בלוני התצפית החדשים: יותר גדולים, יותר כבדים, ובעלי כושר שהייה באוויר גדול יותר

חברת AERO-T פיתחה בלון תצפית חדש המסוגל לשהות באוויר שבועיים רצופים כשהוא נושא מטע"דים במשקל 90 ק"ג

בלון התצפית החדש (צילום: חברת RT)

החברה הישראלית AERO-T מסיימת בימים אלו במפעלה בקצרין פיתוח בלון תצפית ענק שאורכו 19 מטרים, נושא מטע"דים במשקל 90 ק"ג לגובה של 1,500 מטרים ושוהה באוויר שבועיים רצופים. בלון התצפית החדש מכונה 1 SKYGUARD.

בכך נכנסת החברה לתחום פיתוח בלוני תצפית אסטרטגיים גדולים, הנושאים משקל רב לגובה רב למשימות של איסוף מודיעין, בעיקר להגנת גבולות ולמשימות בט"ש. AERO-T היא חברה-בת של RT, המתמקדת בפיתוח ייצור ושיווק בלוני תצפית (AEROSTATS), שהיא חברה-בת של אירונאוטיקס.  

מנכ"ל AERO-T, רמי שמואלי, שבעברו עסק רבות בתחום בלוני תצפית בצה"ל, מסר לישראל דיפנס כי יש עתה בארץ ובעולם דרישה לבלוני תצפית אסטרטגיים גדולים הנושאים יותר ממטע"ד אחד ומשך השהייה שלהם באוויר גדול בצורה משמעותית משהייה של כל כלי טיס בלתי מאויש.

במוצר החדש, 1 SKYGUARD, יש במטע"דים המורכבים על גבי הבלון, מערכת אלקטרו-אופטית, מכ"ם ומערכת תקשורת. הבלון מחובר לקרקע בכבל אל תחנת שליטה ועיקוב. המכ"ם מגלה מטרות, המערכת האלקטרו-אופטית חוקרת את המטרה והתקשורת משדרת את המידע לתחנת השליטה הקרקעית. הבלון מלא בגז הליום ויכול לשהות באוויר שבועיים רצופים.

רמי שמואלי מסר כי בחברה מפתחים דגמים מתקדמים של ה'סקייגארד 1', במגמה להגיע לבלון תצפית שמשקלו יהיה 1.5 טונות והוא יגיע לגובה של 15 אלף רגל. הבלון 'סקייגארד 1' הנמצא עתה בסיום שלב פיתוח ובקרוב ייצא להדגמות אצל לקוחות. הוא מתאים לפעול ביעילות במקומות כמו גבול הצפון, רצועת עזה ואתרים דומים אחרים בארץ ובעולם.

חברות AERO-T  ו-RT הן יצרניות ותיקות של כמה דגמים של בלוני תצפית (AEROSTATS)  קטנים יותר, SKYSTAR  180 ו-300, שיש להם ביקוש בישראל ובחו"ל: באחרונה נמכרו לארגנטינה שלוש מערכות 'סקייסטאר'-180, מדינה באירופה נמצאת בשלב של הדרכה למוצר, נמכרו מערכת אחת למשימות הגנת גבולות בהודו ושמונה מערכות ללקוח באסיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית