בבחירות להנהגת החמאס ברצועת עזה זכה יחיא סינואר, מבכירי הזרוע הצבאית של החמאס

סינואר, בן 55, יליד מחנה פליטים חאן יונס, נחשב למובילי "הגרעין הקשה" של החמאס, יחד עם מוחמד דף ואחמד ג'עברי שחוסל במבצע 'עמוד ענן'

אחת לארבע שנים לערך מתקיים תהליך בחירות מובנה למוסדות תנועת החמא"ס ולהנהגתה. בשבועות האחרונים עורכת החמא"ס את הבחירות הללו, כאשר התהליך כולו, הנשמר בד"כ בחשאיות מלאה, בנוי ממספר שלבים ואורך מספר חודשים.

בבחירות נוטלים חלק אלפי בוחרים הנמנים על חברי החמא"ס בארבעה איזורים שונים - רצועת עזה, איזור יהודה ושומרון, בתי הכלא בישראל והחוץ. אלה בוחרים את הנהגותיהם, המהוות אחת ממרכיבי הנהגת התנועה הכללית המכונה מועצת השורא. המועצה מונה בין 60 - 70 איש הכוללים בינהם את הנהגות האיזורים וכן קבוצות נוספות, בעיקר אנשי האח"ס (אחים מוסלמים) העולמי וחכמי דת ממדינות שונות. המועצה בוחרת בסופו של תהליך גוף קטן בשם הלשכה המדינית של החמאס המהווה את הנהגתה המצומצמת.

יו"ר הלשכה המדינית הנוכחי הינו ח'אלד משעל, האמור לסיים את תפקידו, כאשר את מקומו צפוי לתפוס אסמאעיל הניה סגנו וראש ממשלת החמאס ברצועה. ע"פ מידע גלוי שפורסם בכלי תקשורת ערביים ופלסטיניים שונים, בבחירות להנהגת החמאס ברצועת עזה זכה יחיא סינואר, מבכירי הזרוע הצבאית של החמא"ס (עז אלדין אלקסאם) אשר נכלא בישראל בשנת 1989 ושוחרר בעיסקת שליט. סינואר, בן 55, יליד מחנה פליטים חאן יונס, נחשב למובילי "הגרעין הקשה" של החמאס, יחד עם מוחמד דף ואחמד ג'עברי שחוסל במבצע 'עמוד ענן'.

בחירתו  - מהלך פורמלי שביטא מגמה מעשית בתקופה האחרונה - מהווה עדות משמעותית להתחזקות של הפלג הניצי בחמא"ס המזוהה עם ה"פנים", המוביל קו של מאבק מזוין ו"התנגדות" בישראל, ופועל להגביר ולהוציא אל הפועל תכניות צבאיות, ובראשן לחימה ממושכת בישראל, פיגועים, חטיפות לצורך שחרור אסירים נוספים ועוד. פלג זה תומך בחיזוק הקשרים בין החמא"ס לאיראן ובהחלשת הקולות הפרמגטיים בתנועה, כמו אלה הקוראים לאחדות עם הרשות הפלסטינית. הבחירות כאמור בעיצומן וטרם גובשה סופית הנבחרת החמא"סית, אולם כבר כעת נראה כי בחירתו של סינואר מאותתת לישראל כי אנו צפויים לאתגרים ביטחוניים לא פשוטים מול החמא"ס, בדגש על רצועת עזה. 

סא"ל (מיל') אלון אביתר הוא מומחה לזירה הפלסטינית ולשעבר יועץ לענייני ערבים למתאם הפעולות בשטחים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית