המוני נפגעים במהלך הלחימה במוסול

הלחימה במוסול: המוני נפגעים אזרחים, רבבות פליטים נמלטים, אנשי דאעש נעים בעיר במנהרות ומפזרים מכוניות נפץ

כוחות צבא עירק עצרו בסוף השבוע זמנית את התקדמותם לכיבוש העיר מוסול מידי דאעש בעקבות דיווחים על מספר רב, אולי מאות, הרוגים ופצועים רבים בקרב אזרחים מאש, מהאוויר ומהקרקע.

פליטים שנמלטו מהעיר סיפרו שבתקיפות אוויר של מטוסי ארה"ב והקואליציה והפגזות של צבא עירק נהרסו בניינים שלמים ונהרגו אזרחים רבים שנקברו תחת ההריסות. אנשי דאעש השתמשו באזרחים כמגינים אנושיים בעת התקיפות, וירו בהם למוות כשניסו להימלט.

המתקפה בהובלת ארה"ב הביאה כבר לשחרור מזרח העיר ולחלק ממערבה. אך בימים האחרונים  מתמקדת הלחימה בסימטאות הצרות של העיר העתיקה של מוסול, שהיא העיר השניה בגודלה בעירק, ובה כ-600 אלף תושבים. בעיר העתיקה נמצא מסגד אל-נורי, שם הכריז מנהיג דאעש אבו באכר אל-בגדדי על כינון הח'ליפות המוסלמית בסוריה ועירק ב-2014.

דובר צבא עירק מסר לרויטר שהמספר הגדול של אבידות בקרב אזרחים מאלץ את הכוחות לעצור את ההתקפה זמנית ולהתוות תכניות וטקטיקות חדשות. הוסיף לכך גנרל ג'ון ריצ'רדסון, סגן מפקד כוחות הקואליציה, שאמר אף הוא שחייב לחול שינוי בשיטות המתקפה בעיר, שתושביה חיים בתנאים קשים ללא חשמל ומים. בכל יום נמלטים ממוסול אלפי פליטים המוצאים מקלט אצל קרובי משפחה או במחנות פליטים מאולתרים, שבהם שורר קור עז וחוסר מזון.

האו"ם הביע בסוף השבוע דאגה נוכח הידיעות על המספר הרב של נפגעים אזרחים בקרבות במוסול. ואילו מתאמת הסיוע ההומניטרי מטעם האו"ם, ליז גראנד, דיווחה כי יותר מ-200 פצועים הגיעו לבתי חולים בעיר, אלא שאין בהם ציוד רפואי, חומרי חבישה, מזון ותרופות. רבים נפצעים מאש צלפים או מאש צולבת של דאעש ותוקפיו.

ליז גראנד סיפרה לכתבים המסקרים את הקרבות כי אנשי דאעש נלחמים מתוך ריכוזי אוכלוסיה אזרחית והם נעים בעיר בתוך מנהרות רבות שהכינו. הם מעבירים ממקום למקום מכוניות תופת ומפוצצים אותן על מטרות של התוקפים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית