לאילו מדינות ישראל נותנת הקלות בייצוא ביטחוני?

 מאז הדיון האחרון בכנסת סביב ההקלות בייצוא נשק שרוצה לתת משרד הביטחון לייצואנים ישראלים, שאלה אחת נשארה תלויה באוויר - מיהן המדינות שמדינת ישראל חפצה ביקרן? כנסו

מתוך עמוד הפייסבוק של משרד הביטחון

מאז הדיון האחרון בכנסת סביב ההקלות בייצוא נשק שרוצה לתת משרד הביטחון לייצואנים ישראלים, שאלה אחת נשארה תלויה באוויר - מיהן המדינות שמדינת ישראל חפצה ביקרן?

"הרשימה" היא למעשה אוסף שמות של מדינות בעולם שאליהן ייצואנים ישראלים לא יצטרכו לבקש אישור שיווק, אלא רק כאשר העסקה תגיע לבשלות ואז יצטרכו אישור ייצוא.

לאלו שלא יודעים, נאמר בפשטות שמי שרוצה לייצא היום מוצר ביטחוני מישראל, צריך שני אישורים - שיווק וייצוא. אישור השיווק נדרש כבר בשלב הראשון של ניסיון המכירה, אפילו בשביל לדבר עם הלקוח הפוטנציאלי על המוצר. כמובן, אם מדובר במוצר מפוקח על ידי אפ"י במשרד הביטחון. אם הוא לא מפוקח, לא צריך אף אישור.

את המוצרים מסווגים באפ"י בוועדה מיוחדת הכולל בין היתר גם נציגים של מלמ"ב ומשרד החוץ. הם מחליטים האם המוצר סודי או בלתי מסווג (בלמ"ס). חלק מהשיקולים ביטחוניים וחלק מדיניים.

אם המוצר בלמ"ס, יש לגביו קביעה האם הוא בלמ"ס מוחרג שלא זכאי להקלות בכלל או בלמ"ס רגיל. אם המוצר בלמ"ס רגיל, והלקוח במדינה מתוך הרשימה הסודית, אתם זכאים להקלות המדוברות. זה לא הרבה כמו שמצטייר בתקשורת, אבל זה משהו. ויותר טוב משהו מכלום.

לכמה מדינות מייצאת ישראל נשק? לפי חברת הכנסת תמר זנדברג - ל-130 מדינות סך הכל. מתוכן, הרשימה של המדינות הזוכות להקלות של משרד הביטחון לא פורסמה לציבור, אלא רק ליצואנים. במשרד הביטחון טוענים שהרשימה היא מידע שמור. למה לא מפרסמים אותה? תקראו מה היה בדיון.

מתוך הדיון בכנסת:

הילה ארליך, האגף המשפטי, משרד הביטחון: "את רשימת המדינות המותרות מקבלות חברות הרשומות במרשם היצוא הביטחוני, לאחר הרישום שאורך כחודשיים הן מקבלות את הרשימה, תוך הצהרת סודיות שלא יעבירו אותה הלאה".

ח"כ דיכטר: "נשמע לי נאיבי לחשוב שרשימה כזו שנמצאת אצל 1,400 יצואנים היא בלתי ניתנת להשגה, למה חברות צריכות לחכות 60 יום כדי לדעת למי הן תוכלנה לשווק?! מה שונה המצב הזה מאזהרת מסע למדינות ספציפיות?".

ח"כ תמר זנדברג: "במדינות אחרות בעולם הרשימות מפורסמות, המדיניות האמריקאית העולמית מפורסמת. מה הרעיון שהרשימה הישראלית חסויה?"

אליעז לוף, מנהל המחלקה לפיקוח על היצוא, משרד החוץ: "אנחנו בוועדה המייעצת לנושא ויש לנו זכות וטו משיקולים מדיניים. ההמלצה גם שלנו היא שלא לפרסם את הרשימה ברבים. אנחנו עדיין לא במעמד של ארה"ב, פרסום של דבר כזה יכול ליצור הרבה בעיות או אי נעימויות מול מדינות".

רחלי חן, ראש אפ"י: "זה נחשב למידע שמור, לא סודי".

ח"כ עפר שלח: "אנחנו מדברים על הזכות של אזרחי ישראל לדעת מה המדיניות של המדינה שלהם. זה מעבר לייצוא ביטחוני של יצרנים מסוימים. המצב הזה גורם יותר נזק מאשר גילוי הרשימה"

הרשימה בידינו

ובכן, כפי שטען דיכטר, אכן חשיבה נאיבית הובילה למסקנה שהרשימה לא תתגלה. הרשימה הגיע לידי מערכת ישראל דיפנס. אמנם לא הגרסה העדכנית שלה, אבל כזו משנת 2014. האם הרבה השתנה מאז? לא בטוח.

היות ואנחנו כלי תקשורת אחראי, לא נפרסם אותה במלואה. אבל כן נאמר, רק כדי שתאמינו, שברשימה יש את המדינות הבאות: איטליה, בריטניה, פולין, רומניה, אוסטרליה, יפן, אורגוואי, ברזיל, מקסיקו, ארה"ב, ניגריה, קניה וטוגו. יש גם ארגונים בינלאומיים כמו האו"ם והאינטרפול.

יתרה מכך. אפילו פנינו למשרד הביטחון ואמרנו להם שיש לנו את הרשימה ובמקום הדלפה עיתונאית, רצוי שהם יעשו חשיפה מבוקרת. לטובת הציבור הישראלי. בינתיים, חשיפה כזו לא קרתה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית