לנתיב, ולמה לא עצר, אלא המשיך בתנועה והתהפך אחרי שדיווח שסנוור". 
 
בעקבות האירוע החמור מונה צוות מומחים לחקירת האירוע, הפעם בראשות קצין בדרגת תא"ל ולא אל"מ כמקובל במקרים אלה. בראש צוות החקירה יעמוד תא"ל מרדכי כהנא. כן יתבצע תחקיר פיקודי בראשות מפקד אוגדה 36, תא"ל יעקב בנג'ו, ומפקד קורס מ"פים מג"דים, תא"ל אבי גיל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית