היום שאחרי החיסול של מאזן פוקהא

חיסולו המפתיע של מאזן פוקהא, בכיר בזרוע הצבאית של התנועה שהתגורר בשכונת תל אל-הוא שבעיר עזה, ערער באחת את תחושת הביטחון בקרב הנהגת חמאס - פרשנות 

הנהגת ארגון החמאס ברצועת עזה הרגישה בטוחה עד סוף השבוע האחרון. מאז תום "צוק איתן" ועד כה לא בוצע כל חיסול של מי מבכיריה, והללו חשו יציבים על כיסאותיהם. חיסולו המפתיע של מאזן פוקהא, בכיר בזרוע הצבאית של התנועה שהתגורר בשכונת תל אל-הוא שבעיר עזה, ערער באחת את תחושת הביטחון בקרב ראשיה, העסוקים מזה מספר חודשים בתהליך בחירות פנימי ובגיבוש דרך מדינית ואידיאולוגית מעודכנת.

חיסולו השקט שבוצע בצורה מקצועית באמצעות ירי מטווח קרוב וללא עקבות, הכתיב באופן בלתי מתוכנן סדר יום אחר לקברניטי החמאס ובעיקר לזרוע הצבאית שלה, הפועלים מזה זמן להוציא אל הפועל פיגועי טרור לשטח ישראל והגדה, לצד שיקום אינטנסיבי של יכולותיה הצבאיות.

פוקהא, בן למשפחה ידועה מהעיירה טובאס הסמוכה לג׳נין, היה אסיר משוחרר עם ״דם על הידיים״ שגורש בעקבות עיסקת שליט מהכלא הישראלי לרצועת עזה, שם מיקד את פעילותו, כך נראה, בתכנון ובביצוע פיגועים בישראל, באמצעות תשתית חמאס בגדה. חיסולו הדרמטי הביא את הנהגת החמאס לידי תגובה רפלקסיבית, במסגרתה הצהירו ראשיה כי ישראל היא זו העומדת מאחורי החיסול, וכי חמא״ס יגיב וינקום את מותו. התגובה, לפיה חמאס יפעל ״בזמן ובמקום שיראה לנכון״, שונה מדפוס הפעולה הידוע ממקרים דומים בעבר, אז ירה החמאס מספר רקטות לשטח ישראל.

הפעם, כך מסתמן, מעדיף הארגון לבצע בדק בית מהיר על מנת לאתר משתפי פעולה וסייענים אשר פעלו יחד עם ישראל לביצוע החיסול, ולהעביר את גזרת ההסלמה מחוץ לרצועה באמצעות פיגוע גדול בישראל, אם אכן ההערכה שישראל ביצעה זאת נכונה.

הערכה נוספת בנוגע לזהות המחסל מתמקדת בשורות החמאס עצמו, כאשר מי שעשוי לעמוד מאחורי פעולה כזו הינו מנהיגה החדש של החמאס בעזה, יחיא סינואר, אשר נודע בעבר כמי שרשם לעצמו מספר ״הישגים״ בתחום. במידה שהחיצים מצידו של החמאס ישארו מופנים לעבר ישראל - תרחיש הגיוני ביותר - אפשר להעריך כי אנו בסיפה של תקופה מתוחה בחזית זו, אשר כמו תמיד אנו יודעים כיצד אנו נכנסים אליה, אולם קשה להעריך כיצד תתפתח בהמשך. 

סא"ל (מיל') אלון אביתר הוא מומחה לזירה הפלסטינית ולשעבר יועץ לענייני ערבים למתאם הפעולות בשטחים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית