האלוף (מיל') יואב גלנט בכנס היבשה והלוגיסטיקה: "הגיע הזמן לחסל את אסד"

מפקד זרוע היבשה, האלוף קובי ברק דיבר גם הוא בכנס והדגיש את חשיבות האוטומציה והרובוטיקה בלוחמה הקרקעית. בנוסף, סגן מפקד כוחות ארה"ב באירופה גנרל תימותי מקגוויר הציג את ההיערכות הנוכחית של צבא ארה"ב וצבאות נאט"ו ביבשת אירופה 

"הגיע הזמן לחסל את אסד ואחרי שיקוצץ זנב הנחש אפשר יהיה לעבור לראש הנחש שהיא איראן. מה שמתרחש בסוריה הוא שפל שלא היה כמותו מאז מלחמת העולם השנייה. זו טראומה וקטסטרופה". דברים קשים שאמר הבוקר שר הבינוי והשיכון יואב גלנט בהרצאתו בכנס הבינלאומי ללוחמת יבשה ולוגיסטיקה המתקיים ביד לשריון בלטרון.

"מספר הנרצחים בסוריה מגיע למאות אלפים. זה רצח עם, ג'נוסייד. מדובר על רוצחים שפלים ומנהיגים דוגמת אסד ומפעיליו באיראן – אין להם זכות קיום. הגיע הזמן לחסל את משטר אסד. אני מניח שהעולם ידע לחסל את דאעש וארגונים ג'יאהדיסטים דומים. אבל בסוריה המצב שונה. מאחורי סוריה ניצבת מעצמה, איראן, שהיא בעלת משאבים וידע – וזו סכנה לביטחון העולם".

לדברי השר גלנט, הסכם הגרעין שנחתם עם איראן אינו אלא הרשאה לאיראן להמשיך בפעילות הגרעינית שלה עם דחייה של 10-15 שנה ואז לייצר כלי נשק גרעיני: "הסכנה היא שאם בדמשק תוקם מפקדה איראנית מסודרת, יש סכנה לישראל שתיפתח חזית ברמת הגולן ויהיה גשר יבשתי להעברת נשק מאיראן לרמת הגולן".

גלנט הסביר כי במזרח התיכון, מדינות רבות מתנגדות לנוכחותה של איראן בסוריה, ביניהן טורקיה, סעודיה, מצרים וירדן, כמו גם אירופה וארה"ב, לרבות סכנה של מיליוני פליטים שיידפקו על דלתות אירופה. השר גלנט חזר על הצעה שהציע לממשלה ולגורמים רבים אחרים: להקים כוח משימה בהובלת ארה"ב, עם סעודיה ואירופה בפנים, שתפקידו יהיה לטפל במה שיתרחש בסוריה אחרי המלחמה ואחרי סילוקו של אסד, להרגיע את מיליוני הסונים ולהרחיק את איראן מאזור סוריה, וכך גם להרחיק את הטרור ואת הקשיים שיתעוררו בטיפול במיליוני פליטים. בכל הסדר חייבת ישראל לדרוש שלא יהיו שום כוחות שיעים ברמת הגולן.

עוד אמר שר הבינוי והשיכון כי רוסיה פורסת את כוחותיה בסוריה ויש לכך השפעה שלילית על יכולת הפעולה של ישראל. הרוסים פועלים בסוריה מתוך אינטרסים שלהם. יש סכנה שאחרי שיחוסל משטר אסד עלולים הרוסים עצמן להפוך למטרה מכיוון ששיתפו פעולה עם העלווים השנואים, בני שבטו של אסד.

"האויב היום הוא נעלם, מסתתר, מבוזר, בתווך התת קרקעי – לא רואים אותו. זה סוג האויב שהצבא ניצב מולו כיום, וכדי  להתמודד חייבים לבנות את הכוח על בסיס עקרונות התמרון וההתקפה" – כך אומר מפקד זרוע היבשה, האלוף קובי ברק בהרצאתו בכנס הבינלאומי ללוחמת יבשה ולוגיסטיקה.

האלוף ברק הדגיש את חשיבות הטכנולוגיה המתפתחת ושילובה בלוחמה הקרקעית. יכולות זיהוי האויב באמצעות חיישנים וכלים מוטסים, חיוניות לזיהוי האויב כדי שניתן יהיה לתקוף אותו. האלוף דיבר גם על חשיבות הרשתיות – למפקדים הבכירים והזוטרים מגיעה כמות גדולה של מידע, אבל צריך לסנן ולהעביר למ"מ בשטח רק את המידע שהוא זקוק לו להתקפה של מחלקתו. האוטומציה והרובוטיקה תורמות כיום תרומה עצומה ללוגיסטיקה - במקום שיירות לוגיסטיקה ארוכות שנעות מאחורי הכוחות, עושים את המלאכה כלים רובוטיים. הדפסה תלת ממדית מאפשרת כיום ליצור חלקים וחלפים בשטח ללא צורך לשלוח אותם בשיירות תספוקת. מפקד מז"י הזכיר גם את היכולות של סייבר כיום לפגוע במערכות לחימה בשדה הקרב.

סגן מפקד כוחות ארה"ב באירופה גנרל טימותי מקגוויר הציג את ההיערכות הנוכחית של צבא ארה"ב וצבאות נאט"ו ב יבשת אירופה נוכח הצעדים שנקטה רוסיה בגיאורגיה ובאוקראינה. "החזרנו את הטנקים שלנו לאירופה" אמר גנרל מקגווייר. כיום יש ביבשת אירופה שתי קבוצות לחימה בדרג של בריגדות עם כוח אווירי גדול, הנדסה, קשר ומטות של הכוחות והם נותנים לנאט"א יכולות של לחימה אך גם התרעה. צבא ארה"ב באירופה מתרגל היום יכולות לפרוס כוחות במהירות, החיילים האמריקניים לומדים לחיות ולשתף פעולה עם חיילים פולניים. אנו לומדים לפעול במשותף עם המדינות המארחות. גנרל מקגווייר אמר שהסיסמה כיום היא אירופה חזקה עם כוחות שריון, אוויר וחי"ר וחימוש מתקדם. לדבריו, האתגרים של חברות נאט"ו כיום הם בעיית הפליטים, רדיקליזם מוסלמי וטרור, וכוחות צבא נאט"ו מתאמנים ומתכוננים להתמודדויות אלו.      

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית