תעשייה אווירית. רבעון שני 17: צבר הזמנות של 11.1 מיליארדי דולרים

מכירות החברה ברבעון השני של שנת 2017 הסתכמו בסך של 859 מיליון דולר. נתח המכירות לשוק הצבאי עמד ברבעון השני של שנת 2017 על 71 אחוזים

Heron TP-XP - IAI

התעשייה האווירית לישראל פרסמה את דוחותיה הכספיים המאוחדים לרבעון שהסתיים ב-30 ביוני, 2017 . החברה מדווחת על גידול בצבר ההזמנות לשיא של 11.1 מיליארד דולר. שיא נרשם גם בהיקף ההתקשרויות בעסקאות חדשות עליהן חתמה החברה, עם 2.9 מיליארד דולר ברבעון השני של 2017.

התעשייה האווירית מדווחת על מכירות בהיקף של 859 מיליון דולר ברבעון, לצד רווח נקי בסך 21 מיליון דולר ורווח תפעולי של  16 מיליון דולר. יתרות המזומנים של החברה מסתכמות לסך של כ-1.7 מיליארד דולר, זאת לצד תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך של 208 מיליון דולר.

יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית: "הרבעון השני של שנת 2017 התאפיין בגידול משמעותי בהיקפי הפעילות ובהגעה לשיאים חדשים בצבר ההזמנות של החברה ובהיקף ההתקשרויות שלה, תוצאות המעידות על האצה והעמקה משמעותיים בעשייה העסקית והשיווקית. הישגים אלה הינם משמעותיים ובולטים, לאחר תקופה של  התמודדות עם שורת אתגרים מבית ומחוץ. 

"במהלך הרבעון השני חתמה החברה בין היתר על עסקאות ענק למכירת מערכות הגנה אוויריות להודו בהיקף כולל של כ-2.4 מיליארד דולר, ביניהן העסקה הגדולה בתולדות התעשיות הביטחוניות בישראל, מה שהביא את צבר ההזמנות של התעשייה האווירית להיקף הגדול בתולדותיה. האצה זו בפעילות העסקית, לצד יתרות מזומנים יציבות ומשמעותיות ותזרים חיובי, מביאה לידי ביטוי סביבה של עשייה עסקית, ארגונית וטכנולוגית מתחזקת וצומחת, שאני מאמין כי תמשיך לשאת פירות.    ההישגים הללו נזקפים בראש ובראשונה לעובדי ועובדות התעשייה האווירית שמסירותם ומקצועיותם מאפשרים לנו להתקדם בנתיב של עשיה וצמיחה.

"מגמת הגידול בתקציבי הביטחון במדינות רבות נמשכת, ואיתה הביקוש לפתרונות טכנולוגיים מתקדמים המותאמים לדרישות הלקוח. בהתאם ועל מנת לתת את המענה המיטבי והמקצועי ביותר וללקוחותינו, אנו ממשיכים  לבצע השקעות ניכרות במו"פ ובחדשנות.

"במישור הפנים ארגוני  מתקדם יישום תכנית הצמיחה בחברה, שכבר הובילה להקטנה משמעותית במצבת כוח האדם, לצמצום בעלויות ולהתייעלות תפעולית ניכרת.  יחד עם זאת, ממשיכה החברה להתמודד עם אתגרים עסקיים משמעותיים ובכללם תחרות מוגברת בשווקי היעד, בעיקר בתחום הפעילות האזרחי, והירידה החדה בשער הדולר.  התעשייה האווירית תמשיך להתמודד עם דרישות השוק התחרותי ועם הצורך להמשיך להתייעל ולצמוח, תוך חיפוש מתמיד אחר שווקים חדשים ופתרונות פורצי דרך, לצד יישומם של תהליכם ושינויים מבניים וארגוניים שיבטיחו המשך צמיחתה של החברה".

נתונים עיקריים  לרבעון השני של שנת 2017:           

מכירות החברה ברבעון השני של שנת 2017 הסתכמו בסך של 859 מיליון דולר בהשוואה ל- 877 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של 2.1%.

הירידה במכירות ברבעון השני, ביחס לרבעון המקביל אשתקד, נובעת ברובה מירידה בהכנסות בחטיבת כלי טייס צבאיים אשר קוזזה בחלקה על ידי עליה במכירות חטיבת מערכות טילים וחלל.

נתח המכירות לייצוא ברבעון השני של שנת 2017 עמד על 77% (23% לישראל), בהשוואה ל-78% ברבעון המקביל אשתקד (22% לישראל).

נתח המכירות לשוק הצבאי עמד ברבעון השני של שנת 2017 על 71% (29% לשוק האזרחי), בהשוואה ל-73% (27% לשוק האזרחי) ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הגולמי ברבעון השני של שנת 2017 הסתכם בסך של 121 מיליון דולר (14.1% מהמכירות) בהשוואה ל- 119 מיליון דולר (13.6% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. השיפור בשיעור הרווח הגולמי מסך המכירות נובע בעיקר מיישום הסכם הצמיחה עם ארגון העובדים, אשר קוזזה בחלקה על ידי רישום הפסד חשבונאי מירידת ערך נכס בלתי מוחשי.

הוצאות המחקר והפיתוח ברבעון השני של שנת 2017 הסתכמו בכ-44 מיליון דולר לעומת סך של כ-34 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד (המהווים כ-5.1% וכ-3.9% מהמכירות, בהתאמה).

הוצאות פרישה מוקדמת של עובדים: הוצאות פרישה מוקדמת של עובדים ברבעון השני הסתכמו בסכום זניח לעומת סך של 4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון נבע מהכרה בהפרשה לפרישה מוקדמת במועד חתימת הסכם הצמיחה בשנת 2016,  בגין סך העובדים שצפויים לפרוש במסגרתו. נכון ליום 30 ביוני 2017 פרשו במסגרת הסכם הצמיחה כ -563 עובדים.

הרווח התפעולי ברבעון השני של שנת 2017 הסתכם בסך של 16 מיליון דולר (1.9% מהמכירות) בהשוואה ל- 22 מיליון דולר (2.5% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח התפעולי מוסבר בעיקר על ידי רישום הפסד מירידת ערך של נכס בלתי מוחשי ומעלייה בהוצאות מחקר ופיתוח, ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

ה-EBITDA ברבעון השני הסתכם ב-62 מיליון דולר בהשוואה ל- 52 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הוצאות מימון נטו ברבעון השני של שנת 2017 הסתכמו בסכום זניח בהשוואה להוצאות מימון בסך של 5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהוצאות המימון נובעת בעיקר מהפרשי שער בגין היחלשות שער החליפין של הדולר ביחס לשקל.

חלק החברה בהפסדי חברות כלולות: ברבעון השני של שנת 2017 נרשם הפסד של כ- 3 מיליון דולר בגין חלק החברה בחברות כלולות לעומת רווח של כ-2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד נובע בעיקרו מרישום הפסד מירידת ערך השקעה בחברה כלולה.

מיסים על הכנסה, נטו: ברבעון השני של שנת 2017 עמדו הכנסות המיסים נטו  על סך של כ-8 מיליון דולר בהשוואה להוצאות  נטו בסך של כ-13 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. עיקר הפער מיוחס לרישום הכנסות מיסים בסך של כ-13 מיליון דולר,

לאור ירידת שער החליפין של הדולר ברבעון השני של שנת 2017 בשיעור של כ-3.7%, וזאת ביחס לעלייה בשער החליפין בשיעור של כ-2.1% ברבעון המקביל, אשר גרמה לרישום הוצאות מיסים בסך של 8 מיליון דולר. הוצאות/הכנסות המיסים כאמור הן הוצאות חשבונאיות (רובן בגין מיסים נדחים) הנובעות מכך שהחברה מדווחת למס הכנסה בשקלים בעוד מטבע פעילות הדוחות הכספיים הינו דולר.

הרווח הנקי ברבעון השני של שנת 2017 הסתכם בסך של כ-21 מיליון דולר (4% מהמכירות) בהשוואה לסך של כ-6 מיליון דולר (0.7% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. הגידול ברווח הנקי נובע ברובו מגידול בהכנסות מיסים, כמוסבר לעיל.

צבר ההזמנות בסוף הרבעון השני של שנת 2017 הסתכם בכ-11.2 מיליארד דולר, בהשוואה לצבר בסך של כ-9 מיליארד דולר בסוף 2016. 77% מהצבר מיועד למכירה ללקוחות חו"ל בפיזור גיאוגרפי רחב. הצבר מורכב ממגוון רחב של מוצרים ומבטיח 3.1 שנות פעילות.

יחס התקשרויות למכירות (Book to bill) לרבעון השני של שנת 2017 עומד על 3.19.

תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת הסתכם בסך של 208 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בסך 69 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. תזרים המזומנים החיובי מפעילות שוטפת נובע ברובו משינויים בסעיפי ההון החוזר של החברה - בעיקר בגין ירידה ביתרת הלקוחות ועליה ביתרת הזכאים בגין עבודות בביצוע.

יצוין כי אופי הפעילות של החברה הינו כזה, שחלק עיקרי של התקשרויותיה הינו ב"מגה פרוייקטים" של פיתוח וייצור מורכבים, שביצועם אורך מספר שנים. תהליך ה-pre-sale טרם ההתקשרות גם הוא אורך מספר שנים. בפרויקטים מסוג זה, עם סגירת ההתקשרות, נוהגת החברה לקבל מקדמות משמעותיות מהלקוח להתנעת הפרוייקט. אופי הפעילות הנ"ל גורם לעיתים לתנודתיות בתזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית