תפעול אש וירטואלי - הדור הבא

בחיל התותחנים משדרגים את מערך הסימולטורים להפעלת אש. עם מאמן שטח פתוח, שטח סגור ומאמן מזוודה לחטיבות מתמרנות. מתוכנן גם מאמן ייעודי לפיקוד דרום. בחיל מסבירים שכמעט חצי משעות האימון נערכות על סימולטורים  

מאמן הפעלת אש - צילום: חברת בגירה

בתותחנים התחילו פעימה נוספת של שדרוג מאמני הפעלת אש. מהלך זה הוא המשך למהלך בשנים האחרונות שבו שודרגו המאמנים הקיימים בשבטה ובמרכז הלאומי לאימונים ביבשה (מל"י). המאמן בשבטה הוא מאמן יחידני שנועד לספק אימונים של תרגול טיווח אש או הפעלת אש.

במל"י קיימים מאמנים יחידניים מחוברים שמאפשרים אימון כמכלול אש חטיבתי. מאמן מכלול אש חטיבתי עובד מסוף 2016 כאשר כל עמדה מדמה גדוד ואפשר לדמות תרח"ט. לפני חודשיים הושק מאמן יחידני גם בבה"ד 1 כדי לחסוך לצוערים של זרוע היבשה את המעבר בשבטה לצורך ההסמכה.

המאמנים החדשים בפעימה הנוכחית כוללים מאמן מאמן שטח פתוח, שטח סגור ומאמן מזוודה לחטיבות מתמרנות. כל המאמנים מפותחים על ידי חברת בגירה הישראלית. מאמן שטח פתוח מדמה הפעלת אש בתוואי שטח שקציני שיתוף ארטילרי (קש"א) ומפעילי אש עובדים בו. המאמן כולל מסך 360 מעלות שמדמה עמדה. הקצין נכנס למאמן עם זיווד מלא ומוזרקים לו תרחישים שונים של הפעלת אש.

מאמן שטח סגור נועד לתרגול הפעלת אש בשטח אורבני. המאמן הוא חדר סגור שכל החלונות שלו מסכים. החדר עצמו מעוצב כבית ערבי מוסלמי, כולל כל התפאורה על מנת לדמות סביבה קרובה ככל הניתן למציאות בשטח. המסכים בחלונות הם הסימולטור ודרכם מדמים תרחישי הפעלת אש. מאמן שלישי זה מאמן מזוודה שמיועד לחטיבות המתמרנות. המאמן נראה כמו מחשב נייד בתוך מזוודה והוא מיועד לאימון הפעלת אש בשטח לדרגת מ"מ ומעלה.

החזון של חיל התותחנים הוא שכל מאמני הפעלת האש יהיו מחוברים ביניהם בשלב ראשון ללא תלות במיקום הפיזי של המאמן. המטרה היא לאמן את הדרג היורה והדרג המפעיל. שהם ידברו אחד עם השני. בשלב שני, המאמנים יחוברו לכלל המאמנים בזרועות השונות בצה"ל כדי לספק יכולת אימון רב זרועית. בצה"ל חיבור המאמנים מבוצע על ידי התקשוב ומתבסס ברובו על פרוטוקול מסחרי בשם HLA.

קיצוץ בפגזים לאימונים

אחת הסיבות העיקריות לשימוש גובר במאמנים בתותחנים קשור לקיצוץ תקציבי באימונים של החיל. בשנים האחרונות ירד מספר הפגזים לאימונים מאזור ה-12000 בשנה ל-8000 בשנה. מדובר בירידה דרסטית. כדי לשמר את הכשירות המבצעית של הדרג היורה והמפעיל, יש צורך באימון וירטואלי. המעבר לסימולטור גם חוסך הרבה כסף בשעות הפעלה ותפעול של הכלים.

יתרון נוסף לסימולטור מגיע מהכיוון המבצעי. בעוד הדרג היורה מתאמן בעיקר על הפעלה טכנית של הכלים, הדרג המפעיל, הקש"א, נדרש לתרחישים מורכבים יותר של הפעלת אש כדי למצות יכולות. כך גם דרגי הפיקוד הבכירים בחיל. ותרחישים כאלו קשה לדמות בשעת שגרה בממד הפיזי.

"האימונים בתחום מכלולי האש בחטיבות עשו קפיצה משמעותית", אומרים בתותחנים. "יש תהליכים בתכנון של אימון. אתה פותח ייעוד ומשימות של מכלול אש חטיבתי בחירום. לפי זה אתה בונה תרחיש שמאמן אותו. מכלול אש זו מפקדה של 10-15 אנשים שמסייעים באש לקרב חטיבתי. איך אתה מדמה שאין לך סימולטור?

"פעם כל גדוד היה מדמה רכב אחד של קש"א. היכולת לבקר מה רואה הקש"א בשטחי מל"י לא רלוונטית לאימון. אין לך באמת יכולת ניטור ואכיפה על תרחיש האימון. היום אתה מכניס את הקש"א לסימולטור ושותל איזה אויב, תרחיש או מרחב שאתה רוצה. כמדריך, אתה שולט במטרות, במיקום האויב, בתנועה שלו ובמרכיבים נוספים. אתה שולט גם במיקום האוכלוסייה האזרחית. פעם לא היית יכול לתרגל את זה".

מדידת אפקטיביות

"המאמן מאפשר לך מדידה יותר מדויקת של יכולות הקצין. אתה מודד אותו לפי כל משימה בסימולטור", מסבירים בתותחנים. "במכלול יש משימת תקיפה. האם הוא עמד בהן? מה הוא תקף? האם המטרות הושמדו? כמה אזרחים נפגעו? יש סט מדדים שאתה בוחן. את זה לא היה לנו לפני הסימולטור.  יש גם דברים שהם יותר 'רכים'. אתה רואה האם הוא הוציא נ"צ כמו שצריך, איפה הוא דקר את הנ"צ. זה מתחיל בדברים טכניים ומגיע עד הטקטיים".

הסימולטורים כיום תופסים כמעט 50 אחוזים משעות האימון בתותחנים והם כוללים את כל החימוש החדש שיש בתותחנים, אמצעי תצפית של הקש"א ועל מרכיב שמתעדכן על ציר הזמן בהפעלת אש. חלק מההסכם של צה"ל מול בגירה כולל סעיף שמגדיר עלות של עדכון אמל"ח ותרחישים. זאת, כדי שצה"ל לא יהיה לקוח שבוי, בעיה שהייתה בעבר עם תחום האימון הווירטואלי בצבא.

אחד האתגרים של צה"ל, כפי שצוין קודם לכן, הוא כיצד לדאוג לעדכון רציף של התוכן במאמן. כל מאמן מבצעי דורש עדכון של סביבת האימון, תרחישים, אמל"ח, ציוד לחימה ייעודי ועוד. בעבר, כל שדרוג כזה עלה לצה"ל הון. לאחרונה,בעקבות תפוצת המאמנים הגדולה בכלל הזרועות,  אגף התקשוב נוקט בגישה מודולרית שבעזרתה מאמנים נכנסים לצה"ל תחת תקינה אחידה. מטרת התקינה היא לאפשר לצה"ל חופש פעולה מול ספקי הסימולטור בשדרוג המאמן. המטרה היא שצה"ל על ציר הזמן יהיה תלוי פחות בספק מסוים.

המאמנים החדשים אמורים להיות מבצעיים עד סוף 2018. מאמן המזוודה עתיד להגיע לבחינה ראשונית בשטח בסוף שנה זו כאשר כל חטיבה מתמרנת וכל גזרת בט"ש תקבל אחת. עוד מתוכנן כחלק מהפעימה הנוכחית מאמן הפעלת אש ייעודי לפיקוד דרום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית