חיל האוויר בתרגיל הגדול בצפון – "מחבר בין שמים וארץ"

אחד הדגשים בתרגיל הצה"לי הגדול "אור הדגן" הוא השת"פ בין חיה"א לכוחות הקרקעיים המתמרנים. רמ"ט קרב צפון ביחשת"פ לישראל דיפנס: "חיל האוויר כולו נמצא בתרגיל – WE ARE ALL IN"

מתוך התרגיל בצפון (צילום: דו"צ)

"במקביל לסיוע שמגיש חיל האוויר לתמרון הקרקעי בתרגיל, מטפלות כל יחידות החיל בחיכוך עם כוחות המאיימים על הכוח האווירי. אנו מתרגלים מול כל חלקי הגזרה (פיקוד צפון) כדי לדמות את המצב האמיתי, ומוכנים ליטול סיכונים אוויריים לטובת הכוחות הקרקעיים המתמרנים. היום לוקחים סיכונים יותר גדולים מאשר בעבר", אומר לישראל דיפנס קצין בכיר בחיל האוויר, לקראת סיומו של תרגיל הגיס הגדול "אור הדגן" בצפון הארץ.

אחד הדגשים החשובים ביותר בתרגיל הוא שיתוף הפעולה בין יחידות חיל האוויר לבין הכוחות הקרקעיים המתמרנים, שיתוף שתחילתו בשלב התכנון המבצעי ועד שלבי הביצוע. "חיל האוויר מטיל לתרגיל את מירב משאביו, ובפעם הראשונה תרגל שת"פ עם כוחות קרקעיים בצורה מלאה ואמיתית. חיל האוויר כולו נמצא בתרגיל – WE ARE ALL IN", אומר רס"ן ע., רמ"ט קרב צפון ביחידה לשיתוף פעולה (יחשת"פ).

יחידה זו גייסה מאות אנשי מילואים המפוזרים בכל היחידות המשתתפות בתרגיל, בחטיבות ובאוגדות בפיקוד צפון, כדי לתרגל בקנה מידה גדול תכנון וביצוע משותף 'כחול' ו'ירוק': "כל כלי החיל משתתפים בתרגיל. כטמ"מים, מטוסי קרב, מסק"רים ומסוקי פינוי נפגעים. נציגי טייסות קרב משתתפים בשלבי התכנון של מבצעים ושל איסוף מטרות. אנו משמשים הטנק של הכוחות הקרקעיים. הסד"כ שלנו כל הזמן האוויר, וטייסות הקרב לסוגיהן מוכנות בכל שניה לפתוח באש אל מטרות כדי לסייע לכוחות המתמרנים. אנו בונים לכוחות הקרקע מעטפת אש מול כוח שנתקל באויב וזקוק לסיוע דחוף".

מלכתחילה הודגש בתכנון התרגיל המטכ"לי נושא הסיוע האווירי לטובת הכוח המתמרן על הקרקע גם בשלב הראשון של התרגיל השבוע, שבו תורגל מענה לתרחיש של השתלטות חיזבאללה על ישוב.

לקראת סוף השבוע, והתרגיל, עברו הכוחות לשלב ההתקפה, וחיל האוויר שותף מלא בהתאם. בשלב ההתקפה החיל מקצה משימות, מספק לכוחות המתמרנים ותוקפים את כל הדרוש להם להשלמת המשימות. בתרגיל משתתפים כל מרכיבי החיל, מגורמי התכנון במטה ועד גורמי השטח בבסיסים ובטייסות. 

נציגים של חיל האוויר הוצבו במפקדות זרוע היבשה בשטח, וקציני סיוע אווירי (קס"א) השתתפו בשלבים של בניית מטרות לתקיפה יחד עם מפקדים בזרוע היבשה. כדברי קצין בכיר: "בתרגיל הזה היווה חיל האוויר מגף המחבר בין שמים וארץ". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית