המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב: לא שעתה היפה של קהילת המודיעין האמריקאית

מחול השדים המתחולל בוושינגטון בשנה האחרונה, סביב מעורבות הרוסים בבחירות בארה"ב, הינו חסר תקדים. תא"ל (מיל') חנן גפן, מאמין שההתנהלות ההססנית של קהילת המודיעין האמריקאית תרמה לא מעט לסערה, שייתכן כי תסתיים בלא כלום. דעה

צילום: AP

בוושינגטון מתרחש בשנה האחרונה מחול שדים עוצר נשימה וחסר תקדים סביב המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב, חשד להשפעה על תוצאות הבחירות וקשרים בין הרוסים לבין הצוות של הנשיא טראמפ לפני הבחירות ואחריהן. תובע מיוחד, מספר ועדות של בתי הנבחרים וחבר מושבעים בוחנים את הקשרים.

המערבולת הקטלנית של מחלוקות פוליטיות עמוקות, תחרות קשה בין כלי התקשורת ושימוש בחומר מודיעיני, גולמי בחלקו, סחפה אל תוכה את קהילת המודיעין האמריקאית כולה במסע דמוי המערכה של סנטור מקארתי ב-1950 שבה מאחורי כל עץ עמד מרגל סובייטי.  

תערובת פרשיות  שכל אחת הייתה יכולה להזין פרק בסדרת "בית הקלפים": חשדות לקשרים חשאיים וטובות הנאה בין אנשי עסקים מצוות טראמפ לרשויות ממלכתיות רוסיות, איסוף חומר מרשיע על טראמפ, שניתן לנצלו לסחיטה על ידי הרוסים, פריצת האקר/האקרים , חשודים כרוסים , למיילים של המועמדת הילרי קלינטון ופרסומם בוויקיליקס, ניסיונות (מגושמים) של האקרים רוסיים להגיע לבעלי תפקידים במנגנון מכונת ההצבעה האמריקאית וקשרים בין אנשי צוות המעבר של  הנשיא טראמפ לשגריר הרוסי.  המידע מועצם ב"תיבת תהודה" שבה התקשורת האמריקאית והפוליטיקאים חוזרים על סיסמאות שלאט לאט הופכות לזרא.

הדלק המניע את מחול השדים התקשורתי ואת פעילות הגורמים הפוליטיים היו אינפורמציה ודיסאינפורמציה, מידע ושברירי מידע מודיעיני גולמי שהועברו על ידי מדליפים וגורמי המודיעין האמריקאי, הוצגו בצורה בעייתית וגרוע מכך גורמי המודיעין התייחסו אליהם בצורה עמומה, מסיבות בטחון כביכול, שהעצימו את הסימפטומים של המקרתיזם.

ראשי קהילת המודיעין זומנו פעם אחר פעם לדיונים פתוחים וסגורים בוועדות בתי הנבחרים והתפתלו מול שאלות הנבחרים, נשפו וגלגלו עיניים. בעקבות עדויות אלה הודח ראש ה - FBI וראש ה - NSA  (סוכנות ההאזנה ) הזיע על כסאו בוועדת הסנאט החוקרת. מתוך המעקב אחר הדיונים בוועדות ובתקשורת האמריקאית, אליה דלפו הידיעות באופן חופשי וכמובן מגמתי, ניתן לשחזר את אשכולות המידע שסופקו על ידי קהילת המודיעין.

הפרשיות התחילו בפריצה של האקרים רוסיים למערכת המייל של בכירים במטה המועמדת הדמוקרטית , הילרי קלינטון מיילים אלה הועברו לפרסום בוויקיליקס. קהילת המודיעין סירבה להוציא התייחסות פומבית שמסבירה  מי הגורמים שעמדו מאחורי הפריצות ומניעיהם, וכך נתנה רוח גבית לבעלי תיאורית הקונספירציה שבין רוסיה לבין וטראמפ.

במקביל חקר ה - FBI פרשיה אחרת שנסבה סביב שליחת מיילים מסווגים במערכות תקשורת בלתי מסווגות ופגעו קשה במסע הבחירות של קלינטון. זו הסתיימה בלא כלום. תיק מסמכים סודיים שנאסף על ידי קצין מודיעין בריטי לשעבר לאורך שנתיים, חשף כביכול מערכת ענפה של קשרים בין טראמפ ואנשיו לצמרת הקרמלין. מתוך עיון במסמכים ברור לכל כי מדובר במסמך מפוברק מהרמה הנמוכה ביותר, עד כדי מעליבה, למרות זאת לא טרח ה - FBI להכחיש בצורה חד משמעית והשאיר את הנשיא הנבחר להתפתל מול מתנגדיו. טעות קשה של ראש הארגון, והוא שילם על כך במשרתו.

בתקופה שקדמה  לבחירות בוצעו מספר ניסיונות פריצה של האקרים רוסיים למיילים של בעלי תפקידים במנגנון ההצבעה. אשר לא הניבו תוצאות. לאחר תקופה די ארוכה של שמועות על הטיית תוצאות הבחירות, הסכימו ראשי המערכת המודיעינית להודיע שלא הייתה הטיה כזו. אבל גל השמועות כבר יצא לדרך.

אשכול המידע המרתק והבעייתי ביותר היה מעקב אחר התקשורת של השגריר הרוסי בוושינגטון, אופן הפצת המידע והשימוש שנעשה בו. המעקב אחר השגריר הרוסי בוושינגטון יירט דיווחים של השגריר שכללו תיאורים, השערות, והמלצות מנופחים כדרכם של דיפלומטים.

המידע הועבר על ידי ארגון המודיעין האוסף כנראה בצורה לא זהירה ולא אחראית, מבלי להזהיר את המשתמשים על מגבלות אפשריות של החומר, מנגד סיווגו הגבוה והעברתו במעטפות אישיות  תרמו לחשיבותו ולעמעום הבעייתיות שבו. קהילת המודיעין העבירה כאמור את המידע הגולמי כמו שהוא לפוליטיקאים ואלה דהרו עם זה כמו סנטור מקארתי ש"הציל" את אמריקה ובדרך הפילו מספר קורבנות פוליטיים מהמעגל הקרוב לנשיא טראמפ.

היועץ לביטחון לאומי, מייקל פלין, לא דיווח על קיום השיחות, דבר שגורמי המודיעין (FBI) הקצינו והפכו לסכנה מיידית (אפשרות כי יהיה נתון לסחיטה בסגנון ספרי לה קארה). 

כשהופיע התובע הכללי, ג'ף סשיון, שנחשד גם הוא בשת"פ כזה, לפני ועדת המודיעין של הסנט, בישיבה פתוחה על פי דרישתו, ותבע את עלבונו  ("35 שנה הייתי סנטור, עמיתכם, אתם מאשימים אותי בבגידה?") הפנים של עמיתיו נפלו. הוא הכחיש מכל וכל קשר עם השגריר, למעט פגישות אקראיות בקבלות פנים המוניות.

מתוך השאלות שנשאל ניתן לשחזר את דיווחי השגריר – שכללו כביכול שיחה עם התובע הכללי שאמר לו כי יתמוך בהסרת סנקציות וכדומה. השגריר הגדיל לעשות והפך פגישה באולם קבלת פנים לדיון בחדר מבודד. בימים אלה מסיים השגריר את תפקידו, לא ברור הקשר לפיאסקו שנחשף.

זה היה כנראה האקורד שמסמן את תחילת סיום מחול השדים הזה. התובע המיוחד שמונה לחקור את בליל הפרשיות יסכם את ממצאיו בחודשים הקרובים. לזכותו ייאמר כי שטף ההדלפות פסק.

להערכתי הנקודה היחידה שנותרה לו לדון בה היא האם היה ניסיון שיבוש חקירה מצד הנשיא. גם על כך תהיה תשובה שלילית כנראה.

לסיכום, קהילת המודיעין האמריקאית מצאה עצמה שלא מרצונה, בלב הסערה. תגובותיה ההססניות, המתחמקות תוך שימוש מופרז בחשאיות היו הרסניות -  ראש ה - FBI  סיים את תפקידו, ראשי הארגונים האחרים איבדו ממעמדם אצל הממשל הנוכחי.   

נראה שמחול השדים מגיע לקצו ומתנהל על אדי דלק.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית